XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Det blev inga bilder tagna i går, men X-axeln gick med motordrift :tumupp:, dessutom är precisionsjobbet på motorfästet för Y färdigt.

Nu har jag alltså kunnat köra alla axlar med motordrift nån gång, så då är det väl bord och det sista drivkortet samt spindelfäste kvar innan jag kan provfräsa...
Sen är det ju alla detaljer som att byta till M10 stänger, ändlägesbrytare, kabeldragning osv.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Jaha, fortfarande inga bilder... Skall verkligen försöka ta lite under nästa sejour (antagligen i morgon måndag). Var ut i garaget ikväll för att fundera ut ett spindelfäste till dremel, men när jag skulle börja labba så hittar jag inte min hålsågsållare... Vet att jag använde den i våras, och hittar mina andra två, men inte just den jag behövde förstås.
Min tanke är att fästa dremeln på två ställen, dels runt nedre delen vid plastmuttern, dels mitt på kroppen. Kanske till och med gänga ner den nedre delen i fästet, vad är det för gänga?

Körde igår Y-axeln också, med motorn placerad i sitt fäste. Har börjat fundera på bord också, det får inte bli för tjockt eftersom jag redan tycker att det är lite ont om plats i Z-led, jag tror att jag kommer sluta nånstans på 60mm i arbetsområde i Z, det räcker säkerligen, men känns lite "trångt".

Så de punkter som just nu är kvar innan testfräsning är väl grovt sett:
Spindelfäste
Bord
löda klart sista kontrollkortet
Breakout-kort eller skruvplint eller vad det nu blir.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Idag hann jag i alla fall med lite bilder. Det enda jag hann göra på fräsen var att undersöka hur jag kunde fixa ett bra klämfäste till dremelkopian, jag har inget färdigt men har hittat de verktyg som fixar biffen. Hoppas hinna göra ett fäste imorgon.
Sen la jag dit en aluskiva jag har liggandes bara för att kolla om den skulle kunna passa som bord, dock flexar den på tok för mycket, och jag har inte möjlighet att staga den underifrån som det ser ut nu.
Lite osorterade bilder nedan:

Bild
En översiktsbild
Bild
Test för spindelfäste, 10mm alu
Bild
X-axelns kombinerade lagerhållare och motorfäste.
Bild
Inte gårdagens motorer direkt, 27½ år gamla.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Jag mätte även upp hur stort arbetsområdet blir: ca 280x330x60 (XYZ), där Y antagligen kan utökas genom att låta bordet gå framför ramen på fräsen, eller att X-axeln flyttas in mellan portalbenen på något vis, det senare kräver dock stora omkonstruktioner.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Jag väntar fortfarande på den stora sågningen, när kommer den?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av dar303 »

Jag tror inte den kommer, många har ju byggt i MDF och fått sina att funka! Vi ser med spänning fram emot när du ska testköra den och vad det ger av omdesign eller höjt självförtroende!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Blev själv lite besviken på arbetsyta, men inser nu att det nog inte är så pjåkigt ändå. En sak som jag helt klart måste fundera över är om jag inte kan få till ett bättre stag nertill på portalen så att bordet kan sänkas nån cm till. Tror att om jag skall fixa ett stadigt bord som det ser ut nu kommer Z:as arbetsområde minska ytterligare några millimeter.
Fast å andra sidan sett, eftersom jag inte vet vad jag vill ha den till så vet jag ju inte hur mycket jag behöver :P Ett lätt sätt att fixa mer Z-område är ju annars att skaffa längre portalben.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Spindelfäste, en första hyfsat fungerande prototyp, måste stagas högre upp på kroppen dock.
Bild
Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Kvällens bravader var att såga till en aluskiva till bord (tack till Björn för den) samt att justera lite muttrar osv. Dessutom uppdagades en del flex som var större än önskvärt. Har bestämt mig för att provköra lite för att avgöra hur allvarligt det är i praktiken. Sen har det blivit väldigt klart att X-axeln och spindeln kommer för långt från portalbenens mitt, men det är inte jättelätt att ordna direkt. Om jag vänder in X-axeln mellan portalbenen så måste jag flytta ut gängstången utanför, men jag tror att det kommer att bli ett måste så småningom, om det är så att jag vill använda fräsen till lite större och/eller tyngre jobb.

En bild på status för kvällen. Det som är kvar att göra rent mekaniskt innan testfräsning är en lagerhållare för X-axelns gängstång på den odrivna sidan som jag glömmer att göra hela tiden, samt att göra andra stag till bordet. Funderar på gängstång/lång bult från profilen med en mutter på var sida om bordsskivan, detta ger ju då även justeringsmöjligheter. Hur har ni andra gjort era bord justerbara för att kunna "fininställa" dem?
Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Vända X? Bordsfästen?

Inlägg av X-IL »

Efter en natt med dålig sömn så har jag nog kommit fram till att det inte blir så svårt att vända in X-axeln. Behöver egentligen bara ett par aluplattor som sätts i spåren på profilen och sticker fram på utsidan av axelhållarna, på dessa plattor monteras sen motorfäste (eller görs direkt i ena plattan) och lagerfäste.

Men min fråga kvarstår, hur fixar man fyra (minst) fästen till bordet som är justerbara. Funderar på aluprofilbitar som skruvas fast i befintliga ramen men stående. Sen bult genom bordet med mutter på undersidan, gängad i toppen på de stående alu profilbitarna, då har man ställmöjlighet och fastlåsning av bordet. Några andra idéer? Ser en stor nackdel, och det är att man får bultskallarna på arbetsbordet.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Ingen som har någon idé om bordsfästen eller synpunkter/frågor i övrigt? Blir lite för mycket monolog av denna tråd för att det skall kännas motiverat att fortsätta.
ezz
Inlägg: 127
Blev medlem: 24 augusti 2009, 18:06:47
Ort: boden

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av ezz »

du kan inte använda försänkta bultar för att fästa bordet ?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Jo försänkta bultar har jag tänkt på, men det stora problemet är nog vad de skall skruvas fast i... Samt att nuvarande skivan är ganska tunn, det är ju iofs lätt åtgärdat med en annan skiva. Nå, jag kan nog klara mig innanför bultarna också tills jag hittar en bättre lösning.

Har du fått skruvarna förresten?
ezz
Inlägg: 127
Blev medlem: 24 augusti 2009, 18:06:47
Ort: boden

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av ezz »

japp fick dom igår
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Köpt trafo 24VDC 10A samt ett 15-tal stegmotorer. Så nu kan jag sätta dit lite modernare Sanyo-denki eller step-syn-motorer. Kommer väl bilder i senaste köpet senare.
Skriv svar