Badrumsbygge nr 2

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Badrumsbygge nr 2

Inlägg av v-g »

Tänkte jag tar och samlar ihop mina bilder till en tråd med lite förklaringar så kanske projektet blir lite intressantare.

Jag har ju tidigare renoverat ett badrum. Det gick ju hyfsat så jag hoppas på resultat även denna gång. En del bilder är liknande de gamla men för att slippa hoppa mellan trådar postar jag dem igen.

Badrummen ligger som alla kommer förstå ovanpå varandra, det nedre är numera fräscht och det övre på G att bli det.


Dessa var de förutsättningar som var från början:

Bild Bild Bild


Bild Bild
Fint med ingående serviceledning i badrummet :roll:

Rivning:
Bild Bild

Ruttet bjälklak pga liten vattenläcka, sen inget bjälklag :razz:
Bild Bild Bild

Bild Bild

Bärande vägg :humm:
Bild

Bäst att fixa:
Bild Bild

Och ett säkerhetsräcke ;) :
Bild


Ett takfönster senare:
Bild

Lite reglar och isolering:
Bild Bild

Några hyllor som jag tänkte permanenta:
Bild


Nu är jag ungefär här med gips osv:
Bild Bild
Bild Bild

Bilderna är klickbara.

Om ni undrar över något så är det bara att fråga 8)
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av laban12 »

Snyggt!

Använder du sådan där ny våtrumsgips med glasfiber och jox? Hur är den att jobba med...?

Hur är det med OSB bakom gipsen i badrum - något man ska tänka på eller är det bara att köra på somvanligt!?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av v-g »

Använde det nere nu skiter jag i det. Värdelös förbannade skitgips är vad det är. OSB är inte ok men du ser ju brädorna 45mm därifrån. Läker skiten så är det ändå kört och jag tänker inte blanda in försäkringsbolag i det hela.

Sen ska väggarna inte kaklas utom hörnet vid badkaret utan de ska målas och då är det egentligen ok men har inte forskat i det.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av danei »

Så länge man inte har dubbla tätskikt i väggen så finns det ingen anledning att använda våtrumsskivor. Det är ju bara en fix på ett byggfel.
Användarvisningsbild
RobertT
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 juli 2009, 16:29:42
Ort: 192.168.0.3

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av RobertT »

Ett riktigt grundligt arbete :bravo:
Om du inte ska använda ett riktigt våtrumsystem och bara måla tycker jag du i allafall ska måla så det blir vattenavvisande, dvs. remsa, våtrumspackel, våtrumsgrund och "riktig" våtrumsfärg så det tål lite iaf. Bakom kakelet ska du väl ha fuktspärr?!
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av v-g »

Ja självklart riktig våtrumsgrund, våtrumstäck och tätskikt! Tänkte även "väva" väggarna med någon form av microlite såsom det står i våtrumssystemet. Tänkte att det skulle hålla en 20 år (med kanske en ommålning) minst :D

Tar massor med tid tyvärr och man hinner inte så mycket som man önskar.

När man väl är på kakel/klinker/färg så är man ju på en betydligt roligare del än vad man är nu :D
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av laban12 »

Jag har hört mycket om att de nya våtrumsskivorna skulle vara "skit". Jobbiga att arbeta med, farligt damm, och dyra... Sen om det i slutänden blir bättre!? Ja det är väl tveksamt. En ordentligt gjord fuktspärr ska ju räcka...

Förstår din poäng att du inte kommer blanda in försäkringsbolag om det blir fuktskada, men om du skulle sälja måste du väl upplysa om det du gjort som ligger utanför bygg-standard!?

Förstår att du ser fram emot att få välja färg och kakel! ;)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av blueint »

En brutal metod kan ju vara att gjuta golv, väggar, tak osv i glasfiber rakt av. Så kommer vattnet ingenstans.. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av Meduza »

En stor mängd epoxi och kolfiber så... :p
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av Mizzarrogh »

Trevligt med byggbilder. 8)
Kom på för en tid sedan att jag också önskar ett takfönster tror jag, skulle vilja ha ett stort ovanför sängen tror jag.

Ang väggar så köpte vi något slags perstorps liknande (möjligen härdplastade med något slags epoxy eller liknande tror jag) från Norge (de fanns inte i sverige vid denna tid så blev att ta hele bunten på takräcket :D ) till mina föräldrars stuga (någon konstaterade att golvet sviktade märkligt på någon punkt där med...) dessa funkade ungefär som vanliga golvskivor med ett slags fals som man tätade med särskilda lister och silikon runtom och vertikalskarvarna funkade även med enbart silikon om man ville få dem extra tunna då skivorna överlappade varandra i falsen (har inte i skallen nu exakt hur, men skruvar och annat blev dolda och inbäddade under silicon sedan när det var klart så man behövde inte göra något mer sedan). Vill minnas de var ganska enkla att montera trots det och ytan har klarat hårdtestet med syskon och kusin ungar, mm... Då håller det garranterat ett tredje världskrig. :D
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av danei »

Problemen som har medfört att man använder dessa vårrumsskivor, är att det kan fastna fukt mellan två tätskikt.
Har man ett tätskikt i våtutrymmet och en plastfolie i väggen, så kommer inte ev fukt ut. Fuktspärren under kaklet släpper genom med fukt är en plastfolie, finns det någon skada så blir skillnaden stor. Så fukten som går ut i gipsen kan inte torka ut genom väggen. Om man har en skiva utan pappa så möglar den inte även om den blir fuktig. Jag tycker att det är bättre om man angriper grundproblemet. Sätt bara ett tätskikt i väggen, eller ventilera utrymmet mellan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, tror skivorna skall sitta på distansreglar så det blir en luftspalt bakom (Var inte jag som satte upp dem och detta var nu några år sedan), det skall som sagt inte vara plast utan tex asfaboard i badrummet med tätskiktet direkt i väggytan (vet ej exakt hur det är gjort här, men håller på att försöka ta reda på detta). Likaledes skall man, (åtminstone enligt handböckerna jag har ) lägga tex lecakulor i trossbotten och inte material som kan suga åt sig och lagra fukt utan att det kan vädras ur ordentligt (utgår från att v-g redan vet detta, men kan ju vara fler som är intresserade, är själv nyfiken vad som är korrekt).
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av v-g »

Själva kärnan till problemet är precis det danei skriver detta troligen pga att man inte har tid att låta byggfukten torka ut.

Har man ett läkage är det ett problem oavsett vilken skiva man har bakom. Det enda dessa skitskivor skyddar mot är enormt små läkage som inte är stora nog att man måste riva allt och inte små nog att självtorka.

Jag tror att det mest är för byggfukten. Mina sitter ju skruvade i trä ändå och ALLA infästningar (armaturer, väggbrickor (för vatten), hyllor handfat etc) skall ju vara fästa i en regel av plåt eller trä. Men var kommer då vattnet läka? den svagaste punkten är som alltid en genomföring och vad sitter där när man bygger med trä?

Vore jag proffs och byggde åt någon annan så är skitgipsen det enda jag skulle sätta in likadant rekommenderar jag inte andra att bygga med vanliga gips fastän jag gör det själv.

Jag följer ju reglerna därför att jag inte kommer att ha kakel i hela badrummet utan endast i ett hörn sen kan man väl tvista om det just där då skulle sitta supergipsen som står mot allt i fuktväg, jag vet inte om det blir kakel ända upp till snedtaket där det är ännu inte bestämt.

Tänkte bo i huset minst 10-20 år sen får vi se, den stackare som köper skiten sen får nog blåsa det hela ändå.

Vanligt gips kostar 90 spänn ett supergips 350 en viss skillnad, hade det vart 160 så hade jag kört på dem men nu är det inte ett alternativ alls.

Sen är det stående 60mm spåntad panel som utgör yttervägg och ingen plast finnes, däremot tror jag det är en vindpapp längre ut i väggen.

Mao torde jag vara bra safe om jag inte fetklantar mig med tätskiktet :razz:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av danei »

I ditt hus (och mitt) vinner man inget med en fukttålig skiva.

Mizzarrogh: luftspalt vinner man inget på om man inte har ventilation till den.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av Mizzarrogh »

Såklart inte, men måste man inte alltid ha ett tätskikt på insidan av våtrumms väggen (läs våtrumstapeter, eller vad man nu valt), det är den enda funktion skivorna har, dvs de ersätter plastmatta (våtrumsmatta, etc) på väggarna, men kanske inte framgick av det jag skrev. Såsom jag ser det så blir väl då problematik om golvet inte kan vädra ur undertill, eller om ytterväggens tätskikt ligger på så vis att fuktvandring utåt stoppas. men mitt förra inlägg kanske blev en smula otydligt formulerat.
Skriv svar