Billarm för snikbilar

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Billarm för snikbilar

Inlägg av Greensilver »

Jag hade tänkt ta fram ett enkelt och billigt larm för slitbilar. Ett godkänt larm kostar idag 3-4000 och det är ju lite saftigt om man har en bil som inte är värd mer en ett par tusenlappar. Tyvärr stjäls det en hel del gamla bilar då de nyare ofta är utrustade med startspärr redan från fabrik. Jag skulle också kunna tänka mig att nästan varje småpundare vet hur man kommer iväg i en Volvo 240 eller Opel Kadett - att dra iväg med en V70 är det nog därimot inte så många som klarar av.

Jag har redan tidigare knåpat ihop en enkel startspärr och detta gav mig blodad tand till larmprojektet. Det som verkar svårast är att med mina mycket begränsade kunskaper om IC-kretsar lyckas knåpa ihop fjärrstyrningen. På Elfa finns en del komponenter som skulle kunna tänkas fungera och jag skall inom kort beställa lite prylar och testa med.

Förutom fjärrstyrningen behöver jag lösa några säkert ganska enkla problem nämligen någon form av fördröjningskrets/timer samt själva kapslingen alltså lådan i vilken elektroniken skall få plats.

Alla tips och förslag tas tacksamt emot!
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Tips: ELFA har rea just nu på 2-kanals IR-sändare/mottagare (89:-/69:-). Billigare än så kommer du inte undan.

Ska du ge dig på att göra en egen fjärrkontroll kommer du antagligen att behöva en mikrokontroller av något slag, och då måste du även ha lite programmeringskunskaper.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Tackar för tipset! Jag hade tänkt använda mig av ett radiorelä från CarGard som styrs av deras "vanliga" radiosändare på min prototyp. Om det blir något användbart av detta projekt måste jag dock försöka hitta en bättre lösning. CarGards radiorelä kostar massor men är å andra sidan väldigt säkert eftersom sändaren använder sig av ett system med rullande koder, såkallad AGC, anti gripping code. På de tidiga billarmen användes samma kod hela tiden vilket möjliggjorde inspelning av den använda koden.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Om man ser det realistiskt så är ju risken att en biltjuv gör sig besväret, eller ens har kunskaper att "spela " in fjärrkontrollsignalen minimal.

Särskilt som larmet var tilltänkt för äldre bilar!

Om du köper ELFAs IR-kit får du ju dessutom en låda för fjärrkontrollen, bara själva lådan kostar ju lika mycket som hela fjärrkontrollen om du skulle köpa lådan löst.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Att sen spela in en IR signal borde vara betydligt mekigare än att spela in en radiosignal.

Det är ju inte så att hela parkeringen lyses upp av IR direkt... Så tjuven borde behöva vara rätt närgången för att få in signalen...
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Gjorde som Schnegel skrev och beställde IR prylarna från Elfa, de kom i förrgår - samtidigt som Tronix satserna (utbildningsprylar) och Breadboardet jag köpte från Kjell.

Närmast just nu blir att leka lite med vanliga IC kretsar så att jag lär mig hur det funkar. Om någon vecka eller två blir det nog dags att beställa uC - men då måste jag veta vilken jag skall ha först. :shock: Kolla gärna min tråd om det i uC delen av forumet...

Den här tråden får nu vila ett tag tills jag lärt mig lite mer...
Men målet ligger fast; att skapa ett billarm! Hoppas att jag inte tröttnar på vägen bara. Elektronik var så mycket roligare än jag kunde föreställa mig - så det är väl risk att man hittar något ännu roligare att meka ihop...
Skriv svar