myntautomat

Berätta om dina pågående projekt.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

myntautomat

Inlägg av sebastiannielsen »

Håller på att bygga om en sån där "konduktörs"-grej till en elektronisk myntregistrerare.

Tänkte mig 3 stycken elektromagneter (tryckmagneter) som ska trycka på spakarna för växel , 1 läsgaffel i varje öppning känner av mynt som man lägger på.

Sedan ska avkänning av tom tub göras mjukvarumässigt.
Ska göra ett system med banor i olika böjar (i trä) för att förhidra "fiske".

Tömning av tuberna genom att vrida ett elektroniskt lås. Då ska mjukvaran aktivera alla magneter med 2 sek mellanrum så mynten hamnar i växel-lådan.

Till vänster: Femmor
Mitten: Enkronor
Till höger: Tior

Mjukvaran gör jag i VB.

Bilder:

Bild

Bild



PS.

Vadå INVALID_SESSION????

DS.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Angående invalid session:
Det kanske tog lång tid ifrån det att du började skriva tills du postade?

Jag skulle nog vilja göra det säkert på ngt sätt så att man inte slänger i plastpengar eller liknande. Fast det beror ju precis på till vad och vart den skall användas.

Annars låter det som ännu ett projekt som går att genomföra. (varför fastnar jag alltid i mina? :roll: )

Är "knapparna" förresten tröga att trycka? isf. så kan det ju bli problem med elektromagneter.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ska du ha ett enda myntinkast, eller 3st?
Om ett, hur ska du få dem att ramla ner i rätt hål?
Om tre, det går snabbare att räkna själv? :D

Iofs kom jag nu på att det med automatisk sortering inte är så svårt. Man har en ränna med höga kanter i plåt, lika bred som den bredaste pengen. Rännan är snedställd i 45° då myntet glider längs den väggen. Uppsågade hål i väggen. Först där bara tior kan ramla ner, sen där bara kronor kan ramla ner, och sen är det ju bara för femmorna att fortsätta :)
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Bara å skruva fast en lång hävarm eftersom knapparna är tröga men dom rör sig bara en cm ned när mann trycker på dem.

Och Man kan ju göra en check till: Man sätter fast 2 foliekontakter , precis så att de nuddar eventuellt mynt och om det leder ström så är det ett äkta mynt.

Hade tänkt mig ett myntinkast.

Sedan har man en ränna , som föst är bred , sedan är det en sne kant som femmorna slussas av på.
Sedan lite smalare. Sedan en kant där enkronorna slussas av.
Sedan fortsätter tiorna.

Hade tänk detta i nån slags kombomaskin där man kan surfa och spela arcade och allt.
Senast redigerad av sebastiannielsen 18 januari 2005, 22:16:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Eller en stor bricka ;)
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Kanske en resistansmätning av mynten skulle fungerar så det inte ramlar ner några hemmasvarvade mynt heller :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Samt mätning av diameter och tjocklek. Även vikt.
Hmm... vi det här laget tror jag man kan skippa den där mekaniska myntautomaten :D
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

resistansmätning är alledes för instabil. Körde en knappsats i mitt mjukvarubaserade lås på 1 - 12 Kohm

Den läste fel var 7:e-10:e gång.


Kom på att det blir säkrare om man har 3 inkast istället. Dvs inget som kan fastna, Utan för stora mynt går helt enkelt inte in.

Kontakterna ska ligga ute i kanterna , så är myntet för litet , så nuddar det inte kontakterna.

Och med 3 inkast så går inte för stora mynt in.

Ska köra med com-porten.
Ska göra en 3-step vippa med reläer och en dubbelvippa.
Dvs varje puls "flyttar" markören ett steg åt höger. En signal på en annan pinne aktiverar markerat relä.
(har bara 2 utgångar)
Sedan har jag 3 ingångar vilket är helt perfekt.


Diameter och tjocklek löser jag med några enkla och-grindar som ser till att det måste vara rätt diameter och tjocklek (dvs inte för tunnt eller för smalt) , Tjockare/bredare än det äkta myntet går inte in (har bestämt mig för 3 inkast)

För tunt eller smalt gör att kontakterna nuddas inte.

Vikt behövs inte.
Resistansmätning för instabil.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

"Resistansmätning instabil" Ja, kanske om man använder POT-kommandot. Men gör man det på ett vettigt sätt så är det definitivt _inte_ instabilt. Hur tror du en vanlig 69 kronor digitalmultimeter kan visa 476.8 KOhm utan att ens fladdra på sista siffran om det var svårt och instabilt att mäta resistans?

Hur hade du tänkt dig med hävstången förresten? För att mindre kraft ska åtgå så behövs det ju större väg istället. Kommer dina tryckelektromagneter att kunna förflytta hävstången 4 cm (om du ska ha det att gå 4 ggr lättare i nedtrycket)? Drag och tryckelektromagneter bruker ju ha en rätt kort slaglängd.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17136
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Tar man mynträknare a'la banker jobbar de med ett antal spolar. Altså en kontaktlös mätning där man ser hur olika mynt påverkar de olika fälten.

Funka fin fint, men kräver MASSOR av matte, mynt som inte klarade testet slogs av banan med en solenoid. SÅ där var inte mycket tid att räkna på innan myntet passerat förbi solenoiden och hamnat bland de äkta mynten.

De hade löst sorteringen med att mynten stog på högkant och rulla ner för en 30graders lutning (som också var lutad några grader bakåt) med små knivar som putta av (fram åt) dem om diametern var större än höjden mellan kniven och rälsen.

(De sortera altså helmekaniskt och räkna/rejecta elektroniskt)

Skulle jag byggt en skulle jag haft en kassa som tar emot inbetalda pengar där man kan antingen rejecta myntet eller behålla det. Detta på ett sätt så man kan göra mätningar på myntet när det passerar och processa dessa när myntet står och väntar på ett reject/ok kommando.

Sen haft tre separata utmatningskasseter med 1,5,10 kr där jag bara puttat ut mynt ifrån om man skulle vinna nått.. Nu är det iof olagligt med kontantvinster i sverige så detta hade ju aldrig blivit aktuelt. Och hur många maskiner står det "växlar ej" på? :)

PS: Prova att köra en 2AUD och en 10SEK i maskinen sen, klarar den att skilja dessa åt med någonsånär noggranhet har du en MYCKET säker maskin DS
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Lite OT:
Jag dissekerade en mynt-telefonautomat en gång, den typen som kan finnas på resaturanger odyl.

Den fungerade så att man "lärde" den olika mynt genom att gå in i "inlärnings-mode", och sedan mata in 10 mynt.

Apparaten detekterade mynten på 2 sätt, som jag kunde uppfatta det.

1: Myntet passerade genom två fotodetektorer för att mäta hastigheten när mynten rullade nedför rampen (det var viktigt att apparaten placerades plant).

2: Mynten rullade med flatsidorna förbi 2 metallplattor på varsin sida av myntet. Till metallplattorna var det två sladdar kopplade. Vad denna mätning gjorde vet jag inte, kanske mätte man skillnaden i kapacitans mellan plattorna när myntet passerade?

Hursomhelst klarade automaten av att skilja på olika myntsorter enbart m.h.a. dessa två metoder.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17136
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det låter som ett rätt rimligt antagande.
borde väll bli nån typ av mängden massa mätning med plattorna,
och tillsammans med hastigheten borde man kunna få rätt bra resultat.

Tror de lyckades trolla fram tjocklek, diameter, permabilitet och konduktivitet ur de mätare som satt på de maskiner vi Euroanpassa...

De hade ju rätt höga krav på sig att räkna rätt...
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Har tagit ett antal automater från mitt jobb, de tar femmor endast. När man kastade in myntet hamnade det i en springa, den var exakt lika stor som en femma. När den sen gick vidare i springan satt det en liten fjäderbelastad pinne ut, om myntet var för lätt så kunnde den inte få ner pinnen och bryta kretsen.

Ingen som fattar, eller hur?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

:) Jodå, jag tror jag förstår!
Men skulle man inte kunna lura den apparaten genom att ge felaktiga mynt lite fart in i springan, så att den fjäderbelastade kontakten aktiverades?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Det skulle i sådana fall kunna avhjäpas om maskinen bromsar myntet till stillastående och sedan släpper det utför en ränna eller dylikt.
Skriv svar