myntautomat

Berätta om dina pågående projekt.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Då fjäderkraften i spakarna är ganska hård kan man lossa en av de 2 fjädrarna så man har halva kraften sen. Sedan tar man en hävstång på 1,5 cm ut från spakarna , det räcker för att en elektromagnet (tryckmagnet med stång) ska orka.


Kom på en lösning för rännan så myntet inte fastnar.
Rännan har samma storlek hela vägen men snea plåtbitar sorterar mynten.

Bild

Läste på svenska spel att bara deras egna automater får användas om man ska ha kontantvinster.

Så det får bli en surfmaskin istället.

Ska byta ut metallrören mot långa VP-rör i olika tjocklekar så dom rymmer mera mynt. Ska även programmera en kontogrej så den har perl-skript med inbyggda kreditkortsnummer, och tex om man vill köpa en l'espion på www.firebox.com har jag tänkt mig ett kreditkort fyllt med en massa pengar men det ligger en programvara emellan så man kan "köpa" pengar och köpa varor på internet med mynt.

Ska bara hitta en gammal handscanner (som jag bygger in) så jag kan ta emot sedlar och sen en kortläsare för att ta emot kort.
Kortläsaren får bli en RS232-variant som jag "hookar" på myntautomaten.


Detta ska bli ett stort projekt och sen kan jag ju också tjäna pengar.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

(Posten flyttad till Köp/sälj-forumet)
Senast redigerad av sebastiannielsen 23 januari 2005, 11:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »


Ska bara hitta en gammal handscanner (som jag bygger in) så jag kan ta emot sedlar och sen en kortläsare för att ta emot kort.
Kortläsaren får bli en RS232-variant som jag "hookar" på myntautomaten.

Men så lätt är det väl ändå inte? Känns barnsligt enkelt att kopiera upp sina egna sedlar isåfall...eller? Jag är ju inte fullärd inom detta området... :roll:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17146
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Rollo: det beror väll lite på, men visst känns den väldigt lättlurad...

Man borde ju modda scannern lite så att den även har ett uv rör så man kan kolla UV märkningen av sedeln...

Man borde nog köra sedeln då två gånger, en med uv på och en utan för att kolla så att det verkligen är UV aktiverat tryck man ser och inte bara vitt som nån har ritat dit för att lura kretsen.

Man borde också få en väldigt stark reflektion på de nya metallbanden.. detta kan nog vara lite värre att kolla att ingen har fuskat med den.. Ett vitt band borde kunna lura en sånn enkel krets att tro att det är metallbandet man tittar på... beror ju lite hur mycket tid man lägger på bildanalysprogramvaran.

Hur gör man för att detektera den tunna metalltråden i en sedel? En spole som är en del av en svängningskrets som blir påverkad av metallen i sedeln? låter som det kommer behöver vara väldigt små toleranser på komponenterna i den kretsen.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Finns UV-pennor. Ritar man på en sedel med en sådan så syns det inte utan UV men med UV ser det exakt ut som de streclem som är på en äkta sedel.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Ska köra med 2 scanners, en uppe och en nere , för att läsa av båda sidor för att avsevärt försvåra förfalskning.

Avläsningsalgoritmen kommer att funka så här:

den totala summan av R finns lagrad
den totala summan av G finns lagrad
den totala summan av B finns lagrad

Ett litet rektangulärt område längst ner till vänster är borträknat pga sedelnumret.

Lagringen sker genom att läsa av 5 olika sedlar av samma valör.


När sedeln läses av , kommer systemet tillåta max 5 procents skillnad på varje färg. (eftersom det kan finnas veck, smuts och sånt på sedeln).




Då behöver man inte lägga sedeln "rätt" i automaten eftersom det finns alltid lika mycket vitt runt omkring , oavsett hut man lägger sedeln.
Jag ska köra en algoritm som hittar hönet på sedeln och räknar n pixlar inåt och sedan drar den en ganska liten rektangel men tillräckligt för att täcka ett snett sedelnummer.

Och eftersom det finns ljus i scannern , så kommer ju den läsa av vattenmärket som ett ljusare område på sedeln och därmed omöjliggöra förfalskning.
Skriv svar