FPGA-kort.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ok de måste jag prova!, och sen så borrade du alla hålen antar jag?!.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Står lite mer här: http://area26.no-ip.org/articles/pcb

Tricket är anslutningarna till jordplanet i mitten. Alla anslutningar upp till översidan görs innan hoplimningen, så platt som bara går. Anslutningarna till undersidan görs genom att borra upp stora hål i det undre kortet (före limning) och löda direkt i dessa "gropar".

Anslutningarna mellan topp och botten borras och löds precis som vanligt efter hela kortet är hoplimmat.

Inte jätte-elegant precis (iaf inte "groparna" på undersidan) men det är den bästa metoden jag kommit på hittils iaf :)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Kan ju faktiskt vara värt att pröva......dra signalledare blir ju BETYDLIGT enklare.........det är inte ovanligt att jag "caddar" 2-lagerskort m. jordplan...å det är svättigt. Får ofta sitta å pröva mig fram....med papper å penna!
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

cyr: vad har du för skrivare och vad skriver du ut på för att framkalla korten ?

/Johan
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

En deskjet 930C, skriver ut på sånt här (hittades på akademibokhandeln):

Bild

Egentligen är inte bläcket riktigt så svart som man skulle önska, det är ganska noga med exponeringstiden för att få perfekt resultat. Bra upplösning får man dock, och billigt är det (jämfört med OH-film osv).
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag funderar på att köpa en ny laserskrivare nämligen... antar att det är lika bra att satsa på 1200*1200 dpi

Ska köpa sånt papper som du visade :)

/Johan
Användarvisningsbild
ante
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 juni 2003, 17:48:56

Inlägg av ante »

Vart har du hittat det 10-poliga kontaktdonet, hittar inte nåt sånt på elfa eller farnell?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hmm? Det är en helt vanlig IDC-header, 43-155-03.
Användarvisningsbild
ante
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 juni 2003, 17:48:56

Inlägg av ante »

Tackar, letade bara för dåligt då.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Som vanligt när cyr gör något äger han oss alla. :lol:

Men vänta bara tills jag lärt mig DSP lite bättre, då ska jag göra ett kit som spöar cyr's blackfin-tjaffs med hästlängder. :lol: Funderar på om det ska vara 4st 150mflop DSP:er och några MB minne. :) Funderar också på om man skulle släppa alla scheman och grejer till det. Verkar vara snålt med devkit för floating point iaf.

Snygg hemsida föresten, lite skillnad mot förra :)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

:oops:

Nåja, göra ett kretskort är ju en sak - har fortfarande inte fått ihop något vettigt att stoppa i FPGAn så det är inte så användbart - än.

Appropå DSP så skulle jag gärna vilja leka lite med ADIs nyaste SHARC-processorer. Över 2 GFLOPS per chip och finns i LQFP. :twisted:
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

2 GFLOP? :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :D
...Fasst då lär den ju kosta där efter. :?

Atmel hade någon på 1gflop annars tror jag. Iofs var det två processorer i en kapsel, eller nått sånt.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hittar inte priser för själva chipen, men det ska vara relativt låg kostnad ändå. Det är tänkt för hemmabio och sånt...

Ett devkit kostar $495 iaf.

Fast så är ju FLOP-talet väldigt optimistiskt räknat, det är "bara" 400MHz klocka och 800M multiplikationer/s på den snabbaste.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jaha, 800M*mul.. det var ju ändå inte så mycket. Men ganska saftigt med tanke på att de flesta här på forumet sitter på microcontrollers som bara klarar runt 1M.. och då på 8bit fixed point.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Ett kort till....

Inlägg av cyr »

Efter ganska lång tid och två totalt misslyckade försök så har mitt DSO nu kommit ytterligare ett steg närmare verkligheten. Lödde just klart dotterkortet som ska sitta på FPGA-kortet och tillhandahålla 100Mbps ethernet-anslutning samt lagringsutrymme för FPGA-config och programkod.

Bild
Bild

(fullsizade bilder kan klickas fram i galleriet)

Ethernet-delen har jag inte kunnat testa än, men kortet får iaf plats och flash-minnet funkar utan kortslutningar :wall:

Den lilla 6-poliga kontakten i hörnet vid CPLDn är för JTAG, och kan (förutom att programmera CPLDn) användas för att läsa och skriva flash-minnet. Jag använder en något modifierad version av jtag-tools för det.
Skriv svar