Värmestyrning i huset

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Värmestyrning i huset

Inlägg av Icecap »

Jag köpte ett hus för ca: ett halvår sedan och vill ha en bra styrning av tempen i varje rum, helst med nattsänkning osv.

Det är vattenburen värme och har termostater i varje rum och det borde ju vara det rätta men det är det inte! En termostat-ventil kan inte regulera ordentligt då den bara är propotionell, jag måste därför ändra styrningen av den och lägga till en integrerande funktion och det kräver lite IQ lokalt.

Jag ämnar därför att göra små enheter som mäter tempen i rummet och regulerar en PWM-utgång enligt det. Den PWM-utgång driver då ett litet värmeelement som sitter på termostaten (handtaget bort) och styr på det vis. Enligt de proffesionella styr- & reglerteknikare jag jobbar med är det mest stryktåliga och tillförlitliga sätt.

Rumstemperatur i all ära men nattsänkning, veckoschema osv kräver en del mer, nemlig kommunikation. Jag vill därför, för att undvika att dra en massa sladder, kommunicera via 230V installationen via en lämplig frekvens typ 50-100KHz med FSK modulation.

Detta system kommer då att medge att jag kan koppla ett stort antal underenheter till en huvudenhet och kan därför t.ex. ha temp. sensorer ute, inne, ljussensorer, tända/släcka lampor osv.

Jag har i första steg planerat att fixa kommunikationen från uttag till uttag på ett bra och säkert sätt men jag har redan ritat schemat till rum-kontrollen men jag byggar inte innan jag har en välfungerande kommunikation.

Styrcentralen ska så småning om kunne lämna statistik, larma vid fel, ställa shunten på pannan osv samt såklart kunne ställas till nattsänkning med program som kan sträcka sig över flera veckor osv. Kompensera för semestra och dylikt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Så här började jag http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=1421

Jag är oxo inne på nått liknande styrsystem som du nämde, fast jag hadde tänkt mig med stegmotorer på varje element, för att tex kunna sänka tempen på nedervåningen under natten & ha varmare på övervåningen när man såver & under dagen när man är nere så kan man sänka övervåningen mm. och på vardagar när man arbetar så kan husets temp sänkas & ett par timmar innan man kommer hem så ska den börja värma upp så det är varmt & gått!.
För min del så hadde jag tjärnat en hel del på detta, för att jag har ingen isolering i väggarna än!.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

varför inte byta till elektriska ventiler?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

De hadde ju gått, men då blir det problem vid strömmavbrott!.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Ventiler osv.

Inlägg av Icecap »

Jag vet om att det finns olika motorstyrda ventiler men de kostar en hel del och är inte lika driftsäkra som vax-kroppen. Jag var inne på en "mekanisk" ventil i början men blev avrådd som följd av den bristande driftsäkerhet. Jag har även tänkt på stegmotor med skruv osv. men även det faller på driftsäkerheten.

Jag skulle aldrig få för mig att lägga in bilder på en lokal skärm, all presentation kan jag köra via CiTect eller mitt eget tillverkade PC program, det är ju så att ju fler saker man bygger in i styrenheten ju fler saker kan paja.

Dock kommer jag att lägga till ett LCD-modul (20 x 2) och en liten ljudgivare för att signalera vid fel osv. samt till att visa statusinformation (Datum, tid, veckodag).

Anledning till mina val med ventil osv är att jag jobbar i mitt eget firma med en kille som lever på att göra styrskåp och program till presentation och som har lång och tung erfarenhet av olika ventiler osv.

Han kan inte programmera vissa av PLC'erna som används så t.ex. Torsby hade inte haft vatten om jag inte hade programmerat deras SioX-moduler i vattenvärket, han klarar inte heller av speciellt avancerat funktioner i CiCode och det tjäner jag pengar på :-)

Att han samtidig är bästa vännen är bara bra!

Jag har ju tänkt att varje rum ska kunna styras för sig, att man ska kunna ställa tempen på rummet vid ett betjäningspanel samt se status. Dessa värden ska kunna skickas till och från centralen så jag t.ex. de veckor jag inte har barnen "stänger ner" deras rum, tänder utomhusljus på kvällen, styra motorvärmaren osv.
Skriv svar