DennisD7's CPLD-PacMan

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Du kan även kolla in hos någon hobby-butik som säljer RC-tillbehör. De brukar ha olika filmer avsedda för lexan-karosser och dylikt. Kanske detta fungerar på plexi också. Jag skulle i alla fall inte måla bitarna - risken är stor att de blir förstörda.
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

OK jag ger mig, det får nog bli vinyl.
Var hittar man sånt enklast? Hobbybutik, ska kolla det. Låter som att man borde hitta det på nån mack eller målarbutik också eller? :?:

Det borde bli rätt bra, det ska ju bli enfärgat och det låter som att vinyl fäster som berget.

Övriga pac-news:
Jag lödde fast en CPLD på ett eget kretskort och lade till några lysdioder, en knapp och en kristallkrets också (och ett batteri) bara för att testa. Efter lite krånglande funkade det toppen (det blev en binär sekundräknare :) ). Det är ett rätt viktigt steg för att kunna bygga den slutgiltiga kretskortgrejen.

Och jag tror http://www.dalles.tk ska få hjälpa mig med kretskortsetsningen. Det här ska nog gå vägen.

/D7
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jo, jag var i en tapet & färgbutik här om dagen & där hängde det några rullar med vinyl i olika färger, så det borde inte vara några problem att hitta!.
Lycka till...
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Lite news:
Jag hade tidigare tänkt att först programmera klart spelet och sedan löda fast CPLD:erna (det lär bli 2 st) på kretskortet. Det skulle ju bli lite riskabelt, om jag skulle upptäcka något fel på programmeringen som jag ville ändra på.

Så nu efter rätt mycket flyt har jag satt en Jtag-kontakt på mitt lilla hemmagjorda kort och testat det. Works like a charm.

Bild

:D ...vilket betyder att jag kan skjuta upp CPLD-programmeringen ytterligare.
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Planen nu


1. Konstruera klart kortet.
2. Få kortet att passa i höljet.
3. Programmera klart spelet.
4. Gör en kartong och en skiva med soundtrack.

Kortet:
- testetsning (med Jtag, CPLD i hållare, 4x4-LEDmatris) ...fixad
- testetsning II (med Jtag, ytmonterad CPLD, ytmonterade 2-färgsLEDs, rätt knappsort).
- prototypetsning (allt ska funka: 2 CPLDer, 4 knappar, 5x7 2-färgsLEDs ytmonterat)
Höljet:
- putsmedel, färg och gul vinyl.
- plexin justeras till 4 mm, och andra justeringar.
- knappen får en kant så att den inte kan trilla ur.
Spelet:
- labyrintfunktion.
- spöken.
- skärmväljare, med lowenergy-pausläge.
- poängräkning.
Kartongen/skivan:
- wellpapp, sprayfärg, OH-papper, svart kaninpäls.
- kartongbaksida med spelhandling och karta.
- soundtrack, sampling från Colors.


Min lillebror fyller 19 den 29 Juni, men inte hinner jag väl tills dess? Försöka duger, annars blir det någon gång senare i sommar. Ingen i min familj vet något om det här projektet, det ska bli kul att se deras reaktioner.
Senast redigerad av DennisD7 12 juni 2005, 19:16:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Imponerad! Men allt du har kvar tror ja tyvärr att du inte hinner och så tycker ja att det är kul att det kommer som en överaskning, speciellt för alla och att det är en hemma gjord sak... :bravo:
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Så.
Efter ett långt uppehåll (pga penicillin-gradig sjukdom i 2 veckor som orsakade allmän momentum-förlust i några veckor till :( ) har jag nu kommit igång igen.

Punkten
- testetsning (med Jtag, CPLD i hållare, 4x4-LEDmatris)
är fixad. Låt mig förklara lite vad det innebär. Jtag är gränssnittet mellan datorn och CPLD-chippet. Jag kan nu programmera CPLD:n medan det sitter fast på kortet, det är testat och funkar. Detta är en förutsättning för att jag ska kunna använda mig av ytmonterade CPLD:er.

Bild

Mönstret är ritat pixel för pixel i ett ritprogram. Heltokigt, jag vet :D

/D7
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fint. :)
Ritade också mina kretskort i ett vanligt ritprogram förut, innan det började bli lite för komplicerat... :P
Ett tips: undvik att ha räta 90°-vinklar. 45° är bättre för signalerna, särskilt om man arbetar med höga frekvenser. Dessutom ser det snyggare ut :D

Mitt näst sista kort ritat med ritprogram. I photoshop... :wink:
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Pac news:
Inte mycket. Jag vet att ni alla sitter som på nålar :wink: så jag önskar att jag hade lite mer intressanta nyheter. Men ett och annat ändå:

- Jag insåg att det skulle bli ont om vippor om jag använder 32768 Hz-kristall till pacmangubben. Jag har redan ganska ont om just vippor att slösa bort ca 15 st på att få en lägre frekvens kändes lite dumt. Dessutom behöver jag ingen klockprecision, så jag ska göra en enklare oscilliator med hjälp av en 555:a, en kondensator och två motstånd. Frekvensen blir ca 500 hz.

- Det visar sig att det blir besvärligt med två AAA-batterier trots allt (med kontaktbleck osv), så jag lutar lite mot två eller fyra knappceller istället, förutsatt att batteritiden blir någorlunda OK. Jag ska ju ge det till min bror och även om han säkert blir glad tvivlar jag på att han kommer att spela dygnet runt precis... :D

- Jag tänker använda två CPLD:er (för att få tillräckligt med vippor) och hittills har jag haft problem med att få pinnarna att räcka till. IN behöver jag bara 5 st (upp-ner-höger-vänster + klocka) och UT behöver jag 17 st (2 per kolumn och så 7 rader). Jag trodde jag skulle få trångt mellan chippen, men det visar sig, tack vare en svårbeskriven snilleblixt, att det kommer att funka bra.

- Om jag byter batterisort så får jag mer plats på kretskortet vilket ju är trevligt. Jag får skicka nya ritningar till fagge för mellandelen, men det blir antagligen bara enklare för honom.

- Jag har hittat ett ställe som säljer vinylgrejer, men jag har inte besökt dem än. Den där biten löser sig säkert bra.

----

MadModder: det låter lite som att du driver med mig vad gäller signalerna :roll: ...och tja, 45 grader är väl snyggt, men jag saknar lite nytänkande här. Skulle helst ha sådär runt som det var på gamla kretskort.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det var inte min mening att driva med dig. Förresten tror jag inte det spelar någon roll med skarpa hörn vid så låga frekvenser som 500Hz.
Och såna där kretskort tycker jag också ser bra ut. Men det vete katten hur man fixar utan att pixla sin layout...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Nu har vi väntat i evigheter på att det ska dyka upp en uppdatering, men vad händer???.
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Ja, jag ber om ursäkt till alla mina trogna fans :roll:

Jag kom av mig lite i värmeböljan (minns ni den?) och sedan dess har jag bara fått mindre och mindre tid och pengar (och plats) över till mitt kära pacman-projekt. Jag ska just resa till Indien i ca 3 månader så därför har jag mest sparat pengar och använt min tid till att fixa vaccin, pass, visum, ryggsäck, flyg, transfer, hotell, kamera, minneskort, resecheckar, malariatabletter, blomvattning, posthämtning, räkningskrångel, avskedsfest + allt-annat-skit-som-gör-att-det-knappt-känns-som-en-semester-längre, kort och gott:
Jag pausar pacman lite.

Jag kommer antagligen igång igen efter jul, och är säkert helt klar mars/april (dvs nästan exakt 1 år försenat :cry: ) Låt mig understryka att jag INTE har övergett projektet. The pacman will rise again.
Skriv svar