Loerus Hobby fräs/graveringsmaskin

Berätta om dina pågående projekt.
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Mjahaha.. Då fick jag lite mer kött på benen :) Tackar och bockar!
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Happ nu har man petat ner elektroniken i en verktygslåda från Biltema :D
vart ganska bra... o sen har man lite fack i locket till gravyrstift o fräsar :)

Bild
Bild

måste få tag på några bra kontaktdon så man kan plugga loss motorerna om man har lust..

köpte även diamantgravystift och borr/fräs sett från Jula till dremeln..
prova o gravera lite i aluplåt o plexi.. men plexin ville bara kladda då man inte kunde köra med tillräckligt lågt varvtal alternativt hög matning... :? får nog fixa nånslags kylning.. tryckluft borde räcka..

Bild
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

He he, orginelt med verktygslådan :) .
Vad använde du för stift när du lekte med plexit?.
De optimala för att gravera & kapa i plexi är en fräs med bara 1 skär för att få så lite friktion som möjligt så man slipper klegget, det är i alla fall min erfarenhet!.
Jag har häller inte bestämt mig vad jag ska ha för kontakter mellan drivkorten & motorerna, men det lutar åt vanliga 9pol D-sub kontakter!.
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

provade med en liten 1.25mm hårdmetallspinfräs och sen ett diamantgravyrstift.. diamantstiftet kladda så klart bara.. gick bättre med pinfräsen.. men den kladda oxå ibland.. märkte att vi har spänningsfall i huset lite från o till för dremeln börja snurra sagtare ibland o då gick d hyfsat :D

jo jag har kikat på 9pol D-sub kontakter oxå.. men men ska leta lite till..
Senast redigerad av Loterus 8 februari 2005, 23:16:00, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

XLR kontakter kanske? (funkar ju iofs bara bra på unipolära)

Men Dsub är smidigt.
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Nu har man fått hem två nya motorer

200oz-in, 3v, 3A, 200 S/R,
2.3mH, Size #23, Dual Shaft, 6 wire


~1.7Nm vrid och dom gamla var på bara 0.5Nm så det blev en rejäl skilnad.. räkna med att tredubbla hastigheten och gissa vad? :)

för kunde jag köra 900mm/min utan att den tappa steg.. nu kan jag köra 2700mm/min så en tredubbling blev det 8) nu är jag ganska nöjd med hastigheten..

Har pysslat med att förstärka X,Y-led vaggan samt dom långa rören..
Har även köpt en handöverfräs model Biltema :D billig och inte så stor.. 850W, 11500-32000rpm steglöst..

har inte gjort fästen för den än..

Jag ska förmodligen köpa slipade massiva axlar istället för rören jag har nu så att allting blir riktigt stabilt.. siktar på att kunna fräsa mjukare metaller..

Och när det funkar bra och köra i alu så blir det att fräsa till en ny Z/Y-axel vagga som kommer även den vara kulagrad.. Kommer nog sluta med att all trä kommer ersättas utav tjock aluplåt haha :D

Har ett problem dock.. vet inte riktigt vad jag ska fräsa med den :D Det roliga är ju att bygga maskinen :humm:

Bilder får komma om en vecka då kameran e i thailand med peronen för tillfället..
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Loterus: Snygg plexibit med Finlands lejon. :D Finland har exakt samma lejon t.ex. bakom de mindre euromynten.
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

heh aa det e en tribal version utav finskalejonet som jag har tänkt o gravera på plexi till mitt nya dator chassi nångång.. Men den på bilden är gjord på alu-plåt :)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jag blev impad av både verktygslådan och lejonet...snyggt jobbat!
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Å tusan stirrade mig lite väl blind innan när jag sa "trodde" att storleken hade ingen betydelse för hastigheten. Eee eller var de i sängen jag hörde de :lol:
Då jag hade för mig att mina motorer oxo låg på ca 1Nm men nu när jag tittade i databladet nogrannare & kikade i spalten för bibolär/pararellkoplade lindningar då blev hållmomentet 3,4Nm.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Loterus: passar den handöverfräsen i ett 43mm fäste?

/Johan
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

strombom: diametern på halsen är 44mm..

Jag provade o gravera lite i plexi nyss med en V-bit fräs gick hyfsat men det vill gärna fastna en liten klump längst ut som förstör.. spruta olja på plexit och körde, då förstörde den där klumpen inte så mycket.. Så det vart hyfsat..

Får väl köpa/göra en sån där som fagge köpte, Crown fräs lr vad den hette..

Vilket skönt ljud det e på dom här motorerna hehe låter ballt när man kör.. :vissla:
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Då ska jag också införskaffa mig en sådan handöverfräs, var ju superbillig, har nämligen en hållare...

Bild

Hur gjorde du när du graverade plåtbiten, närmare bestämt, hur avgjorde du vilket skärdjup du skulle ha? Jag har bara graverat i plast hittils och tycker det är lite svårt att få konstant djup. Jag planfräste en mdf-skiva och fäste plasten ovanpå den, då gick det bättre, men plasten vill gärna bukta lite ändå.

/Johan
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Jag tog nån tiondel bara.. hade oxå problem med att få plåten o ligga helt plant.. lr den bukta lite på vissa ställen så jag fick sitta o pressa ner z-axeln för hand medans den körde då jag märkte att den ville släppa från plåten.. Körde med ett diamantgravyrstift..

Hade samma problem med plexit.. måste göra lite bättre prylar o skruva fast plexit/plåten med..

Ska nog oxå planfräsa en mdf skiva så man får ett absolut vinkelrätt underlag..
Användarvisningsbild
Loterus
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 december 2004, 13:37:07
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

Nu e kameran hemma så jag tog två bilder på minna provkörningar..

Bild
Provkörde progget för min förmodligen kommande lotus grill fast den ska vara i alu.. och lite små förändringar..

Bild
Plexi gravyren som vart sådär.. problem med kladdande plexi och att plexit inte ville ligga helt plant.. gravyren e 70mm hög
Skriv svar