Hjälp! Det Intelligenta Rummet!

Berätta om dina pågående projekt.
QBNastyNaS
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 november 2004, 12:03:51

Hjälp! Det Intelligenta Rummet!

Inlägg av QBNastyNaS »

Hej alla :)

jag har fastnat för en idee angående att få mitt rum så "smart" som möjligt
dem första sakerna jag hade tänkt mig är att kunna styra Lampor som jag redan klarat av :)

och sen till det jag behöver hjälp med: Persiennen från Ikea
hade tänkt mig att man kunde styra den så den kan åka upp och ner.
men vet inte hur. antagligen att en motor sitter upp vid stången och har en axel eller nått som sitter fast i stången och får den att snurra :D


Motor:
hade tänkt mig en motor eller servo som antingen drivs från elurtaget eller på batteri.

Styrning:
styrningen spelar ingen roll helst såklart trådlös men om inte det går så välkommnar jag allt annat :)

Är helt ny inom sån här elektronik har bara lött nåra små byggsatser så kan inte alls mycket. :?

Välkommnar alla förslag och ideer hur jag ska bygga.!


Mvh: Benjamin
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Oj, att ge sig in på att bygga ett "intelligent rum" och vara helt grön på elektroniken? Någon form av intelligens tycker jag låter som ett nätverk av mikrokontrollers som styr allt du behöver ändra på.

Jaja, inget är omöjligt!

Tänk på om du ska använda stegmotorer så behövs det en hel del styrelektronik, kanske inte så välkommet om du nu är nybörjare?

En vanlig DC-motor med massiv nedväxling för att dra upp persiennerna blir nog bra. Brytare som stänger av när de är uppdragna/helt nere är bra att ha till...
QBNastyNaS
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 november 2004, 12:03:51

Inlägg av QBNastyNaS »

jo ioförsig....

helt grön kanske jag inte e :P akn iag lite byggde en trådlös helikopter för nåra veckor sen :roll: :) som jag fick att funka... men jag menar att jag e helt ny innom mikrokontrollers och sånt...

men visst skulle jag kunna ha 2 dc motorer med olika ström brytare.... men det känns lite för enkelt... lättare om man kunde ha en motor som kunde gå åt båda hållen?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Du verkar rätt grön. :-) En DC-motor går baklänges om man reverserar polariteten till den.
QBNastyNaS
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 november 2004, 12:03:51

Inlägg av QBNastyNaS »

okey jag e övertygad jag e grön :P men finns det nått sätt för gröna mig att få en motor och inte 2 till att driva mitt projekt?
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Absolut (leta efter H-brygga här på forumet ;)
ett annat alternativ jag skulle rekomendera, är som du redan tagit upp, ett RCservo, främst eftersom de redan har utväxling och är extremt simpla att syra via microcontroller (iofs även vanliga logikgridar räcker gott, om man föredrar det)
-För att mata upp/ner persiennen behöver du antagligen modifiera ett RCservo (eller hitta ett som inte har ändlägen, eller iaf kan gå många varv - finns sådana för bl.a. segelbåtar) - de flesta RC-servos är rellativt enkla att modda själv.
för att vinkla persiennen (om det är aktuellt) rekomenderar jag oxå ett RCservo, fast omoddad... det svåra där är kanske att få fast axeln på persienn-pinnen, men det går alltid att lösa
QBNastyNaS
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 november 2004, 12:03:51

Inlägg av QBNastyNaS »

okey det där var för svårt :P haha ingen som kan ge mig en bra beskrivning hur jag ska göra?
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Ursäkta, men med tanke på att du säger att du inte har speciellt stora kunskaper med elektronik vore RCservos perfekta, då de inte kräver någon extra elektronik för att styras (mer än själva microcontrollern då, så istället behöver du hyffsade kunskaper i programmering, men det finns färdiga rutiner för det mesta... bara man söker lite)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

ingen som kan ge mig en bra beskrivning hur jag ska göra?

Gissa om vi är trötta på sånna frågor här!
Du har ju precis fått en massa tips om hur du kan lösa ditt problem. Vad kan vi mer göra? Bygga ihop det till dig och skicka det med paket?
Det absolut bästa du kan göra för att lära dig är att försöka själv. Vad vi gärna står till tjänst med här är att ge en fingervisning om vad det är som behövs göras.

Exempelvis nämdes precis ett problem: Att polvända matningsspänningen till en DC-motor.
Lösning: H-brygga. Finns massor av diskussion om H-bryggor här på forumet, och ännu mer ute i cyberrymden. På resan ut är google din vän.
QBNastyNaS
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 november 2004, 12:03:51

Inlägg av QBNastyNaS »

Okey jag tackar för all er hjälp :D det var snällt av er.. !
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Om du redan har någon erfarenhet av radiostyrda grejor så titta på en segelvinsch för RC segelbåt. En lättare start på persienn modden får du leta efter. :)
QBNastyNaS
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 november 2004, 12:03:51

Inlägg av QBNastyNaS »

kan kolla efter :D

ktack för hjälpen... om ni kommer på nå mer tveka inte att säga det :D :razz:
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Visste att jag sett något liknande din idé någonstans... så råkade jag precis dyka på siten:
http://instruct1.cit.cornell.edu/course ... /index.htm
Jag har inte kollat något närmare, men lite idéer kan du säkert ta.

Det finns för övrigt en hiskligt massa skoj projekt här:
http://instruct1.cit.cornell.edu/course ... lProjects/
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Blev lite inspirerad av din tråd. Så jag satte två stycken Parallax-servon på mina persinner och kan nu med hjälp av en Sony-fjärrkontroll bestämma hur mycket ljus jag vill släppa in i mitt rum :) Fungerar faktiskt över förväntan och som tur var så passade servo-infästningen (kom inte på nåt bättre namn) perfekt i vridgrejorna (hänvisar till min förra parantes) på persiennerna. Drivs med en Stamp 2:a och fyra 1.5-volts batterier. Tog typ en timme att fixa. Kan slunga upp nån film eller nåt imorrn om någon är intresserad.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Låter intressant detta... Har själv funderat på ett sånt projekt tidigare...
Nu har ja ju inte persienner, utan rullgardiner, vilket förmodligen gör det ännu enklare genom att man kan fästa servot direkt på rullen utan massa jobbiga snören 8)

Och naturligtvis ska alltsammans kopplas till datorn, annars blir de ju inte intelligent :D
Sen ett tjusigt webbinterface, åsså kan man sitta på stranden i nått soligt land me sin 3g-handdator och rulla upp och ner rullgardinerna 8) :D
Åsså kan man ha en webbkamera som man kan vrida me ett servo, så man kan visa alla greker de coola rullgardinerna 8) :D
Skriv svar