MIDI-Controller med motorfaders

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

MIDI-Controller med motorfaders

Inlägg av chille »

Har lite tid över i skolan så jag ska bygga på min MIDI-controller även där :D Dock ska det bli en lite enklare variant den här gången, får ju aldrig något gjort annars.

Den ska ha 4 kanaler med varsin motorfader (100mm), 2 rattar (pulsgivare) och 4 knappar. Pulsgivarna ska vara omringade av 12st duo-leds var, dvs totalt 96 duo-leds, eller 192 anoder :)

Kommer snart upp med scheman om någon är intresserad. Skulle även vara tacksam om något kunde kolla igenom så allt var OK. Även ideer/synpunker är varmt välkommet! :)

En bild säger mer än 1000 ord:
Bild

Självklart ska den vara modulbaserad och kommunicera i ett I2C-nät. Så det är inga problem att bygga på den i framtiden. Nästa version ska ha en 4 teckens alfanumerisk display på varje kanal.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Är inte i2c mer lämpat för kortdistanskommunikation, såsom mellan kretsar på kretskort? Hur långt kan du tänka dig ha mellan varje modul?
Ett annat alternativ är ju annars RS485 som klarar långa distanser och störningar bra.

Intressant projekt förresten! :)

Mvh
speakman
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle nog klassa detta som kort avstånd. Antar att de ska monteras kant i kant. Då blir det max ett par dm.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Vanlig I2C har jag för mig klarar normalt uppåt 1-2 meter såvida inte maxkapacitansen på 400 pF överskrids.

Den finns det ju alltid buffrar/repeaters/hub-kretsar om man skulle behöva.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Modulerna ska vara avsedda för att så kant i kant. Bäst vore om man kunde komma fram till någor mått som passar bra till alla moduler, så man kan ha ett rack man kan trycka in modulerna i. Så I2C är inga problem. Skulle man vilja ha längre kan man ju köra rs232/rs485/canbus eller något liknande.

Sen eftersom alla moduler i ett I2C-nät kopplas parallellt med varann slipper man ju ha en kabel mellan varje modul och "coren". Då har man bara en in och en ut på varje modul :D

Kan avslöja att schemat för rattarna och motorfaders nästan är helt klara. Det är iprincip bara en konding som saknas. Målet är att jag ska ha ett (fungerande? :D) schema imorgon. Andra kortet/schemat är för knapparna och lysdioderna, de ska jag göra lite senare då det kräver ett annat CAD-program än eagle då lysdioderna måste roteras x antal grader och inte 90/180/270 som det är i eagle.

Har föresten samplat lite kretsar. Har fått 3mail från allegro nu, men jag lyckas inte riktigt tyda om jag fått dom eller ej. Pulsgivarna är redan beställda tror jag.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Det ser fint ut!
Du klanske kan få lite inspiration gällande motordrivning och annat genom att kika på http://www.ucapps.de/

/d
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

chille skrev:Har föresten samplat lite kretsar. Har fått 3mail från allegro nu, men jag lyckas inte riktigt tyda om jag fått dom eller ej. Pulsgivarna är redan beställda tror jag.
Har också samplat därifrån för ett halvår sen. Det tog en j#¤%&&la tid att få grejerna. Men de kom, så småningom...
Jag klagar inte, de är ju gratis. Ville bara förvarna dig!
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, µcApps/midibox.. där är man och drägglar hela tiden :) Är dock inte nöjd med midibox. Det var därför jag beslutade att jag skulle ta tag i saken och göra något mycket bättre.

Aj då, var ju inte så bra om det ska ta sådär lång tid med tanke på att jag tänkte ha den klar innan nästa skoltermin börjar (10 jan). Dock tror jag min kompis beställde där ifrån och fick sakerna inom en vecka.

Upptäckte precis att man visst kunde rotera saker i eagle. Här har man suttit och svurit över att det inte gått i flera daga. Så märker man helt plötsligt att det funkar ju finfint att bara skriva in ett eget värde i "Angle: ". :lol: Skitskönt att kunna cadda i sitt kära eagle.

EDIT: Jag har funderat på om man kanske skulle bygga en modul med DMX in/out. Vore ju ganska smidigt att kunna styra ljus också. DMX är ju inte speciellt svårare än MIDI.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inbyggd 2k EEPROM i AT89C51ED2

Inlägg av speakman »

chille skrev:Modulerna ska vara avsedda för att så kant i kant. Bäst vore om man kunde komma fram till någor mått som passar bra till alla moduler, så man kan ha ett rack man kan trycka in modulerna i. Så I2C är inga problem. Skulle man vilja ha längre kan man ju köra rs232/rs485/canbus eller något liknande.

Sen eftersom alla moduler i ett I2C-nät kopplas parallellt med varann slipper man ju ha en kabel mellan varje modul och "coren". Då har man bara en in och en ut på varje modul :D

Kan avslöja att schemat för rattarna och motorfaders nästan är helt klara. Det är iprincip bara en konding som saknas. Målet är att jag ska ha ett (fungerande? :D) schema imorgon. Andra kortet/schemat är för knapparna och lysdioderna, de ska jag göra lite senare då det kräver ett annat CAD-program än eagle då lysdioderna måste roteras x antal grader och inte 90/180/270 som det är i eagle.

Har föresten samplat lite kretsar. Har fått 3mail från allegro nu, men jag lyckas inte riktigt tyda om jag fått dom eller ej. Pulsgivarna är redan beställda tror jag.
Förvisso är ju även 485 s.k. "multidrop" och kan alltså kopplas parallellt. Sedan är 485 mycket billigare att göra än t.ex. en CAN-bus. 485 är ju mer eller mindre en industristandard tänkte jag på.
Men ska du bara ha dom kloss i kloss kanske det inte har någon avgörande betydelse, men kommer man på att man vill ha dom placerade en längre bit ifrån varann så blir det problem. ;)

Lycka till!

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, och om man nu ändrar sig slänger man ju bara på en converter så är det ju klart. Canbus är väl också industristandard?
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

CAN är BETYDLIGT dyrare och mer komplicerat att implementera.
Med RS485 behövs bara en 485-tranceiver (DIL8) för att omvandla signalerna från TTL. Alltså ändå enklare än RS232!
Då slipper du ju "slänga på en converter" också... ;P

Men det är ditt projekt, och detta är bara ett tips från en som hållit på med ett otal bussar (dock inte I2C ironiskt nog..:)).

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Okej, då skippar jag Canbus då :) Har ingen aning om hur de funkar, vet bara att det finns andra modulära system som använder sig av det.

Det jag menar med att "Slänga på en converter" är altså att allting innuti mixern kommunicerar via I2C och vanliga logik-signaler. Sen om man vill ha en kabel utanför mixern kanske bort några meter till någon liten display eller nått, så kör man ju enbart den kabeln med RS485 istället för vanliga logiknivåer. Känns ju ändå ganska onödigt att ha rs485 på allting internt i mixern, så jag tror jag väntar med den idén. Kanske någon gång i framtiden om jag skulle ändra mig. :)

Aja, ska försöka få upp lite preliminära scheman inatt någon gång.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Sånahära ( http://www.voti.nl/shop/catalog.html?LCD-9 ) backlightade 97x35 pixels lcd displayer kanske vore trevligt att ha på varje modul. Men dom kanske är lite breda försåss. Priset - typ 20 kr styck är helt ok dock.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

5cm var ju lite väl brett, sen verkar det inte heller vara någon bakgrundsbelysning. Annars var de helt OK. Får se hur jag gör. Kan ju beställa några och testa iaf :D Tack för tipset!
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ställer man dom på höjden så verkar dom vara typ 36 mm breda - och det är ju fullt möjligt att göra det eftersom som är grafiska och inte alfanumeriska.

Dom har grön bakgrunsbelysning enligt byggena som använder displayen.

Fast fortfarande så tar dom upp en hel del utrymme på varje panel förståss.....
Skriv svar