Project 807: a tube amp is born... (mycket bilder)
- Illuwatar
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
- Skype: illuwatar70
- Ort: Haninge
- Kontakt:
Har nu fått delarna från Antique Electronics, så bygget kan fortgå (väskdatorn är också klar så den tar inte upp tid). Själva audio-modulen löddes ihop idag.
Stor version
Att bygga som moduler är mycket smidigare än att bygga direkt i chassit. Mycket enklare att hantera. Speciellt när transformatorerna monteras är det bra att kunna hantera elektroniken separat ifall det uppstår fel eller om man vill ändra något.
Här är Solen MKP-kondensatorerna. Trevliga saker...
Stor version
Att bygga som moduler är mycket smidigare än att bygga direkt i chassit. Mycket enklare att hantera. Speciellt när transformatorerna monteras är det bra att kunna hantera elektroniken separat ifall det uppstår fel eller om man vill ändra något.
Här är Solen MKP-kondensatorerna. Trevliga saker...
Senast redigerad av Illuwatar 3 januari 2006, 10:32:43, redigerad totalt 2 gånger.
- Illuwatar
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
- Skype: illuwatar70
- Ort: Haninge
- Kontakt:
Har nu börjat med PSU-delen till förstärkaren.
På grund av en förkylning har bygget stått stilla ett tag - inspirationen är propotionell mot friskhetsnivån hos konstruktören...
Nätdelen består av separata filterlinjer för vardera kanal. Tre olika spänningar behövs, varje med ökande filtrering (ingångssteget får den bästa filtreringen och den lägsta spänningen). Alla kondensatorer i filterlinjerna är av bipolär typ (MKP) - inga elektrolyter här inte! Den enda elektrolyt som syns på bilden sitter i spänningsdelaren som höjer potentialen hos glödspänningen till SRPP-steget.
Det sista filtersteget (för ingångsförstärkaren) kommer monteras på själva audio-modulen. Detta för att utrymmet inte räcker till, dessutom borde detta vara positivt ur ljudsynpunkt.
När högspännings-PSU'n är klar skall glödspänningsregulatorerna byggas ihop. Ingångs- och drivsteg kommer får stabiliserad glödspänning. Utgångsrören kommer gå på AC-glöd.
På grund av en förkylning har bygget stått stilla ett tag - inspirationen är propotionell mot friskhetsnivån hos konstruktören...
Nätdelen består av separata filterlinjer för vardera kanal. Tre olika spänningar behövs, varje med ökande filtrering (ingångssteget får den bästa filtreringen och den lägsta spänningen). Alla kondensatorer i filterlinjerna är av bipolär typ (MKP) - inga elektrolyter här inte! Den enda elektrolyt som syns på bilden sitter i spänningsdelaren som höjer potentialen hos glödspänningen till SRPP-steget.
Det sista filtersteget (för ingångsförstärkaren) kommer monteras på själva audio-modulen. Detta för att utrymmet inte räcker till, dessutom borde detta vara positivt ur ljudsynpunkt.
När högspännings-PSU'n är klar skall glödspänningsregulatorerna byggas ihop. Ingångs- och drivsteg kommer får stabiliserad glödspänning. Utgångsrören kommer gå på AC-glöd.
Senast redigerad av Illuwatar 2 januari 2006, 20:40:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag är säker på att den kommer att se riktigt proffsig ut !.
En sak jag har undrat över, varför inte använda vanligt hederligt kretskort till att förbinda komponenterna?. Det ser ju lite vanskligt ut att ha en transistor monterad på en plåt där sladdarna är direkt lödda på transistorn, utan dragavlastning eller nått (det är ju skitlätt att bryta av ett ben ju)?.
En sak jag har undrat över, varför inte använda vanligt hederligt kretskort till att förbinda komponenterna?. Det ser ju lite vanskligt ut att ha en transistor monterad på en plåt där sladdarna är direkt lödda på transistorn, utan dragavlastning eller nått (det är ju skitlätt att bryta av ett ben ju)?.
- Illuwatar
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
- Skype: illuwatar70
- Ort: Haninge
- Kontakt:
Till och börja med, det är inte en transistor utan ett keramiskt effektmotstånd på 10k/30W. Motståndet får kylning genom att sitta i plåten och kapseln är helt isolerad - inget att oroa sig för.
Punkt-till-punkt-koppling är mycket vanligt just inom rörbyggen eftersom det anses ge bättre kvalitet på slutresultatet. Dessutom är de komponenter som ingår tunga och stora, vilket inte lämpar sig alltid för kretskortsmontage. Det är också lättare att få till kylning och isolationsavstånd när isolerade trådar används. Antalet komponenter i en rörförstärkare är trots allt betydligt färre jämfört med en halvledarbaserad förstärkare. Jag använder silikonisolerad tråd eftersom denna tål värme bättre. Komponentbenen isoleras med samma silikonisolation (snor från kopplingstråden) för att göra bygget säkrare. Det närmaste kretskort som kommer användas i detta bygge är lågspänningsregulatorerna för glödströmmen - dessa kommer byggas upp på glasfiber-veroboard.
Moderna rörförstärkare är dock ofta byggda på kretskort (titta i AoE till exempel) - då med speciella krav just med tanke på de höga spänningarna som används.
Till sist - ett tips för alla byggare/moddare: åk till Bauhaus om det behövs snygg aluminiumplåt. Detta hittade jag idag när jag åkte dit (behövde ett nytt handtag till garagedörren):
För att få en uppfattning om utseendet så är fyra av bitarna 250 x 500 mm och den långa biten 120 x 1000 mm. Det finns mycket mer att välja på än vad som visas här - från mässingsplåt till marmormönstrad aluminium. Nu slipper jag beställa detta från Conrad, vilket jag hade tänkt göra. Utifrån detta material skall jag försöka få till transformatorkåpor till 807'an. Den perforerade plåten skall användas till förstärkarens botten för kylningens skull.
Punkt-till-punkt-koppling är mycket vanligt just inom rörbyggen eftersom det anses ge bättre kvalitet på slutresultatet. Dessutom är de komponenter som ingår tunga och stora, vilket inte lämpar sig alltid för kretskortsmontage. Det är också lättare att få till kylning och isolationsavstånd när isolerade trådar används. Antalet komponenter i en rörförstärkare är trots allt betydligt färre jämfört med en halvledarbaserad förstärkare. Jag använder silikonisolerad tråd eftersom denna tål värme bättre. Komponentbenen isoleras med samma silikonisolation (snor från kopplingstråden) för att göra bygget säkrare. Det närmaste kretskort som kommer användas i detta bygge är lågspänningsregulatorerna för glödströmmen - dessa kommer byggas upp på glasfiber-veroboard.
Moderna rörförstärkare är dock ofta byggda på kretskort (titta i AoE till exempel) - då med speciella krav just med tanke på de höga spänningarna som används.
Till sist - ett tips för alla byggare/moddare: åk till Bauhaus om det behövs snygg aluminiumplåt. Detta hittade jag idag när jag åkte dit (behövde ett nytt handtag till garagedörren):
För att få en uppfattning om utseendet så är fyra av bitarna 250 x 500 mm och den långa biten 120 x 1000 mm. Det finns mycket mer att välja på än vad som visas här - från mässingsplåt till marmormönstrad aluminium. Nu slipper jag beställa detta från Conrad, vilket jag hade tänkt göra. Utifrån detta material skall jag försöka få till transformatorkåpor till 807'an. Den perforerade plåten skall användas till förstärkarens botten för kylningens skull.
Senast redigerad av Illuwatar 2 januari 2006, 20:42:05, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Inlägg: 27039
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Hur går det med bygget?
Hej,
Tittar in och vill gärna se vad som har hänt med bygget. Har du mera bilder på detta bygge?
Hälsar gör *ratt svarvaren*
Bengt
Tittar in och vill gärna se vad som har hänt med bygget. Har du mera bilder på detta bygge?
Hälsar gör *ratt svarvaren*
Bengt
- Illuwatar
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
- Skype: illuwatar70
- Ort: Haninge
- Kontakt:
Det har varit lite stillestånd i detta projekt pga en lång recension till 64bits.se som skulle utföras (tog 3 veckor), spela genom Call Of Duty United Offensive (tog ytterligare en veckas kvällar) och detta väder (verkstan ligger utanför huset = måste forcera en massa snö). Dessutom måste jag modifiera min filserver så att den blir tystare och inte lika varm.
Förstärkaren är dock inte bortglömd. Har bland annat införskaffat ett bockverktyg från Jula som skall förhoppningsvis hjälpa till med tillverkningen av trafo-kåporna.
Förstärkaren är dock inte bortglömd. Har bland annat införskaffat ett bockverktyg från Jula som skall förhoppningsvis hjälpa till med tillverkningen av trafo-kåporna.
- Illuwatar
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
- Skype: illuwatar70
- Ort: Haninge
- Kontakt:
Då var det dags att väcka detta bygge till liv igen efter alla chassin. BlackBox skall förstås göras klart men även denna förstärkare är värd att färdigställas, om inte annat för att jag har lagt ut en del cash på delarna. Det som framförallt har hållit detta bygge tillbaka är det mekaniska - att göra transformatorkåporna. Efter u-Machine och BlackBox Jr. har jag lite mer på fötterna. Samma teknik som skapade dessa kommer nu till heders i detta bygge: Fagge, värm upp din CNC-maskin, du får nu äran att bidra till att vår elektroniska historia bevaras...
Till och börja med behövs två olika ramar som skall utgöra de bärande delarna i kåporna.
Dessa skall göras i 10mm plexi. Runt dessa kommer eloxerad alu-plåt fästas och på så sätt erhålls lådformen. Fästhålen i ramarna gör det möjligt att fästa kåporna inifrån chassit (och löser därmed det största dilemmat - hur i helsike man fäster kåporna på ett snyggt och pålitligt sätt utan att det syns). När det gäller plåten vill jag ha lite smakråd: skall det vara naturelox eller svart elox till kåporna? Eller skall jag gå fullt ut och köra på blankpolerad alu?
Till och börja med behövs två olika ramar som skall utgöra de bärande delarna i kåporna.
Dessa skall göras i 10mm plexi. Runt dessa kommer eloxerad alu-plåt fästas och på så sätt erhålls lådformen. Fästhålen i ramarna gör det möjligt att fästa kåporna inifrån chassit (och löser därmed det största dilemmat - hur i helsike man fäster kåporna på ett snyggt och pålitligt sätt utan att det syns). När det gäller plåten vill jag ha lite smakråd: skall det vara naturelox eller svart elox till kåporna? Eller skall jag gå fullt ut och köra på blankpolerad alu?
Detta bygget hade jag nästan helt glömt bort
Ungefär hur stora är ramarna?, Om man relaterar till skruvhålen så ser ramarna ganska bamsiga ut, & då vore det kanske bättre att göra 4st balkar i stället för att skära ut en hel solid ram. 10mm plexi är ju inte direkt billigt, vilket vore slöseri eftersom det blir så mycket spill.
I vilket program har du ritat detta i?.
Ungefär hur stora är ramarna?, Om man relaterar till skruvhålen så ser ramarna ganska bamsiga ut, & då vore det kanske bättre att göra 4st balkar i stället för att skära ut en hel solid ram. 10mm plexi är ju inte direkt billigt, vilket vore slöseri eftersom det blir så mycket spill.
I vilket program har du ritat detta i?.