Felsökning av Rotor/Stator

Berätta om dina pågående projekt.
YouBet
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 mars 2020, 18:20:18

Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av YouBet »

Hej, jag har tappat all min inkomst nu pga av Coronan men har redan lite olika små inkomstkällor på g, inte lätt med det går.

Nu har jag köpt 4 trasiga sågar från en kompis byggfirma för 750kr st och jag säljer dem lagade för 3-5000kr.
Well nog om detta, jag tycker det är fantastisk roligt med att pilla och laga men jag har inte lärt mig hur man felsöker el-komponenterna ännu.
Två av sågarna är lagade men två av dem har samma fel, de startar men efter 3 sekunder går proppen i huset, en annan sak jag märkt är att där kolen träffar rotorn där blixtrar det mer än vanligt.
Både rotorn och statorn är demonterade och jag undrar hur jag kan felsöka dem för att hitta vilket av dem som måste bytas ut, det är dyra delar men jag kan ändå göra en liten förtjänst om man ej räknar med mina nedlagda timmar :)
Jag vet ej om jag är för långrandig här med mitt problem och säkert har det funnits en tråd med likande problem men jag är ny här och kan inte finna något vilket jag ber om ursäkt för.
Kan någon hjälpa mig?, och var gärna extra pedagogisk, jag har än så länge dålig koll på elordförrådet men jobbar på det.
Stort tack för svar
Sågen heter Bosch GTM 12 8A 1800W 230V
/Johan
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Beklagar och Grattis!
Välkommen till forumet alltså och så hoppas jag att jobb kommer åter på något sätt.
Vi måste nu lära oss att tänka och agera på ett mycket mer lokalt och nära sätt.
Du är ett bra exempel på det.
Att det blixtrar runt kolen beror troligt på en smutsig kollektor, rengör ordentligt.
Mät upp lindningar på alla sätt och se om det är lika.
Och lycka till med ditt nya ;-)
YouBet
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 mars 2020, 18:20:18

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av YouBet »

Lasp skrev: Att det blixtrar runt kolen beror troligt på en smutsig kollektor, rengör ordentligt.
Mät upp lindningar på alla sätt och se om det är lika.
Och lycka till med ditt nya ;-)
Tack Lasp :)
men min kunskap hur man mäter upp lindningarna är ringa, vad ställer jag multimetern på etc?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av TomasL »

Då tror jag du skall göra nånting annat, eftersom risken att du gör något fel är överhängande, så du antingen tar livet av dig själv, eller någon av dina "kunder".
Du saknar uppenbarligen elementär kunskap i el-lära.
Föreslår att, om du skall fortsätta med detta, går några kurser och därefter praktiserar några år på en lindningsverkstad.
YouBet
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 mars 2020, 18:20:18

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av YouBet »

TomasL skrev:Då tror jag du skall göra nånting annat, eftersom risken att du gör något fel är överhängande, så du antingen tar livet av dig själv, eller någon av dina "kunder".
Du saknar uppenbarligen elementär kunskap i el-lära.
Föreslår att, om du skall fortsätta med detta, går några kurser och därefter praktiserar några år på en lindningsverkstad.
Ok, då var jag nog i fel forum, trodde man kunde ställa frågor här som relativ nybörjare.
Jag visste ej att man skulle mäta upp lindningarna när kontakten var i och strömmen på, nej då får jag nog lämna in den till en verkstad för det vågar jag inte.
Jag ville bara felsöka vilken del som var sönder för att sedan köpa en ny del, men kan någon annan dö så är det ej värt besväret, kan sågen explodera om jag missat att rotorn är sönder istället för statorn?

Jag tackar för mig då och kanske man kan hitta ett amatörforum för att lära sig mer och prova sig fram.

/Johan
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej TS. Ja i lindningar mäter man motstånd Ohm så att säga.
Men kanske ta ovanstående medlems råd Ad Notam!
Han vet väldigt mycket och har aldrig fel!
Jag däremot erkänner mina fel och brister.
Så ....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av TomasL »

Ja,, vi kan ju hjälpa till kollektivt att ta livet av folk med dåliga råd, eller hur Lasp.
Personligen är jag av åsikten att man skall INTE reparera nätansluten utrustning om man saknar relevanta kunskaper, man skall definitivt inte sälja dessa reparerade maskiner.
Den kunskap som erfordras, får man INTE på ett forum för hobbyister, där de flesta inte har en susning om elsäkerhet.
Den kunskapen kan man endast få genom dels utbildning och dels praktikantarbete.

Och Youbet, nej du är inte i fel forum, däremot skall du noga fundera på vad det är du håller på med, ii all välvilja, dumt att hamna bakom galler för att man inte riktigt har kunskaperna.
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av Castor »

TomasL: ska vi se det som en ansökan till gänget GGG, eller är du bara sur av andra orsaker?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av TomasL »

Jag blir alltid irriterad när folk utan kunskaper ger sig på nätansluten utrustning, och frågar hur man gör, jag har gett ungefär samma svar sedan tidernas begynnelse på denna typ av frågor.
Har sett lite för mycket av "Jag Kan Själv"-mentaliteten.
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av Castor »

Du hade kunnat formulera dig på ett annat sätt och ändå fått igenom ditt budskap. Inte trevligt att bli bemött på detta sätt när man är ny på ett forum.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av TomasL »

Sorry, mycket möjligt, är bara lite trött på alla som utan tanke kommer med en massa idiotiska råd, istället för att göra det riktiga, dvs avråda.

Eftersom det redan i första inlägget framkom att TS har noll kunskap, så borde LASPs rätta svar varit att förklara varför, vilket han gjorde och sedan rått TS till att ta motorn till en lindningsverkstad för kontroll.
YouBet
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 mars 2020, 18:20:18

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av YouBet »

Well well, jag har lagat mycket i mina dagar, mycket nätanslutet men inte gått in o pillat med elen, installerat all el i alla mina egna villor, men jag har faktiskt ännu ej hunnit lära mig att ellära innehåller ett bindestreck, men nu är jag även förkovrad i denna del av svenska språket. (stavas elementär el-ementär också?)
Jag kan även skicka adressaten till gamla adresser till dig Tomas för jag vill ju inte att du skall gå och köpa en av dessa villor och sedan bli beskylld som din baneman.

Men klart att Thomas har rätt i sak jag kan ju inget och växelström är farligt, men att felsöka för att sedan köpa en fungerande rätt reservdel är ju inte samma sak som att börja linda själv.
Man skall dock vara mer pedagogisk och uppmuntrande än Tomas för att inte släcka en nyfiken och en som vill lära, men har man sagt det så många gånger som Tomas har man ju rätt att uttala sig hårdare och hårdare och då blir man mer och mer en Ove.

/JOhan
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av TomasL »

Jo, förvisso, sorry om jag sårade dig, tror nog jag sårade andra här på forumet mer.
Nja, det blev ett radbyte , när jag editerade, såg inte bindesstrecket.

Oavsett, även om man bara "byter" reservdel, så kan det gå fel om man saknar kunskap, händer faktiskt också yrkesmän med flera år i yrket, emellanåt.
Och jo, jag har sett så mycket skit genom åren från GDSare, så ärligt talat, de är de värsta folket som finns.
Dessutom blir de förbannade, när man talar om hur mycket det kostar att fixa till misstagen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av SeniorLemuren »

Om vi för en stund glömmer att det finns vissa här i forumet som är allsmäktiga överstepräster så kan jag, (som faktiskt har en 6 årig utbildning som elektrolindare) informera dig om att om kolen ser ok ut, har tillräcklig längd och inte kärvar i sina hållare och det flammar bakom dessa när motorn körs så är någon av lindningarna kortsluten i rotorn och den måste bytas. Oftast är statorlindningen oskadad om den inte ser synligt överhettat eller bränd ut. Att byta rotor tillhör saker som man kan göra även om man inte är överstepräst bara man äger normal händighet och ser till att allt hamnar på rätt plats när man monterar ihop maskinen. :)
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av Hedning »

Det lustiga i sammanhanget är att de idioter som tror att omvänd pedagogik är det rätta
inte lär sig ett skit när den tillämpas på dom själva. Omvänd pedagogik betyder att man
med skarpa ord talar om hur man INTE ska göra. När de de får reda på att de inte ska
använda en sån helkass metod så fortsätter det bara som inget hänt. Någon som tror att
barn lär sig t.ex. språk genom att man enbart räknar upp vilka fel de gör men skiter i att
visa hur det kan/ska vara. Positiva exempel att lära sig av helt enkelt. Ett bra sådant
exempel på rättvänd pedagogik skrevs just av SeniorLemuren.
Skriv svar