Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Kul bygge men kommer verkligen ekrarna att hålla? :lol:

/PeterH
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Kul :)

Var kommer motorn att sitta?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Sådär ja, efter 4a kvällar hemma i DaHooF´s garage med tillgång till både svets & svarv mm, så blev premiärrundan trots regnet lyckad!. :)

Elektroniken utvecklade ingen värme alls på denna ca 600m långa test runda, (& hemfärden på 1Km) vilket bör ses som väldigt positivt!.
Utväxlingen satte vi till 1:7,5 vilket borde ge 45Km/h vid 2500rpm.
Och testrundan gav oss en topphastighet på mellan 38-42 km/h vid ganska plan mark. Motorn käkade då runt 30-35A, vilket är lite mer än den är specad till (27A).
Accelerationen som man fick uppleva var ju knappast hisnande, men ändå fullt tillräcklig för att dra i väg en utan att behöva ta ett ända tramptag.
Så man bör kanske växla ner lite så man får en toppfart på planmark till 40Km/h i stället, för att inte överbelastat motorn i längden & så att den får varva ut ordentligt!.
Men men, detta får man ta ställning till senare efter några mer seriösa rundor!.

Är det inte så också att batterierna tappar en hel del effekt när dom är kalla?.
Någon som vet något procent tal vid 0grader?.

Så det som återstår nu, är att snygga till kabeldragningen & försöka meka till något externt lager på motorns axel.
För remmen behöver spännas ganska hårt så den inte slirar, & jag tvivlar på att kines motorns lager håller för det i längden.

En hållare för amperemätaren & några stänkskydd bör också tillverkas, eftersom remmen gärna ville slira så fort den blev våt, trots kladdig rem spray!.

Sen så får man nog bygga en underspännings detektor som varnar, så man inte skrotar batterierna p.g.a djupurladdning.
Det är 11,8v man inte bör understiga utan belastning va?.

Och förhoppningsvis så kommer förra årets julklapp från molectric denna julen, & då blir det till att bygga en framlykta med dessa Rebel star dioderna!.

Och åter igen stort tack till DaHooF som gjorde det mesta av det mekaniska arbetet!. :tumupp:


Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Snyggt!
Är det inte så också att batterierna tappar en hel del effekt när dom är kalla?.
Någon som vet något procent tal vid 0grader?.
Det beror på batterierna. Vet ej hur dety är med industribatterier, men bilbatterier skall ju klara att leverera även när det är så kallt att du inte vill cykla. Persobnligen drar jag gränsen vid -20C :)
En hållare för amperemätaren & några stänkskydd bör också tillverkas, eftersom remmen gärna ville slira så fort den blev våt, trots kladdig rem spray!.
Batterimätare? ;)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... sc&start=0
Det är 11,8v man inte bör understiga utan belastning va?.
Ja. Den batterivakt jag har i båten kopplar ur batteriet helt om späningen sjunker under detta.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

AndersG: Jo en intelligent batterimätare hade ju inte suttit fel.

Jag har inte lyckats hitta något datablad på batterierna jag satte dit.
Men tittat man på ett annatfabrikats datablad så sjunker kapaciteten till 85% vid 0 grader.

Något som jag också blev förvånad över, var att kapaciteten anges vid 20timmars urladdning typ 0,85A.
Vid 13,5A belastning så är kapaciteten nere på 13,5Ah.
Å jag som ska plocka ut ca 30A konstant, då blir det inte många Amperetimmar kvar ju… :cry:

Man kanske skulle satt dit ytterligare ett batteri i serie, så man kommer upp i 36V.
Och på så sett får ner strömförbrukningen vid samma hastighet / effekt, vilket borde öka kapaciteten, + att man får 50% till p.g.a det extra batteriet.
Plats finns ju mellan sadeln & motorvaggan.

Frågan är hur motorn / kolen mår vid 50% högre PWM spännings pulser?.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Något som jag också blev förvånad över, var att kapaciteten anges vid 20timmars urladdning typ 0,85A.
Vid 13,5A belastning så är kapaciteten nere på 13,5Ah.
Ja, så funkar det. Märk-kapaciteten anges oftast som C/X, där X är kanske 5,. Se punkt 15 här:
http://www.batteriexpressen.se/faq.htm
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av JanErik »

Usch vad smutsig kedja... fast så är jag ju cykelentusiast också. Vad är det för konstigt baknav egentligen, rullbroms med kedjeväxlar? Byt ut det till ett single-speed-nav så slipper du en del vikt.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Litium-jon batteriers kapacitet påverkas inte lika mycket av högt strömuttag. De är dyrare, men eftersom blybatterier har kort livslängd i jämförelse kan priset per urladdningscykel bli samma eller lägre.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Inlägg av jesse »

Kul att se bilder på cykeln! Blir den inte lite väl baktung med både batterier och motor precis ovanför bakaxeln? Riskerar ju att tippa bakåt i en uppförsbacke :o
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

JanErik: Cykeln ”försökskaninen” är ju som sagt en gammal fylle cykel med skeva fäljar & allt., så lite skit på kedian är bara små bagateller. :D
Det är 2 kedieväxlar + 3växlar innuti navet ja. Och några 100 gram hit eller dit har nog mindre betydelse, när batterierna & motorn väger >17kg. :)

Bearing: Jo man får nog titta lite mer åt den batteri sorten när man har kört slut på dessa. Förhoppningsvis så har dom både blivit billigare & bättre när det blir dags!.

Jesse: LITE baktung, den går på bakhjulet för minsta lilla om man inte sitter på den. :)
Kul med bilder, Ja då tar vi några till!.

Bild
Bild
Bild
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Spazze »

Tufft :)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Fan, jag är riktigt besviken på batterierna… :evil:
Jag tog en runda nu för att se hur långt man kommer på en laddning & det blev ju inga imponerande siffror. :?
Efter ca 7Km så dök batterispänningen till ca8V vid full belastning (ca50-60A)
Men så fort jag släppte gasen så flög spänningen upp till 23-24,5V igen.

Visserligen var batterierna billiga 260kr+moms, men att di skulle vara så sunkiga trodde jag inte.
Man har ju hört siffror på allt mellan 3-5mil per laddning med liknande setup.

Idér någon?.
Vad tror ni om det där med att öka till 36V i stället & PWMa ner effekten, som jag skrev innan?.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Räkna med att effekten i batteriet sjunker till hälften vid inte alls många minusgrader. Batterier som är kalla tar också laddning sämre.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Fagge skrev:Cykeln ”försökskaninen” är ju som sagt en gammal fylle cykel med skeva fäljar & allt...
:rofl

Det är fortfarande en fylle-cykel och den är *riktigt* livsfarlig nu när man ska hem från festen... (tidigare var den bara livsfarlig :lol: )
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Riktigt kul blir det om man byter batterierna mot A123-celler, dom på 2,3Ah är ratade för 70A konstant och 120A 15sec-peak, gissa vad som blir med ett par paralellkopplade pack... :)
Skriv svar