Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
beangan
Inlägg: 548
Blev medlem: 9 november 2008, 17:41:56
Ort: stollebrunn

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av beangan »

Dags att starta ny tråd om bromsar? :vissla:
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Jepp riktigt kul leksak blev det, & utan att för den delen föra oväsen eller sunka ner miljön. Ganska perfekt faktiskt. :)

Paxmax: Jodå jag har hitintills bara fått tummen upp från dom lokala moppe & Epatraktor förarna när dom blivit omcyklade :)

90kar08: Ja får ta tag å fräsa lite kåpor & sådant sen till vintern.

Hubben: Ungefär 25papp har det nog kostat hitintills inkl arbetskostnader åt alla som har hjälpt till med tillverkningen, & Frakterna från världens alla hörn har ju häller inte varit gratis.
Jodå kör med både hjälm & handskar mm. Man vet ju aldrig vad för idioter man kan möta på vägarna. :D

Henry: Jag har nu rullat 120mil, & är faktiskt skitnöjd med V-bromsarnas effekt. ”har bytt till riktigt långa gummiklossar med stor anläggningsyta”
Så jag ser för tillfället ingen anledning till att byta till skivor. I vart fall inte så länge man håller sig borta från att köra i lera & regn, vilket ändå inte är aktuellt med denna cykel.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Henry »

Ok så du har den där extra långa typen, trodde du använde vanliga. :)
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av LHelge »

V-bromsarna på men elhoj duger också alldeles utmärkt. De kanske slits lite fortare än normalt, men jag har sådana där man enkelt byter ut slitytan genom att lossa en sprint. Jag kan utan problem låsa hjulen med de bromsarna så jag ser inte riktigt behovet av något bättre.

Däremot använder jag inte min el-cykel när det är allt för ruskigt väder ute.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Thorped »

Sneseglare är ni allihopa, allihopa, allihopa! Fagge jag tycker du ska investera i en bättre chassi till att börja med, den HÄR kanske? :roll:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Electricguy »

Men med ett cross chassie så blir den ju inte lika extrem och snabb! :P
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Thorped »

Som det ser ut nu så skriker ju motorn efter större utväxling, om man istället byter chassi så kan man nog behålla utväxlingen.
Dessutom så lär väl 8-9kW räcka rätt långt? Hade 7,4kW på min gamla 125a och då kom jag upp i 110 utan större bekymmer.

Fagge, varför konstruerar du inte en liten växellåda, typ 2 eller 3 växlad? Det borde höja både toppfart och acceleration.

VAD JAG STÖR MIG PÅ BATTERITEKNOLOGIN! Kan det inte komma ett bra Ni-Li batteri snart så man kan få lite krut i saker och ting eller borde jag hoppas på bränsleceller?
bearing
Inlägg: 11252
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av bearing »

Kan det inte komma ett bra Ni-Li batteri snart
Det finns många lågt utvecklade batterier med lovande energidensitet, bl.a. litium-luft som ska ha 100ggr högre densitet än LiCo. Men det är få av de batterierna som kommer längre än labbet.

För elfordon räcker det inte med hög energidensitet, utan det behövs även hög effektdensitet.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av 90kar08 »

Thorped: En av de stora fördelarna med elmotorer är ju att man inte behöver någon växellåda.
Att bara ändra utväxlingen skulle nog räcka, acc finns så det räcker och blir över verkar det som.

Bytar man chassie blir det ju en undermotoriserad motorcykel istället för en övermotoriserad cykel.
Man lär ju få öka batterimängden rätt rejält för att få samma räckvidd med tanke på ökad vikt och
ökat rullmotstånd med större däck.

Dessutom blir det ju en omöjlighet att övertyga någon om att det är en elCYKEL. Men det kanske
är lätt (rent pappersmässigt) att byta till elmotor i en MC?
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Thorped »

90kar08 skrev:Thorped: En av de stora fördelarna med elmotorer är ju att man inte behöver någon växellåda.
Att bara ändra utväxlingen skulle nog räcka, acc finns så det räcker och blir över verkar det som.

Bytar man chassie blir det ju en undermotoriserad motorcykel istället för en övermotoriserad cykel.
Man lär ju få öka batterimängden rätt rejält för att få samma räckvidd med tanke på ökad vikt och
ökat rullmotstånd med större däck.

Dessutom blir det ju en omöjlighet att övertyga någon om att det är en elCYKEL. Men det kanske
är lätt (rent pappersmässigt) att byta till elmotor i en MC?

Egentligen behöver man ingen växellåda för en förbränningsmotor heller. Men jag håller fullständigt med, en av de stora fördelarna med elmotorer är ju att man inte behöver någon växellåda. Dock betyder inte att det på något sätt är dåligt att ha en växellåda för en elmotor, jag tror faktiskt att man skulle kunna öka räckvidden med en liten låda på 2-3 växlar. Där kanske jag tog mig vatten över huvudet... Nåväl det skadar ju inte att testa :)

Undermotoriserad motorcykel, ja om man jämför med vad husabergaren har med motor i (ca 70hk) men nu är den motorlös. Allt beror på vad du jämför med, jämför du med min gamla 125a så blir den övermotoriserad. Rullmotståndet/luftmotståndet är det största problemen med chassibyte och jag har ingen bra lösning på det.

Det är nog svårt att övertyga farbror blå om att Fagges cykel inte är ett vrålåk, men det beror lite på vart man bor och vilken snut man möter. "Rent pappersmässigt" så får man vända sig till SFRO eller Svensk bilprovning.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Tekko »

Skulle inte en borstlös motor ge mer åk för Amperetimmarna ? Visst drivningen e mer pill men jag tror det kan löna sej i längden. :humm:
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Paxmax »

Jag tror att effektiviteten är rätt bra på motorn runt 85-90%, enda problemet jag ser är vikten.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Henry »

Borstlösa är ju välkända för sin effektivitet bla pga avsaknaden av borstarnas friktion som måste övervinnas.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Thorped »

Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Uttis »

Hur blev remhjulen tillslut? Hittade du nått program som genererade korrekta hjul? Jag har beställt en liknande motor och valet står mellan att göra egna hjul för någom kuggrem eller en enklare kilvariant.
Skriv svar