Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Sådär ja, efter 4a kvällar hemma i DaHooF´s garage med tillgång till både svets & svarv mm, så blev premiärrundan trots regnet lyckad!.
Elektroniken utvecklade ingen värme alls på denna ca 600m långa test runda, (& hemfärden på 1Km) vilket bör ses som väldigt positivt!.
Utväxlingen satte vi till 1:7,5 vilket borde ge 45Km/h vid 2500rpm.
Och testrundan gav oss en topphastighet på mellan 38-42 km/h vid ganska plan mark. Motorn käkade då runt 30-35A, vilket är lite mer än den är specad till (27A).
Accelerationen som man fick uppleva var ju knappast hisnande, men ändå fullt tillräcklig för att dra i väg en utan att behöva ta ett ända tramptag.
Så man bör kanske växla ner lite så man får en toppfart på planmark till 40Km/h i stället, för att inte överbelastat motorn i längden & så att den får varva ut ordentligt!.
Men men, detta får man ta ställning till senare efter några mer seriösa rundor!.
Är det inte så också att batterierna tappar en hel del effekt när dom är kalla?.
Någon som vet något procent tal vid 0grader?.
Så det som återstår nu, är att snygga till kabeldragningen & försöka meka till något externt lager på motorns axel.
För remmen behöver spännas ganska hårt så den inte slirar, & jag tvivlar på att kines motorns lager håller för det i längden.
En hållare för amperemätaren & några stänkskydd bör också tillverkas, eftersom remmen gärna ville slira så fort den blev våt, trots kladdig rem spray!.
Sen så får man nog bygga en underspännings detektor som varnar, så man inte skrotar batterierna p.g.a djupurladdning.
Det är 11,8v man inte bör understiga utan belastning va?.
Och förhoppningsvis så kommer förra årets julklapp från molectric denna julen, & då blir det till att bygga en framlykta med dessa Rebel star dioderna!.
Och åter igen stort tack till DaHooF som gjorde det mesta av det mekaniska arbetet!.
Elektroniken utvecklade ingen värme alls på denna ca 600m långa test runda, (& hemfärden på 1Km) vilket bör ses som väldigt positivt!.
Utväxlingen satte vi till 1:7,5 vilket borde ge 45Km/h vid 2500rpm.
Och testrundan gav oss en topphastighet på mellan 38-42 km/h vid ganska plan mark. Motorn käkade då runt 30-35A, vilket är lite mer än den är specad till (27A).
Accelerationen som man fick uppleva var ju knappast hisnande, men ändå fullt tillräcklig för att dra i väg en utan att behöva ta ett ända tramptag.
Så man bör kanske växla ner lite så man får en toppfart på planmark till 40Km/h i stället, för att inte överbelastat motorn i längden & så att den får varva ut ordentligt!.
Men men, detta får man ta ställning till senare efter några mer seriösa rundor!.
Är det inte så också att batterierna tappar en hel del effekt när dom är kalla?.
Någon som vet något procent tal vid 0grader?.
Så det som återstår nu, är att snygga till kabeldragningen & försöka meka till något externt lager på motorns axel.
För remmen behöver spännas ganska hårt så den inte slirar, & jag tvivlar på att kines motorns lager håller för det i längden.
En hållare för amperemätaren & några stänkskydd bör också tillverkas, eftersom remmen gärna ville slira så fort den blev våt, trots kladdig rem spray!.
Sen så får man nog bygga en underspännings detektor som varnar, så man inte skrotar batterierna p.g.a djupurladdning.
Det är 11,8v man inte bör understiga utan belastning va?.
Och förhoppningsvis så kommer förra årets julklapp från molectric denna julen, & då blir det till att bygga en framlykta med dessa Rebel star dioderna!.
Och åter igen stort tack till DaHooF som gjorde det mesta av det mekaniska arbetet!.
Snyggt!
http://elektronikforumet.com/forum/view ... sc&start=0
Det beror på batterierna. Vet ej hur dety är med industribatterier, men bilbatterier skall ju klara att leverera även när det är så kallt att du inte vill cykla. Persobnligen drar jag gränsen vid -20CÄr det inte så också att batterierna tappar en hel del effekt när dom är kalla?.
Någon som vet något procent tal vid 0grader?.
Batterimätare?En hållare för amperemätaren & några stänkskydd bör också tillverkas, eftersom remmen gärna ville slira så fort den blev våt, trots kladdig rem spray!.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... sc&start=0
Ja. Den batterivakt jag har i båten kopplar ur batteriet helt om späningen sjunker under detta.Det är 11,8v man inte bör understiga utan belastning va?.
AndersG: Jo en intelligent batterimätare hade ju inte suttit fel.
Jag har inte lyckats hitta något datablad på batterierna jag satte dit.
Men tittat man på ett annatfabrikats datablad så sjunker kapaciteten till 85% vid 0 grader.
Något som jag också blev förvånad över, var att kapaciteten anges vid 20timmars urladdning typ 0,85A.
Vid 13,5A belastning så är kapaciteten nere på 13,5Ah.
Å jag som ska plocka ut ca 30A konstant, då blir det inte många Amperetimmar kvar ju
Man kanske skulle satt dit ytterligare ett batteri i serie, så man kommer upp i 36V.
Och på så sett får ner strömförbrukningen vid samma hastighet / effekt, vilket borde öka kapaciteten, + att man får 50% till p.g.a det extra batteriet.
Plats finns ju mellan sadeln & motorvaggan.
Frågan är hur motorn / kolen mår vid 50% högre PWM spännings pulser?.
Jag har inte lyckats hitta något datablad på batterierna jag satte dit.
Men tittat man på ett annatfabrikats datablad så sjunker kapaciteten till 85% vid 0 grader.
Något som jag också blev förvånad över, var att kapaciteten anges vid 20timmars urladdning typ 0,85A.
Vid 13,5A belastning så är kapaciteten nere på 13,5Ah.
Å jag som ska plocka ut ca 30A konstant, då blir det inte många Amperetimmar kvar ju
Man kanske skulle satt dit ytterligare ett batteri i serie, så man kommer upp i 36V.
Och på så sett får ner strömförbrukningen vid samma hastighet / effekt, vilket borde öka kapaciteten, + att man får 50% till p.g.a det extra batteriet.
Plats finns ju mellan sadeln & motorvaggan.
Frågan är hur motorn / kolen mår vid 50% högre PWM spännings pulser?.
Ja, så funkar det. Märk-kapaciteten anges oftast som C/X, där X är kanske 5,. Se punkt 15 här:Något som jag också blev förvånad över, var att kapaciteten anges vid 20timmars urladdning typ 0,85A.
Vid 13,5A belastning så är kapaciteten nere på 13,5Ah.
http://www.batteriexpressen.se/faq.htm
JanErik: Cykeln försökskaninen är ju som sagt en gammal fylle cykel med skeva fäljar & allt., så lite skit på kedian är bara små bagateller.
Det är 2 kedieväxlar + 3växlar innuti navet ja. Och några 100 gram hit eller dit har nog mindre betydelse, när batterierna & motorn väger >17kg.
Bearing: Jo man får nog titta lite mer åt den batteri sorten när man har kört slut på dessa. Förhoppningsvis så har dom både blivit billigare & bättre när det blir dags!.
Jesse: LITE baktung, den går på bakhjulet för minsta lilla om man inte sitter på den.
Kul med bilder, Ja då tar vi några till!.
Det är 2 kedieväxlar + 3växlar innuti navet ja. Och några 100 gram hit eller dit har nog mindre betydelse, när batterierna & motorn väger >17kg.
Bearing: Jo man får nog titta lite mer åt den batteri sorten när man har kört slut på dessa. Förhoppningsvis så har dom både blivit billigare & bättre när det blir dags!.
Jesse: LITE baktung, den går på bakhjulet för minsta lilla om man inte sitter på den.
Kul med bilder, Ja då tar vi några till!.
Fan, jag är riktigt besviken på batterierna
Jag tog en runda nu för att se hur långt man kommer på en laddning & det blev ju inga imponerande siffror.
Efter ca 7Km så dök batterispänningen till ca8V vid full belastning (ca50-60A)
Men så fort jag släppte gasen så flög spänningen upp till 23-24,5V igen.
Visserligen var batterierna billiga 260kr+moms, men att di skulle vara så sunkiga trodde jag inte.
Man har ju hört siffror på allt mellan 3-5mil per laddning med liknande setup.
Idér någon?.
Vad tror ni om det där med att öka till 36V i stället & PWMa ner effekten, som jag skrev innan?.
Jag tog en runda nu för att se hur långt man kommer på en laddning & det blev ju inga imponerande siffror.
Efter ca 7Km så dök batterispänningen till ca8V vid full belastning (ca50-60A)
Men så fort jag släppte gasen så flög spänningen upp till 23-24,5V igen.
Visserligen var batterierna billiga 260kr+moms, men att di skulle vara så sunkiga trodde jag inte.
Man har ju hört siffror på allt mellan 3-5mil per laddning med liknande setup.
Idér någon?.
Vad tror ni om det där med att öka till 36V i stället & PWMa ner effekten, som jag skrev innan?.