Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Henry »

Bättre bromsar typ skivbromsar än vanliga hade nog inte skadat heller, men som sagt mycket bra bygge det där.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Glenn »

Har vi inte haft den diskussionen flera gånger redan, skivbromsar är MINDRE effektiva än navbromsar, däremot har dom väl en annan fördel, dom är inte lika utsatta för vatten osv om man kör genom en pöl.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Henry »

Ingen diskussion jag varit med i i så fall. Man kan ju tex låsa framhjulet utan större problem med skivbromsar, det är svårt med navbromsar. Sedan kan man ju undra varför alla använder skivbromsar när de vill stanna snabbt - gocart, pro cyklister mfl.

Men visst givetvis för all del kör med navbroms om det fungerar och räcker till.
beavy-o
Inlägg: 149
Blev medlem: 13 mars 2006, 19:27:54

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av beavy-o »

Glenn skrev:skivbromsar är MINDRE effektiva än navbromsar
Skivbromsar ÄR navbromsar, du tänker nog på fälgbromsar t.ex V-broms eller cantilever.

Visst, mekaniska skivbromsar från Biltema är säkert inte särskilt effektiva men testa ett par vettiga hydrauliska så ska du se att det är en viss skillnad.

Personligen tycker jag att fälgbromsar är otäckt i farter över 40km/h då bromsverkan är synnerligen oförutsägbar samt att minsta ojämnhet i fälgen ger ryckig inbromsning.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av ghost_rider »

Navbroms och skivbroms är inte samma sak.
navbroms har inbyggd bromsyta med mkt mindre dia än en skivbroms. Navbroms utvecklar desto mer värme pga sin kompakta design. Vill minnas att navbromsar har ngt form av lameller medans skivbromsar har bromsbelägg.
beavy-o
Inlägg: 149
Blev medlem: 13 mars 2006, 19:27:54

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av beavy-o »

Navbroms är per definition en broms monterad i navet, t.ex skivbroms eller trumbroms.
Det ghost_rider kallar för navbroms är alltså en trumbroms. Det är inte fel att kalla den för navbroms, men det är inte fel att kalla skivbroms för navbroms heller.

Att trumbromsen i cykelsammanhang ofta kallas för navbroms beror på att innan skivbromsen fanns till cykel så fanns det bara fälgbroms och trumbroms. Alltså var det inget problem att kalla trumbroms för navbroms då det inte fanns någon risk för missförstånd.

Nu när det finns flera navbromstyper är det bättre att skilja på dem.

</offtopic>
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av bearing »

Problemet med fälgbroms är väl egentligen inte att fälgen är bromsbana, utan att beläggen är av gummi. Det är ju självklart att ett gummibelägg inte ger konsekvent bromsverkan ty gummi ändrar egenskaper beroende på temperatur.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Glenn »

Henry skrev:Ingen diskussion jag varit med i i så fall. Man kan ju tex låsa framhjulet utan större problem med skivbromsar, det är svårt med navbromsar. Sedan kan man ju undra varför alla använder skivbromsar när de vill stanna snabbt - gocart, pro cyklister mfl.
Ja jag menade ju fälgbromsar, slant på hjärnan eller nåt.

Anledningen att motorcyklar och gocarts osv använder skivbromsar är att dom inte kan ha fälgkantsbromsar, fast faktum är att trumbromsar också är effektivare än skivbromsar, nackdelen är dock att dom är svåra att kyla, något skivbromsar är bra på, vilket är största anledningen att man använder så mycket skivbromsar.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av bearing »

faktum är att trumbromsar också är effektivare än skivbromsar, nackdelen är dock att dom är svåra att kyla
Skulle jag kunna få be om en definition på "effektiva bromsar"?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Electricguy »

Trumbromsar är inte så jättemycket effektivare än skivbromsar när det kommer till bromsförmåga, men dom är mer tåliga och om dom är rätt justerade så ger dom absolut inget rullmotstånd.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Glenn »

bearing skrev:
faktum är att trumbromsar också är effektivare än skivbromsar, nackdelen är dock att dom är svåra att kyla
Skulle jag kunna få be om en definition på "effektiva bromsar"?
Tja det är ju en bra fråga, bromseffekt per ytenhet (bromsmaterial) antar jag att man använder, möjligen volymenhet.

En gammal fyrnockad fyrbackad trumbroms på en motorcykel är ruskigt effektiv, tyvärr svårkyld som sagt, man brukade ha stora "scoop"
som tryckte in fartvind i bromsarna, ändå blev det för varmt.

Tänk också på att lastbilar brukar ha trumbromsar, dom kan väga oerhört mycket fullastade, vilket kräver hög bromseffekt.

En väl fungerande skivbromsa har ju f.ö inte heller nån friktion när den inte är aktiverad, eller ja, precis efter att man släppt på bromsen
ligger den väl möjligen emot, men inte sen.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Borre »

Trumbromsar på lastbilar gällde nog mer förr, nu är det skivor på de flesta, släp likaså.
beavy-o
Inlägg: 149
Blev medlem: 13 mars 2006, 19:27:54

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av beavy-o »

bearing skrev:Skulle jag kunna få be om en definition på "effektiva bromsar"?
Förstår vad du är ute efter där, "effektiv" brukar ju vara ett mått på hur hög verkningsgrad något har, och det är ju onekligen svårt att sätta en verkningsgrad på något vars funktion bygger på att bränna bort energi i form av värme. Skulle möjligtvis vara om man kunde mäta bromskraft i förhållande till inmatat oljetryck i ett hydrauliskt system, men det är knappast ett mått man använder.

Men "effektiv" har ju flera betydelser, jag tror att man med "effektiva bromsar" i det här sammanhanget menar "är effektiva på att bromsa fordonet", dvs utför sin tänkta funktion med gott resultat.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av PeterH »

Electricguy skrev:Trumbromsar är inte så jättemycket effektivare än skivbromsar när det kommer till bromsförmåga, men dom är mer tåliga och om dom är rätt justerade så ger dom absolut inget rullmotstånd.
När ger fungerande skivbromsar något rullmotstånd då :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Glenn »

Det är möjligt, det var väl minst 15 år sen jag kikade så nära på lastbilar, men då var det tryckluftsdrivna trumbromsar i alla fall.
Skriv svar