Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Vad jag har läst ska den standard laddstolpe som är EU-godkänd klara av 3-fas 16A, detta borde då ge en laddeffekt runt 19kW. Idéen är just att man ska kunde "toppa på" medan man handlar och gör andra kortare ärenden, skulle man åka längre sträckor ska man kunde ladda rimligt utan att behöva övernatta.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
En lösning kunde ju vara att ha strömskenor utmed vägen i säg ett par kilometer så man laddar medan man kör
Fagge:Cykeln (om man nu kan kalla den det) är rejält grym! Hur länge tippar du batterierna överlever? Vad har du gjort för att undvika korrosion på alla elektriska punkter eller kör du bara "soligt"? Jag själv kör med batteripolfett (biltema) som jag tycker gör rätt stor skillnad när det väl är där på lampor/kontakter/batteripoler osv.
Fagge:Cykeln (om man nu kan kalla den det) är rejält grym! Hur länge tippar du batterierna överlever? Vad har du gjort för att undvika korrosion på alla elektriska punkter eller kör du bara "soligt"? Jag själv kör med batteripolfett (biltema) som jag tycker gör rätt stor skillnad när det väl är där på lampor/kontakter/batteripoler osv.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Läste för några år om ett litiumbatteri som sades ha upp till 100ggr mer kapacitet än dagens litiumbatterier, detta var 2008 eller 2009 tror jag så helt usla litiumbatterer kan dom ju inte ha jämfört med. Dom hade bl a lagt till sådana där nano-kolrör.
500mil på en laddning vore inte fel va, fagge?
Edit: det kanske var 10ggr mer, det är dock inte illa.
500mil på en laddning vore inte fel va, fagge?
Edit: det kanske var 10ggr mer, det är dock inte illa.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Min kompis håller på att fixa just det: http://www.elvag.se
\\Sky
\\Sky
v-g skrev:En lösning kunde ju vara att ha strömskenor utmed vägen i säg ett par kilometer så man laddar medan man kör
Fagge:Cykeln (om man nu kan kalla den det) är rejält grym! Hur länge tippar du batterierna överlever? Vad har du gjort för att undvika korrosion på alla elektriska punkter eller kör du bara "soligt"? Jag själv kör med batteripolfett (biltema) som jag tycker gör rätt stor skillnad när det väl är där på lampor/kontakter/batteripoler osv.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
V-g: Vi får helt enkelt vänta å se ang batteriernas livslängd. Tillverkaren skryter om 2000cykler innan kapaciteten sjunkit till 80%.
Själv är jag nu uppe i prick 50 laddcykler & nyligen passerat 100mil.
Hela förra veckan cyklade jag till jobbet & allt har funkat hur fint som helst. Det tar numera 28min att cykla dessa 2,1mil, vilket gör bilen helt överflödig då man bara förlorar 5min per resa.
Men jag ger mig inte ut i regn & rusk, därför har jag inte brytt mig om att fetta in polerna. Mestadels av all koppar är ju även klarlackad så jag ärinte så orolig.
Thorped: Det vore inte fel nej. Det är nog fler än vi här som hoppas på ett rejält genombrott på den biten.
En förbättring som nyligen gjorts...
Ni minns den här laddnings ritningen där jag plockar ut spänningen till Gaten från 3e battericellen.
Detta har ju funkat, MEN.
Som tidigare nämnt så blir det ju en liten sned belastning av dessa 3 nedersta celler. Och mycket riktigt blev det så. Det har alltid varit dessa 3 celler som sist nått upp till balanseringsspänningen 3,65V.
Och oftast kunde det ta upp till 2h längre tid, som alla andra celler var tvungna att vänta in dessa här 3 sista.
Så jag tröttnade på detta & tappade ut spänningen från en LM317hv ist som jag anslöt rätt över alla celler & därmed försvann denna dryga obalans vid laddningen.
Så nu handlar det bara om några minuters blinke blink & sen är allt klart.
Ska bara fixa till en snygg montering av denna gettomod i morgon.
Å kretslösningen för ballanseringen av cellerna med MAX836 kretsarna fungerar faktiskt helt perfekt. Så här har ni ritningen på den biten för den som vill kopiera.
Måste bara försöka hitta lappen med dom slutgiltiga komponentvärden.
Själv är jag nu uppe i prick 50 laddcykler & nyligen passerat 100mil.
Hela förra veckan cyklade jag till jobbet & allt har funkat hur fint som helst. Det tar numera 28min att cykla dessa 2,1mil, vilket gör bilen helt överflödig då man bara förlorar 5min per resa.
Men jag ger mig inte ut i regn & rusk, därför har jag inte brytt mig om att fetta in polerna. Mestadels av all koppar är ju även klarlackad så jag ärinte så orolig.
Thorped: Det vore inte fel nej. Det är nog fler än vi här som hoppas på ett rejält genombrott på den biten.
En förbättring som nyligen gjorts...
Ni minns den här laddnings ritningen där jag plockar ut spänningen till Gaten från 3e battericellen.
Detta har ju funkat, MEN.
Som tidigare nämnt så blir det ju en liten sned belastning av dessa 3 nedersta celler. Och mycket riktigt blev det så. Det har alltid varit dessa 3 celler som sist nått upp till balanseringsspänningen 3,65V.
Och oftast kunde det ta upp till 2h längre tid, som alla andra celler var tvungna att vänta in dessa här 3 sista.
Så jag tröttnade på detta & tappade ut spänningen från en LM317hv ist som jag anslöt rätt över alla celler & därmed försvann denna dryga obalans vid laddningen.
Så nu handlar det bara om några minuters blinke blink & sen är allt klart.
Ska bara fixa till en snygg montering av denna gettomod i morgon.
Å kretslösningen för ballanseringen av cellerna med MAX836 kretsarna fungerar faktiskt helt perfekt. Så här har ni ritningen på den biten för den som vill kopiera.
Måste bara försöka hitta lappen med dom slutgiltiga komponentvärden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Å monteringen av LM317 regulatorn med tillhörande kylfläns gick riktigt smidigt, det var bara att löda på ett par distans muttrar direkt på kretskortets kopparplan å så hade man något att skruva fast kylflänsen i.
Jag hakade på kameran idag när jag ändå var ute testade lite.
Fagge´s Power arc, nu med alla hästar hemma:
Jag hakade på kameran idag när jag ändå var ute testade lite.
Fagge´s Power arc, nu med alla hästar hemma:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Cooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooolt!!
Den vill på ett hjul när du drar på med alla 500 ampärna, ser jag
Den vill på ett hjul när du drar på med alla 500 ampärna, ser jag
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Har du lyckats pressa dig förbi några EU-moppar ännu? borde generera lite snopna miner!
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Helst skulle man täcka in så mycket som möjligt av elektroniken
och motorn med packning så det ser ut som om man är på cykelsemester
också trampa som en galning medan man kör om.
och motorn med packning så det ser ut som om man är på cykelsemester
också trampa som en galning medan man kör om.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Måste få använda lite "dålig" svenska:
Fan va häftigt!
Bättre svenska:
Otroligt snyggt och proffsigt genomfört bygge!
Fan va häftigt!
Bättre svenska:
Otroligt snyggt och proffsigt genomfört bygge!
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Håller med tidigare talare.
Duktigt häftig cykel du byggt!
Duktigt häftig cykel du byggt!
- Electricguy
- Inlägg: 12304
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Jävlar i helvete vad häftigt! snyggt jobbat Fagge!
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Sjukt nice!
Räknat ut nån prislapp på spektaklet?
Som offroadmotorcyklist har jag egentligen bara en pekpinne. Jag antar att du använder hjälm, men handskar är ett måste när man åker sådär...
Räknat ut nån prislapp på spektaklet?
Som offroadmotorcyklist har jag egentligen bara en pekpinne. Jag antar att du använder hjälm, men handskar är ett måste när man åker sådär...