Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Uttis: Remhjulen funkar kanon får jag lov att säga. På sidan 23 finns dxf filen med den fungerande profilen att ladda ner. Bara att placera ut kuggen på rätt önskat avstånd ifrån centrum, & sen klistra in flera efter varandra förskjutet önskat gradtal beroende på hur många kuggar hjulet ska ha.

Antar att det är betydligt mindre kinkigt att hjulen spårar om man väljer kilremmar, men hur står sig effektiviteten mellan kugg & kilremmarna?.

I dag knapplade jag ihop en icecap variant. Så att cykeln numera per default beter sig lagligt enligt klass2 speecen.
Men som man naturligtvis kan koppla bort via en ospecificerad procedur, i fall man skulle hamna på en crossbana eller annat inhägnat område. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Uttis »

Kilremmarna var väldigt bra faktist låg mellan 90-98% effektivitet beroende på remtyp. Jag tittade fram en rem som hette XPZ den låg på kanske 95% och kunde ha ett minsta hjul på 50mm.

Men det får nog bli ett försök med HTD rem, jag kan ju ha gavlar på hjulen om remen vill trilla av.

Har du tumgängor på din motor också?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Uttis »

Äh lika bra och fråga istället för att sitta och jävlas, vad använder du för cad/cam?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Okej.
Jo det sitter dryga tumgängor överallt. Men det var inga direkt ovanliga storlekar, utan gick enkelt att hitta hos lokala järnhandlaren.
Jag använder mig av Bobcad-Cam. Men dxf ritningen borde fungera i valfritt cad program.
Vilka hjul storlekar har du tänkt att tillverka?, Vad blir det för fordon som du tänkt konvertera?.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av bearing »

>Kilremmarna var väldigt bra faktist låg mellan 90-98%

Men är det verkligen bra siffror för något så enkelt som momentöverföring? Jag tycker spontant att allt under 98% låter kasst.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Uttis »

Jag trodde det skulle vara värre. Här är listan om man vill kika.

http://www.cptbelts.com/pdf/misc/energy ... ciency.pdf


Det är en ny vagn på gång men det är väll mest i funderar stadiet än så exakta hjulstorlekar är inte spikade än men jag behöver 6.5:1 i utväxling ungefär så 22/143 tänder om jag tar det i ett steg.

Dxf filen är öppnad och allt utom en tand är bortplockat mycket mer än så klarar jag inte av med mina cad kunskaper :) men jag lyckades ta ut måtten så jag kan ju handpilla koden om jag inte lyckas hitta nått enklare cadprogram.


Skruvarna var ju en miss och gänga om en ny fin motor vill man ju inte, har jag tur hittar jag skruv på ebay som inte kostar skjortan.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Fin 3 fel...
Efter exakt 201mil så hände det.
Då är ju frågan Varför först efter så lång tid?.
Å det ända jag kan komma på, är 2 faktorer som nyligen ändrat sig.

Det första är att Batteriernas inre resistans har ökat lavinartat senaste tiden. Antingen beror det på naturlig åldring då dom snart fyller 3år. Eller så är det kylan som orsakar detta?.

Och tack vare att spänningen börjat gå berg & dalbana p.g.a den ökade resistansen, så justerade jag ner cut-off spänningen efter förra körningen, för att kunna krama ur det sista vid fullgasrepor.
Men uppenbarligen sänkte jag tröskelspänningen förlågt ”19V”, & vid 18V fimpar DC-DC omvandlarna (till b.la MOS-drivern) av sig själva.
Så det är troligt att PWM-Crachen orsakades av att spänningen föll förlågt vid det senaste gaspådraget & någon del gick ner sig i fel ordning..

Så kan det gå
Så nu är det mosbyte som gäller, & så ska jag ställa tillbaka cut-off tröskeln, Så får vi se om batterierna repar sig till sommaren igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av janbjorn »

Förmodligen är kylan den stora boven kring inre resistans. Prova, om du kan, att förvara cykeln innomhus så att batterierna är varma ända tills du ska ut och köra och se om du får annan inre resistans med uppvärmda batterier.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fagge »

Jepp, jag ska prova det!.
Hoppas verkligen det ”bara är kylan” om orsakar detta. Annars är det lite tråkigt om den åldrande livslängden är så låg. Jag har ju än så länge bara kommit upp i 103st laddcykler, utav utlovade 2000cykler.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Honk »

103st laddcykler!!!!!
Det blir dyra mil ifall inte kylan är boven i dramat.
Dina batt var Lithium Järn Phosfat eller?

Ifall du skulle behöva byta celler så är troligen LiFeYPO4 bättre än LiFePO4 vid kallt väder.
Enligt utsagor på nätet så lär inte cellspänning och kapacitet sjunka något nämvärt.
http://www.ev-power.eu/index.php?p=p_46 ... lls-(3.2v)
http://gwl-power.tumblr.com/
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Thorped »

Det tråkiga är att energivolymen är förskräckligt låg för LiFeYPO4 kontra Headway...

Headway 38120S (Fagges celler)
97Wh/kg
235Wh/l
1,3Wh/$

Tunder sky LiFeYPO4 100Ah
100Wh/kg
131Wh/l
3Wh/$

Edit: Dessutom tål bara LiFeYPO4 batterierna 3C kontinuerligt och 20C tillfälligt.
Och är rätt otympliga på en cykel.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Honk »

Det kan man leva med bara dom inte tappar kapaciteten lika fort som blyackar....
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Thorped »

Fast nu var det ju inte blyackar vi jämförde med. Dessutom är vanliga AA batterier från ebay bättre än Thunder sky:s...

NiMH AA
207Wh/kg
134Wh/l
5,76Wh/$
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av bearing »

>207Wh/kg

Nja, det kan inte stämma. Inte ens de absolut bästa Lithium Cobolt har så hög energidensitet. De ligger på kanske 160 Wh/kg.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Thorped »

Räkna ut det själv då...

Spänning: 1,2V
Strömkapacitet: 3Ah
Vikt: 17,4g

http://www.ebay.com/itm/16-AA-2A-3000mA ... 45ff1dd2b3
Skriv svar