TV-fjärrkontroll med PIC.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

TV-fjärrkontroll med PIC.

Inlägg av Earendil »

Nu har jag hållit på i en halv evighet (sedan i somras) med följande bygge. Fjärren till min Thomson-tv har jättedåliga knappar som slutar att fungera och man måste bräcka upp den och tvätta kontaktytorna med T-röd. En gång i månaden :shock:

Ett utmärkt tillfälle att lära sig skicka IR-koder, etsa kretskort hemma i köket och löda ytmonterat 8)

Lite bilder finns på:
http://hem.passagen.se/macce.johansson/
Senast redigerad av Earendil 5 november 2004, 10:41:59, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Bilderna funkar inte - blir bara röda "X".
Bengan
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 augusti 2004, 17:54:04
Ort: Mölndal

Inlägg av Bengan »

det är passagen-länkar, kopiera adressen, skriv in i adressfältet, lägg till ett mellanrum och sen retur. 8)
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Har bilderna på Passagen, jätteskumt. Om man tittar på dem på passagen så funkar det bra. Likaså går det bra att ladda ner dem direkt med "wget".

Ska se om jag kan få till det...
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Bengan skrev:det är passagen-länkar, kopiera adressen, skriv in i adressfältet, lägg till ett mellanrum och sen retur. 8)
Finns det inget sätt att få dem att funka här då? När bilderna ligger i browser-cachen så funkar det som det ska. Det funkade hos mig hela tiden!
Bengan
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 augusti 2004, 17:54:04
Ort: Mölndal

Inlägg av Bengan »

tyvärr, passagen tillåter inte direktlänkning
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Passagen tillåter antagligen inte att man hot-länkar bilderna. Så om det skickas med en referer header så vägrar han att skicka ut bilden.

Lägg upp en länk till sidan istället eller byt server.

/a
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Nu har jag ändrat mitt ursprungliga inlägg så det länkar till en komplett sida i stället...
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Nu fungerar bilderna bra iallafall.

Ser ju fint ut! Men räcker det med 4 knappar??
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Kan gissa att det är en "enkel"* fjärr med VOL-UP VOL-DOWN PROG-UP PROG-DOWN


*(menar inte enkel å tillverka utan enkel att använda. En fjärr är nästan omöjlig att tillverka , jag har inte ens fått igång en 1-kanals fjärr med en knapp bara som ska styra dörren)


Har sett liknande 4-knapp fjärrar som finns inbyggda i klockor och på nyckelknippen. Dom använder en grej som med hjälp av tillverkar och modellkoder så vet den vilken IR-kod den ska använda.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Passar på att bumpa upp den här tråden då jag håller på med ett liknande projekt!
Jag har en Telefunken-TV hemma, och har hittat koder till den på
http://lirc.sourceforge.net/remotes/telefunken/TV

Jag har lite funderingar ang. kodningen som Earendil kanske kan svara på, då det verkar vara samma sorts kodning på Thompson som Telefunken.

Saxat från ovanstående sida:

name Telefunken_TV
bits 6
flags SPACE_ENC|CONST_LENGTH
eps 30
aeps 210

# FB1320 emits 429 8216 5326
# FB1550 emits 39 8579 5707
# Saba MB3003 emits 117 8536 5652
# VISA IR 365 emits 39 8545 5687
# from the Lirc archive:
# Saba TC3003 emits 170 8500 5600
# Thomson RCT3004 emits 206 8425 5551
one 234 8397
zero 234 5516
ptrail 234
gap 135596
# Bits 1 AND 2 are toggle bits in all three remotes, so receiving won't
# work half of the time.
# The Saba remotes have bit 1=1, but the Saba M5116 VT Y seems to ignore
# that bit.
toggle_bit 2
pre_data_bits 5
pre_data 0x17


Jag har förstått att kodningen består av 234us 38kHz bärvåg följt av 8397us icke-bärvåg. Det som ställer till bekymmer är fältet "ptrail" och "gap".
Någon som har koll på vad detta betyder, hittade ingen info på LIRC:s sida

Tacksam för hjälp!
/TG
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

ptrail innebär bara att efter den sista "databiten" så skicka du ett "trailing" (sistkommande) pulståg till på 234 µs. Det är ju nödvändigt för att teven ska kunna mäta tiden på den sista pausen. Utan trailern så kommer inget mer efter sista biten och då blir ju pausen varken 8397 eller 5516 µs utan oändlig!

gap är bara avståndet mellan två hela koder, räknat i µs. Dvs om du håller inne volym upp, hur ofta skickar fjärren hela koden för volym upp, dvs. pre-data bits, alla databitar, samt trailer-pulsen.

Hoppas detta var till hjälp. Din fjärr verkar också ha 5 bitar data (pre-data) som ska skickas innan varje data-klump.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ok, tack för hjälpen!
Jag misstänkte att det fungerade som du beskrev, men det där med PRE_DATA hade jag inte tänkt på.

PRE_DATA är alltså en fix kod (i det här fallet 0x17) som skickas innan varje "knappdata".

Då ser det alltså ut som nedan?

PRE_DATA-"knappdata"-PTRAIL-GAP

Det var nog den där PRE-DATA som gjorde att det inte fungerade igår!
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Ja, så bör det vara. Sen finns det de här togglebittarna också. Det är en eller möjligen två bittar som byter värde varje gång du trycker ner knappen på nytt. Detta är för att teven ska kunna särskilja fallet att du trycker två gånger från att du trycker och håller in, råkar bryta förbindelsen (skugga), och sen får tillbaks förbindelsen igen, medan knappen fortfarande är intryck.

Om du inte implementerar togglandet så kommer din fjärrkontroll att fungera en gång, sen måste du trycka en gång med den riktiga fjärren, så att tevens uppfattning om togglebitten slår om igen, sen kan du använda din egen fjärr igen. Jag har för mig att det stod att din fjärr hade "toggle bit 2", antagligen är det då antingen andra eller tredje bitten i pre-data som ska togglas. Möjligen kan det vara 2:a eller 3:e i själva knappdatat. Prova dig fram!

Har du ett oscilloskop, så kan du ju koppla in dig direkt på IR-leden på originalfjärren om du vill. :-) Alternativt köp en IR-mottagare som t.ex. ELIRM (sök) på ELFA och koppla till oscilloskopet.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Problemet är att ett vanligt oscilloskop inte gillar att trigga på pulserna som fjärrarna skickar. (allt bara fladdrar)

Jag kopplade en ir-mottagare till ljudkortet och spelade in signalen med ett vanligt ljudprogram. Fungerade kanon. Då kan man ju gämnföra orginalsignalen och sin egna enkelt sen när man inte fattar varför det inte fungerar :) (jag talar utav egen erfarenhet)
Skriv svar