Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Henry »

..eller gör en bara allvarligt sjuk som jag brukar lägga till ibland. :)

vanprydande ärr

Ah ok då är jag med på noterna, trodde det handlade om skadan i sig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av JimmyAndersson »

Då hade jag varit rik. :)
Har skurit mig på tummen med osthyveln, på armbågen med toarulle-hållaren, sprungit in i dörrkarmar, osv när jag har haft lite för bråttom.... :eh:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Grejade lite igår, främst så målade jag fästet (och svetsade dit biten jag slipade på när jag körde in rondellen i benet). Jag monterade även isär rotorn till 60m masten och böjde tillbaka plattan som böjt sig tidigare. Det hände för att drevet på masten inte var centrerat och de spännde kedjan när den var i det "slacka" läget. Nu har jag svetsat dit fyra muttrar på drevet så vi ska kunna centrera det när masten står på plats och svetsa fast drevet då.

Jag ska måla fästet ett andra varv idag fast jag är inte vidare pigg, har lite feber så vi får se hur fort det går.

Bild
En del av rotorn

Bild
Mer av rotorn, trefasmotor.

Bild
Böjt fäste, släggan rätade upp detta :)

Bild
Fästet som håller fast masten och rotorn i plattan.

Bild
Bultar för att justera in centreringen av drevet

Bild
Det målade fästet, om det här går sönder ska jag äta upp min gamla stövel! Ren konst om du frågar mig ;)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Henry »

Ja det där extra staget skadar inte.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då är man här och igång igen. Åkte ner till gamla stället och lastade på 16m rörmasten. Den är ungefär 8m ihopfälld så det blev ett rejält utstick på vagnen. Med vedklyv och 250kg grovbetong fram blev det lite bättre men det höll på att gå åt pipan på E4an. Släpet började kasta så pass mycket så att tipparna på elementen (alu) till en yagi jag hade med mig böjde sig rent av kasten som blev plus att ett av spännbanden som höll masten gick av. Så resten av resan blev med låg fart hela vägen i en bil där luftkonditioneringen gått sönder (bara varmluft om man försökte) och varmt som tusan ute, längsta resan hit jag upplevt :)

Grejorna kom dock fram hela, förutom lite böjda aluminiumtippar. Nu håller vi på att kapa ved (25C i skuggan) och ska framöver sätta upp fästet för rörmasten så vi kan loda in exakt vart fundamentet ska placeras och fästet.

Bilder kommer så småningom.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, det hände mycket idag. Dagen började med vedkapning med SM3JLA och övergick sedan i att SM3JLA kapade ved medans jag jobbade med att få upp fästet till 16m masten och även gjorde lite annat till den. Jag postar bilderna, de beskriver bäst vad som gjorts. Vi har haft 25C i skuggan mest hela dagen så det gick åt MYCKET vätska.

Bild
Masten

Bild
Teleskopisk

Bild

Bild

Bild
Jag gjorde en mall för att enkelt borra hålen till fästet i ladugårdsväggen.

Bild
Mallen fastspikad

Bild
Gängstängerna som håller fast fästet. På baksidan av väggen satte jag 45x95 för att fördela krafterna lite så allt inte hamnar på en stock.

Bild
Bottenskivan onödigt stor sedan den satt på mitt gamla ställe.

Bild
Fästet på plats med en "mall" och ett lod för att mäta in bottenfästet så det blir rakt.

Bild
Inmätning

Bild
Gropen grävd med en ram runt. Gropens storlek är ungefär så den rymmer 150l.

Bild
Svetsade dit lite extra armering på gängstängerna

Bild
Bottenfästet på plats

Bild
Jag blandar betong, jädrar i mig vad skitig jag blev :)

Bild

Bild
SM3JLA rengör grejor

Bild
Betongen på plats. Det åkte ner en hel del sten där också för att dryga ut lite, gick åt 8st säckar grovbetong.

Bild
Färdigt :)

Imorgon ska jag svetsa lite på masten och fixa lite smågrejor som har gått sönder på den.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Uj, nu har man klippt gräset också. Det är helt sanslöst vad det växer här! Det är väl iofs bra eftersom det betyder att det är en bördig mark = bra jordmån, men det är lite drygt att klippa gräset när det är 10-20cm långt. Iofs är det bättre än att klippa gräset när man knappt ser vart man klippt förut :)

Idag ska jag försöka mäta ut lite grejor på masten och även ta fram de 2st 6el beamarna för 10m som jag ska konvertera till hairpin match. Jag bör få grejorna från engelskmannen jag beställde teflon och lite aluminiumdetaljer ifrån. Då blir det att cadda upp lite grejor och fräsa ut med fräsen på jobbet till nästa trip ner hit.

Jag måste även ta ner en 20+ meter hög björk vid infarten. Det är lite synd för den är fin men jag kommer behöva ta bort det både för att kranen ska komma in plus att den är i vägen när jag ska fälla masten. Dock måste jag fälla den mellan huset och ladugården så jag behöver hjälp. Tror jag ska klättra upp och fästa ett rep kanske 6m upp i trädet och sedan spänna det hårt åt det håll jag vill fälla den. Sedan givetvis bra fällskär så ska det nog gå bra.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då har man fått svetsa lite mer och den här gången gjorde jag inte illa mig på rondellen heller.

Jag har satt ett hjul på masten som wiren man använder för att vinscha upp masten ska gå via. Det som är kvar att göra nu är att göra ett fäste med en krok som wiren ska fästas i som ska sitta på ladugårdsväggen och sedan svetsa fast en vinsch i masten, men den måste jag först köpa. Sedan är den redo för att sättas upp.

Här är lite byggbilder

Bild
Gräsmattan klippt, fint va?

Bild
Hjulet som wiren går via

Bild
Två bitar metall bortkapade som ska utgöra fästet för hjulet/blocket.

Bild
Allt inmätt och redo för att svetsas

Bild
Färdigsvetsat, tror detta bör hålla =)

Bild
Överblick. Jag gjorde det så pass tight så att wiren inte ska kunna klättra över och kila sig fast mellan hjulet och plattjärnet.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av danielr112 »

Hur gick det med fettet i lagret till rullen? TÄnkte mest på att du värmde på ganska bra.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det är bara ett hål i själva rullen och en stång genom. Så man kletar bara dit lite fett efteråt så det är inte någon fara.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av danielr112 »

Ahh. ja de funkar de med :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

gurgalof skrev: Jag måste bara få tummen ur och ta cert.
Har kurslitteraturen här hemma iaf, ska bara göra provet också.

Kommer inte att ha så fina antenner som du har dock...

Kommer du att köra något överhuvudtaget på 2m eller 70cm?
Är väl de banden jag har plats med antenn för.
Missade det här inlägget.

Ja, det tycker jag verkligen du ska göra. Nu när det avskaffat telegrafikraven är det relativt enkelt att ta certifikat. Jag rekommenderar dock att du tar dig tid och lär dig telegrafi också, för när du väl kan det kommer du förmodligen uppskatta det trafiksättet väldigt mycket. Speciellt om du som du säger har begränsat utrymme för man kommer väldigt mycket längre med små grejor på telegrafi än telefoni. En tysk kompis till mig (DJ1YFK) har gjort en utmärkt hemsida där man kan lära sig telegrafi online. Kolla in http://www.lcwo.net/ . Allt man behöver är en webläsare och högtalare.

2m och 70cm kommer vi förmodligen köra också i framtiden. Det finns ett par som är väldigt intresserade av VHF i gänget men det kommer nog dröja lite innan de projektet prioriteras. 6m tänkte jag dock iaf komma igång på framöver. Vi funderar på att bygga en 10el yagi som vi sätter långt upp i 60m masten, bör fungera rätt fint :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Idag ringde jag Skellefteå kraft och fick veta vart elledningen går så jag inte gräver sönder något. Sedan ringde jag lokala åkeriet och frågade om de har tid att gräva åt mig till veckan vilket de skulle försöka hinna klämma in. Jag skulle höra av mig i början av nästa vecka så skulle de se om det fanns någon lucka. Så nu verkar det ta fart. Nästa helg får jag förmodligen hjälp av några och då tänkte vi (om det är grävt) sätta ner stagankarna till 60m masten mm. Jag ska även försöka få dit lite cement, grus och armering så vi kan börja fundera på att gjuta mittpunkten till masterna.

Målet är att ha masten uppe i Juli, helst innan mitten.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då är man åter nere vid radiostationen. Kom hit i Fredag eftermiddag och efter att SM2LIY hade dykt upp så började vi med att ta ner björken vid infarten. Eftersom jag behövde fälla den mellan huset och ladugården valde jag att spänna en lina i trädet och spänna linan åt det hållet jag ville trädet skulle falla. Eftersom jag hade med mig vinschen jag inhandlade på biltema använde jag den för att spänna linan. Jag gjorde en lösning som var väldigt improviserad men fungerade utmärkt, ja bilderna förklarar nog lösningen bäst :)

Under Lördagen gjorde jag ett till fäste som i princip bara är en krok som jag skruvade fast i ladugårdsväggen och används för att fästa vinschens wire. Vinschen svetsade jag fast direkt på masten.

Vi skruvade ihop en liten antenn som jag hade på mitt förra ställe, en 3el monobandare för 20m (5m bom, reflektor ~11m). Jag har tänkt sätta upp 6/6el för 10m i masten men jag har inte hunnit göra klart ombyggnaden av matningen på dem än så de får vänta lite till innan de sätts upp.

Uppsättningen gick smärtfritt och det har körts ett 15-tal amerikaner så här på kvällen men det verkar vara lite dåliga förhållanden just nu, antingen norrsken eller sporadiskt E som ställer till det skulle jag tro.

Här är lite bilder

Bild
Improviserade vinschlösningen

Bild
Vinschen är monterad på en U-balk (från gamla vinschen), sedan slog jag ner ett rör framför balken som jag svetsade fast balken i. Röret bak på balken är för att hålla nere den och den ligger mellan (under) 16m masten och 60m masten.

Bild
Trädet nere

Bild
Trädet uppkapat och riset bortsläpat. Tyvärr körde jag dock motorsågen ner i backen och i normala fall går det bra då det bara är jord men inte när man har ett bärlager av sten under. Så i värsta fall behöver jag köpa en ny kedja om jag inte kan rädda den.

Bild
Vinschen fastsvetsad

Bild
Fästet för att fästa vinschen

Bild

Bild
Kroken monterad på väggen

Bild
SM2LIY fick för sig att bygga ihop en liten 2el QUAD för 6m som monterades på ett maströr i skorsten.

Bild
Ena vinschen använder man för att vinkla upp masten, den andra för att skjuta ut toppsektionen.

Bild
Antennen underifrån

Bild
3el monobandare på 20m på plats ca 15-16m upp.

Imorgon sägs det ska regna men vi ska försöka göra lite skogsarbete ändå.

To be continued...
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av squiz3r »

Jag är verkligen fascinerad över hur fina svetsfogar du lyckas göra med en enkel pinnasvets och en handhållen svetshjälm!!! :bravo:
Skriv svar