Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Dämpningen i koaxerna bör inte bli märkbar med dessa kablar. Men hur är det med filterna. Det må väl vara kompromisser hela tiden mellan bandbredd och genomgångsdämpning. Men mycket bör det väl göra hur mottagarantennerna placeras i förhållande till sändarantennerna. Eller räknar man bara med att det finns så många mottagarantenner att någon alltid är bra placerad och flyttar om eftersom man lär känna hur dom påverkar varandra.

I dessa tider har en del pengarna i madrassen men att gräva ner dom i jorden är helt klart säkrare och betydligt långsiktigare sparande. Att hissa upp dom i luften kan väl också lyckas om de är väl förankrade, men lite mera osäkert. :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nej, dämpningen är inte så stor. Det kommer vara RG-17 och 7/8" på de flesta ställen och sedan RG-213 på vissa ställen, typ i shacket och möjligen efter stackboxarna till vissa antenner. Jag försöker få tag i 1/2" koax så om någon har får ni gärna höra av er. Det är rätt många som jobbar på Ericsson som kan komma över jumperkablar med 7/16" kontakter då de ofta byter ut dessa och de slängs. Till antennen för 160M blir det väl totalt runt 150-200m koax men med RG-17 är det fortfarande inte mycket att snacka om. Vet inte på 160M men med den kabeln på 80M och 150m lång får man 0.63dB.

BPF ligger på runt 1dB i genomgångsdämpning och sändarfiltren vi har ligger på runt 0.3dB-1dB beroende på band så det är inte så farligt mycket.

Matningarna på mottagarantennerna kommer vara placerade en bit från alla sändarantenner och sedan blir de placerade så att de alltid riktas bort från sändarantennerna så det bör gå OK. Beverage antennerna vi spänner upp kommer ligga runt 400m långa och har väldigt smal loob vilket gör att kopplingen mellan antennerna inte bör bli så enormt stor och de sitter även bara runt 4m upp, men visst, lite påverkar de varandra.

Jo, men det är mycket jobb att hissa upp kablarna också och det är inte direkt estetiskt tilltalande :) Jag är LITE av en perfektionist vilket ni säkert kommer märka framöver även om jag insett att det behöver tummas på en del grejor för att saker ska bli gjort. Men alla kablar till masterna och antennerna kommer vi använda en grävmaskin för att få ner men tänkte göra det till våren. Beverage antennernas feedrar kommer hängas upp på älgsäker höjd i trädena och där används vanlig RG-58 eller RG-213 eftersom det är för främst 160 och 80M.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu är det inlagt några mer videor:
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w_site/
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Inlägg av laban12 »

Hehe... stackars den joggare som snubblar över din kåk - han kommer tro att han hittat FRA:s högkvarter! :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Vi skojade lite om att vi skulle sätta upp en skylt med FRA högkvarter men då finns ju risken att vi blir saboterade :)
Hemavan
Inlägg: 69
Blev medlem: 25 mars 2007, 23:04:29
Ort: Hemavan

Inlägg av Hemavan »

Häftigt bygge det här,
Härligt med bilder,

FRA´s norra slavsändar station:P hehe
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag provade lite mer när det gäller byggandet av effektmätaren idag och byggde en annan sorts coupler än den jag provade igår och nu blev resultatet kanon. Jag fick ungefär mellan 23 och 29dB mellan forward och reflekterande porten beroende på vilket frekvensområde jag låg på. Jag provade mellan 1.8 och 29MHz. Som bäst betyder det alltså att vid en uteffekt av t.ex. 5kW kan jag mäta ner till 6W reflekterad effekt :) Det är ner till 1.07:1 VSWR om jag räknat rätt.

Nu när couplern är "klar" ska jag bygga resten av boxen. Det blir en digital mätare och jag har gjort en grov layout hur fronten ska se ut. Den kan ses här: http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/power_meter_front.jpg

Här är lite bilder på setupen, dock taget med min usla mobiltelefon:
Bild
Couplern. Jag ska byta ut kärnorna mot något större framöver och även göra riktiga isolatorer istället för bubbelplast :)

Bild
6.5V forward, 280mV reflected -> 27dB

Bild
Testinkoppling

Bild
Använde TS850 för att testa med

Jag ska prova sedan och jämföra med effektmätare på jobbet som har riktigt hög prestanda och jämföra. Då kalibrerar jag upp en kompensering eftersom det inte är helt linjärt över hela frekvensområdet.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Trodde ju att diset på bilderna var alla radiovågor som stör lugnet i etern. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ännu en helg över. Den här helgen fick jag en del besök och hade även ett par polare som sov över under helgen. Vi fick rätt så mycket gjort, framförallt så fick vi ner slutsteg till källaren och reste även en av vertikalerna till 4-SQ för 80M, 21.3m höga.

Här är bilderna med bildtext:

Bild
Jag spikar upp kablar till lampan i taket

Bild
Hammarlack is the shit!

Bild
Stagfästena målade och redo för att slås ner

Bild
Spagatti + köttbullar :)

Bild
Vertikalen ligger på marken

Bild
Förbereder stagen för att lyfta

Bild
Fästet till vertikalerna. Jag svarvade isolatorer i teflon för att få vertikalen isolerad från fästet.

Bild

Bild
Metoden vi använde för att resta vertikalen. Stagen satt i stegen och stegen drogs ner med rep. Jag gick under med en lång planka som säkerhetsstag och när man kom över 45 grader var det enkelt. Det tar dock ett bra tag att rikta upp så den blir rak men vi lyckades rätt bra. Nu hoppas jag bara den sitter uppe ett tag.

Bild
Vi tog loss botten från varje vertikal och borrade hål för vikfästet

Bild
Vertikalen uppe, ren konst :) Stagen sitter 16.5m, 11m och 6m över marken.

Bild
Radialer läggs ut. Varje vertikal ska ha 60st 20m långa radialer.

Bild
Mittstolpen där vi sätter stagen för alla vertikalerna och där även ett skåp ska sitta som innehåller faselektroniken för arrayen.

Bild
Tittar upp från botten av vertikalen. Det blåste rätt rejält när vi satte upp den så den ser lite krokig ut där men vi lyckades staga upp den så den blev rak.

Bild
Jag kapade även ner en del träd runt arrayen för jag vill inte ha dem för nära inpå, iaf inte så de är innanför radialplanet.

Bild
Ett av slustegen i källaren

Nästa helg hoppas jag vi kan resa upp fler vertikaler.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

fint slutsteg :razz: hur många watt ger det?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Vid bra tuning ungefär 1400W ut vid ~50 watt driv. Röret i det klarar att köra > 2000W men gridströmmen är nedställd på det för att besparar röret.
Användarvisningsbild
DjAlbert
Inlägg: 354
Blev medlem: 28 oktober 2007, 17:46:00
Ort: Deje

Inlägg av DjAlbert »

J'vlar vad roligt det att se något dyligt alltså!
Gillar skarpt detta projekt, inget litet sådant heller!

Lycka till , och Keep Up The Good Work!


Om slutsteget ger 1400W , vad drar det då på primärsidan ? Lr ja, nätanslutningen, om jag säger så..
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Man får runt 50% verkningsgrad på dem så det dubbla. Dock har du en låg duty cycle så det blir inte så värst mycket.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Bild tagen av en polare, SM3JLA
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Haha.. fy fan vilket projekt :)

Funderar på att bygga ännu högre`?
måste du inte snart ha en blinkande lampa högst upp?
Skriv svar