Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

squiz3r skrev:Jag är verkligen fascinerad över hur fina svetsfogar du lyckas göra med en enkel pinnasvets och en handhållen svetshjälm!!! :bravo:
Tack, får se om det blir lika bra när jag byter svetspinnar (har slut på P43). Är fan inte lätt att hitta pinnar som privatperson verkar det som, när de ska användas för en svetstransformator. Är bara 50V spänning på dem och de flesta pinnarna verkar vara för > 70V. Behöver pinnar som är AC/DC (+)/(-). Hittade på biltema men jag skulle tro de är skit, har inte hunnit testa dem än.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av AndLi »

sm2wmv: har du kollat med swedol?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nope, de har inte. Jag har hittat på verktygsboden men tyckte det kändes mycket att punga ut nästan 1000kr för 5kg elektrod (inkl frakt) så jag tänkte söka lite om jag hittar något alternativ. Det är dock ESAB 43.32 så det är bra märke iaf.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Idag har jag tagit bort sly vid en av platserna som ett stagankare ska grävas ner. Eftersom jag inte vill köra motorsåg när jag är här ensam blev det att gå på huk med handsågen och såga, rätt svettigt men det gick relativt fort.

Jag har också kapat hål i golvet i ett rum i ladugården där alla koaxer ska gå in och hålet är tänkt just till det. Det är ett hål i golvet och jag ska sedan också göra ett hål i taket där jag också kan ta in koaxer. Blev att köra med sticksåg och tigersåg för att först komma igenom spånskivegolvet och sedan komma genom det 5cm tjocka plankgolvet som låg under (med 45mm isolering mellan).

Får se hur jag gör sedan om jag sätter en vägg för alla antennswitchar och har ett 200W element där inne eller något liknande, så att man alltid har högre temperatur där än i omgivningen för att undvika fukt, för rummet är kasst isolerat. På så sätt kan jag isolera en bit av rummet rejält som det är lätt att hålla värmen i.

Jag ska ta lite bilder och lägga ut framöver. Imorgon ska jag jobba några timmar men kommer fortsätta arbetet och jag hoppas verkligen grävaren har tid över på Onsdag eller Torsdag så jag får grävt.

Jag satte även fast ett skruvstäd i ett litet hobbyrum jag har i ladugården och lyckades rädda motorsågskedjan så nu är motorsågen brukbar igen.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Minus »

har du kollat jula de har ESAB OK 43.32 typ rutil på "extrapris" verkar slut i webshop men kolla i umeå eller luleå om det finns i butik

troligvis kommer de väl o sluta sälja ESAB elektroder o satsa på eget märke


Har svetsat med RACE elektroder från LUNA och de går lika bra som ESAB:s OK 48.00


73 SM2 _ . _ _ _
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ahh, får kolla upp det. Tack för tipset, vet inte hur jag kan ha missat detta.

OK 46.16 kan också fungera, sägs vara > 50V växelström eller för +/- likström. Jag får ta och kolla när jag åker upp till Luleå igen efter midsommar.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Electricguy »

GOSSE!!! hur kan du svetsa så snyggt med pinne?? Jag tycker det är jättesvårt!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Henry »

Man får vara stadig på handen och hålla rätt avstånd hela tiden så blir det en jämn och fin fog såvida ström och sådant är rätt inställt, det är inte så lätt inget snack om det.

Jag hade däremot förr problemet att svetsen antingen blev på ena eller andra sidan av bitarna det var är helt omöjligt dra en enda sträng i mitten på en 90 graders vinkel med de pinnarna och svetsen jag har fattar än idag inte varför för det skall gå testade både högre ström och vet inte allt körde med 3 mm så det kankse skulle vara tjockare pinne måhända. Fick bygga upp fogen istället i vissa fall. Med trafon var det i princip omöjligt med invertern går det ibland beroende på månfas men med MIGen är det förstås en ren barnlek så den används till 100% till det nu sedan en tid tillbaka.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av squiz3r »

Henry: Låter som om du är rätt kunnig på svetsar så du vet säkert redan, men annars är det ju vanligt nybörjar fel; När man svetsar i en 90° vinkel så tar man sick-sack mellan de två bitarna för att få fogen mellan dem och inte bara på en.

MIG svets tycker jag är barnsligt enkelt att svetsa med, TIG svetsning har jag bara gjort jättelite, men det verkar inte vara så svårt det heller. Dock har jag ägnat många timmar åt att försöka svetsa med våran pinnsvets, och det är omöjligt! Antingen är det något allvarligt fel på mig, eller så är det fel på svetsen/omgivningen... Jag har kollat på tutorials på youtube, konstaderade bara att jag gjorde exakt som dem sa, men det fungerade ändå inte...

Visst kanske det ligger i något att jag är ostadig på handen, det är ju jävligt jobbigt att vara stadig med en sån lång pinne, men även om jag får en fin båge som håller i 5-6 sekunder så tar jag av hjälmen och kollar; inte ett skit till svetsfog där, lite bränt och någon liten loppa här och var.... :doh: Fattar inte vad det är jag gör fel / vad det är som är fel... :roll: Hade varit kul att få hjälp av någon som är duktig på pinnsvets, dels för att se om våran svets fungerar som den ska, eller testa någon annan som garanterat fungerar som den ska, men även få lite "On fly" tips. :)

Kort sagt:
Om jag ser någon som gör en fin svets med MIG: Äh! Barnlek!
Någon som gör en riktigt fin svets i alu med TIG: Wow!
När någon svetsar som trådskaparen med en pinnsvets: What The Fuck!? Du är min idol!! :D

Edit: Och varje gång som jag misslyckas med att hålla bågen vid liv (på pinnsvets) så smälter ju det där jävla gaspulvret till en boll framför elektroden som gör att jag måste knipsa av det med en tång innan jag kan försöka igen...

Mvh. Danne
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Vad har du för elektroder när du svetsar med pinne? Jag kan tänka mig att det kan skapa en del problem om man har dåliga elektroder. När jag svetsar vinklar jag pinnen lite också, dvs 45 grader mellan bitarna och sedan vinklar jag den lite bort från mig (vilket syns lite på svetsfogen). Då har jag iaf inte några problem med att slagg hamnar framför pinnen.

Jag kör i princip bara med 2.5mm pinne och får ibland bygga upp fogar om det är lite större bitar som ska svetsas ihop, typ som senaste bilden på svetsning ovan. Då kör jag först en sträng på ena biten, sedan en sträng på bottenbiten och en mellan som smälter ihop dem två. En annan sak är också att rengöra bitarna bra, det tycker jag gör skillnad.

Jag har aldrig gått någon svetskurs eller tittat på tutorials utan bara testat mig fram. Från början såg det ut som skit men nuförtiden går det bra, vet inte vad jag gör för skillnad egentligen.

För övrigt kan jag säga att jag är kass på att svetsa MIG. Iofs gör jag det i princip aldrig så det är väl varför men när jag provar blir det inte bra...TIG har jag svetsat lite och det är skitroligt att svetsa med, dock är det svårt i aluminium. När jag provade i lite tjockare bitar gick det relativt bra efter ett tag man de som kan svetsa ihop en grov bit med en tunn bit, wow! Ofta måste man förvärma den tjocka biten då med gassvets.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Henry »

När man svetsar i en 90° vinkel så tar man sick-sack mellan de två bitarna för att få fogen mellan dem och inte bara på en

Jo det där vet jag och gör när inte det andra fungerar men jag har gjort mer än en gång att dra en lång rakt i hörn ej sicksack och det blir bäst.

Efter att bågen tänds så håller jag den ca 1.5 - 2 mm ifrån godset så håller den sig tänd hela tiden plus att värmen blir lite mer intensiv vilket ger lite bättre inbränning än om den är långt ifrån. Tittar du nära på bågen när du svetsar så ser du att basmaterialet smälter och då vet du att det sitter ser du inte detta så håller du den för långt ifrån eller har för låg ström inställd. Är det inte heller så bra trafo du har så kan bågen slockna redan vid 3 - 4 mm avstånd. Pröva att ändra strömmen till annat än vad som står på kartongen för det blir ofta bättre fog och mer lättsvetsat med en lite lägre ström än vad som står på paketet.

Jag kör i princip bara med 2.5mm pinne och får ibland bygga upp fogar om det är lite större bitar som ska svetsas ihop, typ som senaste bilden på svetsning ovan. Då kör jag först en sträng på ena biten, sedan en sträng på bottenbiten och en mellan som smälter ihop dem två.


Ja det är så jag också får göra. Aha så du använder 2.5 mm, använder själv enbart 3.15 mm 2.5 mm använde jag till tunn plåt innan jag skaffade MIG. Men 2.5 mm hade kanske fungerat bättre i vinkel. Kommer inte ihåg vad det är jag har nu men vet att det är Rutil och tror det är något jag köpt i 5kg pack från en svetsfirma som ligger en liten bit ifrån mig. Dock inte ESAB för de är för dyra utan något annat men de använder själv dessa har de sagt men det är inte superbilligt så det är nog inte skit i alla fall även om ESAB säkert är bättre.

Har köpt 2.5 mm ESAB en gång då de inte hade annat och jag behövde svetsa nu så jag hade inte mycket till val men det användes var för raka fogar, tror dock jag skall ha kvar några någonstans så kan man testa i 90 graders hörn med dessa och se om det blir någon skillnad.

Nä nu skall jag inte kladda ner tråden mer. :)
jens_w
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 maj 2009, 08:59:09

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av jens_w »

Det vanligaste felet många gör när man ska lära sej svetsa är att det går lite för fort.
Holl kvar lite så att man ser att smätan e me på båda sidorna.
Och så kan jag ju säga att en basisk pinne e mycke lättare att lära sej med... Rutila ellektoder har ju en förmåga att vilja va på ena eller andra sidan om fogen. Sen e de bara att öva o öva o öva :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Henry »

Ja det är det många som går för fort och då blir det inte bra, man skall ta det lugnt säg kanske max runt en 5 mm i sekunden som snabbast eller lägre så det hinner överlappa och värma upp godset så det smälter i ytan. Började svetsa med pinne för ca 15 år sedan så det kan jag men har inte alltid svetsat med rutila pinnar men kommer inte ihåg hur det blev med basiska för det är väldigt länge sedan. Men jo att fogen blir på ena och andra sidan har jag märkt, men det blir dock väldigt bra svets på plana ytor eller lätt vinklade med rutila.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Vad less jag blir. Bulten till gräsklipparen gick av häromveckan och jag tänkte att jag skulle försöka fixa bulten men det visar sig att gängen invändigt har även den blivit rensad. Aja, då tänkte jag bara svetsa fast bladet i klipparen men då visar det sig att det är gjutjärn i delen som sitter i gräsklipparen. Synd som fan för det är en fin gräsklippare, 4hp Stiga.

Bläääääää, jag som behöver klippa gräset.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Finns ju gängfjädrar även om de är ruskigt dyra. Man gör bara en rund gänga med ett särskilt verktyg och drar i den.
Skriv svar