Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

peter555 skrev:Snyggt blev det helt klart. Var gjorde du av 6 m, ska du inte köra där ?
Steget fungerar inte på 6m och det är ett kommerciellt auto-tune som vi inte har någon manual till så jag tänker inte försöka ändra på det heller :) Vi har faktiskt inte 160M heller på steget egentligen, vet inte varför jag satte dit den LED:en.

Vi är främst inriktade på contest-banden, dvs 160,80,40,20,15,10M och de andra banden kommer i andra hand. 6m, VHF + UHF blir förmodligen en egen operatörsplats på sidan om de andra fyra platserna. Jag har en TS930 som är i halvdant skick som jag funderar på om vi ska köra på dessa frekvenser med hjälp av transvertrar. Då kan man göra moddar i den också utan att behöva vara orolig för om man en dag ska sälja radion.

Till helgen blir det möjilgen test att koppla in den här styrboxen. Jag fräste baksidan på den igår och ska skriva klart mjukvaran så bör den vara funktionsduglig. Jag har dragit ner en 40-ledad kabel ner i källaren tidigare som jag tänkte använda till bla. styrningen av steget. Jag har inte mätt upp vad spänningen till HV-lampan på steget är än och den lampan ska kopplas in till HV-lampan på fronten av styrboxen, förhoppningsvis är det inte 230V AC men jag är rädd för att så är fallet :-(

Sedan har jag även börjat titta lite på att köpa in teflon och lite aluminium för att bygga om gamma-matcharna på några beamar till hairpin istället, ska försöka få sådana grejor klart tills snön försvinner så man inte behöver ödsla tid på sådant under sommaren.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Var ner nu i helgen och fick lite mer gjort. Det är fortfarande mycket snö som ni kan se på bilderna så något utejobb blev inte gjort, förutom att bli av med lite snö. Elektrikern på bygget gjorde även lite installationer, ett nytt proppskåp sattes dit med jordfelsbrytare och till det skåpet kopplas slutstegsrummet in och även radiorummet. Tanken är att när köket renoveras så ska det kopplas in till nya skåpet också. Nu finns det 28st jordade uttag som är fast installerade bakom fuskväggen, bör räcka en liten bit iaf. Det är också inkopplat så att stationsplats #1 och #2 har brytare på väggen som slår av all utrustning på den stationsplatsen (8st uttag per plats). Datorerna är på autostart så man vrider bara på brytaren så startar allt. Plats #3 och #4 delar samma brytare (8st vägguttag tillsammans). Då slipper man springa bakom fuskväggen om man vill slå igång grejorna.

Åker ner och spenderar påsken där också, blir förmodligen inkoppling av styrningen till slutsteget då så man äntligen slipper springa upp och ner hela tiden.

Här är lite bilder från helgen...

Bild
Lite snö väntade när vi kom

Bild
Trevligt med takras

Bild
Det är bara att börja gräva, tänkte skaffa en riktig snöspade men de hade slut på Jula så det fick bli jordspaden, dock rätt bra till att hugga igenom takras.

Bild

Bild
Man blir smått galen av att vara ute i obygden, eller så är det all RF...och ja, jag behöver klippa mig.

Bild
Huset, som fortfarande behöver målas om. I sommar om vi hinner blir det en utbyggnad framåt i form av en altan, dock inglasad men inte nytt glas utan begagnat. Huvudsyftet blir att man ska slippa gå ut i snön för att gå ner i källaren.

Bild
Relativt städat kök. Min mor sa mina gardiner i köket var hemska (kom med när jag köpte huset). Jag har haft stället sedan sommaren 2008 och jag har aldrig reagerat på att jag ens har gardiner.

Bild

Bild
En piasavakvast inskaffades

Bild
Hjälpredan (jag) skruvar fast bakstyckena till 4-vägs vägguttagen på en bräda åt elektrikern på bygget.

Bild
Array står kvar och fungerar fortfarande kanon, blev lite Japaner och några Australiensare körda under helgen. Fick även Norfolk Island utanför Australien som är land #277 för mig totalt och #187 på 80m.

Notera även att det köps in stockvis med eltejp till bygget och de går åt i rask takt.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av gurgalof »

Snö :shock:
Jag som var ute i T-Shirt i solen både igår och idag, var ca 15 grader ute.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Maalobs »

sm2wmv skrev:Bild
Wow, Zed från Polisskolan..! :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=LsBugR9dpdU
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Haha, jag känner mig faktiskt lite som han ;)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då var påskhelgen tyvärr slut. Jag har fått rätt mycket gjort på stationen, framförallt saker rörande slutstegen i källaren. Jag såg även en amerikansk radioamatör som hade en finurlig lösning på system att hänga upp kablar om man inte vill lägga ut massa pengar på kabelstegar. Det ser inte lika bra ut men det fungerar utmärkt och eftersom jag har fuskväggen behöver man inte titta på annordningen när man sitter och kör radio iaf. Jag bestämde mig också för att få klart styrningen av slutsteget som är automatavstämt nere i källaren för jag har blvit less på att springa upp och ner så fort man vill byta band. Elektrikern på bygget kopplade även klart elskåpet så nu har jag jordade uttag bakom fuskväggen, jag har dock inte hunnit börja flytta om sakerna än.

När jag kom dit började det snöa rejält på kvällen, riktigt stora flingor och det snöade största delen av natten. Däremot började det regna på Fredagen så nya snön smälte bort och det försvann riktigt mycket snö under helgen för vi hade strålande solsken mest hela tiden.
Bild

Bild
Kontaktor som jag använder för att slå på/av spänningen till slutsteget. Den blåa grejen är en högspänningskonding, behöver inte vara HV men den låg närmast :) Jag försöker också använda skärmad kabel till det mesta så i det här fallet blev det några meter RG-58 för styrspänningen (24V).

Bild
Satte även konding på utgången av linjära agget för 24V.

Bild
Det linjära 24V agget plus att kontaktorn är inmonterad i en låda. Notera även förstahjälpen-kittet jag införskaffat som ligger på bordet, nu kan jag använda annat än eltejp + papper när jag hugger in något i kroppen.

Bild
Jag satte upp en träskiva på väggen för att kunna skruva dit plintar. Där ser ni plinten för inkoppling av styrningen av slutsteget. Grova kabeln är en 40-ledad telekabel, de är riktigt trevliga att jobba med måste jag säga.

Bild
Ska försöka hitta åt ett litet rackskåp som jag kan sätta aggregaten i men det får ligga på hyllan så länge. Det ligger en RG-213 under så det finns chans till lite luftcirkulation under :)

Bild
Elektrikern på bygget kopplade in styrningen till 3-fas handsken. Det tog dock slut på kabelklammer så det ska snyggas till lite...

Bild
Slutstegsrummet sett inifrån pumprummet. Det är stökigt eftersom bilden togs just när jag kopplat in styrningen klart, ska röjas upp lite och kablarna ska organiseras. Jag tänker sätta N-N honor på väggen i aluminiumplåt där man enkelt kan koppla om vilket slutsteg man vill ha till ilken radio osv. Då ska jag även snygga till dragningen av kabel lite.

Bild
Styrningen på plats. Tyvärr lyckades jag dock hitta åt en DC-kabel (DC-plug) som mittledaren var minus och skärmen var kopplad till plus så jag brände ULN-kretsarna i boxen. Jag kunde testa en del av funktionerna men inte alls, ska laga den nu i veckan och testa den när jag åker ner igen.

Bild
Tog rondellen och kapade till ett gäng rörbitar som ska utgöra kabelhållarna. Tog en kniv och karvade bort alla grader som blivit och snyggade till dem.

Bild
Sedan borrade jag ett monteringshål i dem.

Bild
Påse med färdiga hållare

Bild
Lite hållare monterade!

Bild
Som sagt, inte det snyggaste men det fungerar väldigt fint :) Jag skruvade även fast sådana här i källaren, ska ta och dra klart kablarna dit ner till helgen hade jag tänkt.

Bild
Så blev resultatet av elinstallationerna. Behövs dock lite mer klammer men sedan är det bra.

Bild
Brytaren för en "grupp" uttag, finns 3st brytare (plats 1, plats 2, plats 3+4).

I övrigt började jag mäta lite ute för resning av mast. Dock behöver snön försvinna och tjälen gå ur backen så det går att gräva.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, nu har lite mer blivit gjort. Jag har inte varit ner till stationen men jag har byggt på lite elektronik här uppe i Luleå. Valborg kommer dock tillbringas där nere, det blir trevligt och förhoppningsvis ska vi mäta upp för masterna och även mäta ut staglinorna till 60m masten så jag vet hur mycket jag kommer behöva köpa till.

Jag har byggt ett nätaggregat som ska användas till att driva de ryska vakuumreläer som används utomhus. Dessa ska ha en spänning på ungefär 28V och jag hittade en racklåda på jobbet med någon gammal motordrivare från 80-talet med en fin trafo på 2x24V 250VA per kanal. Jag hittade också åt 6st LM317 och bestämde mig för att göra 6st oberoende kanaler som var och en går att justera. Därmed om jag har lång kabel till något ställe (till t.ex. 160m vertikalen är det ~150m) kan jag ställa upp spänningen lite på den kanalen. På så sätt kan man dela upp det i grupper. Varje kanal bör klara av att ge ungefär 1-1.5A, jag har dock inte testat att belasta regulatorerna än.

Här är lite bilder och beskrivning på dem...

Bild
En bild som kom bort från förra uppdateringen, detta är kopplingsplinten som används för att koppla in styrning på grejor i källaren. Just nu är det bara styrningen av slutsteget som är inkopplat.

Bild
Racklådan bakifrån, rätt gott om plats :)

Bild
Trafon och glättningen

Bild
Utgångarna är rejält filtrerade. Först en metalloxidvaristor som agerar transientskydd på spänningar över 38VDC, en diod för ytterliggare skydd och även en avkopplingskondensator. Jag satte ett kopparlaminat bakom alla kontakter för att vara säker på bra jord och det blev även väldigt enkelt att löda i det.

Bild
Closeup

Bild
Regleringen, man ställer utspänningen med potten

Bild
Inte direkt avancerade grejor :)

Bild
Varje grupp är avsäkrad.

Bild
Bakifrån, jag valde att använda BNC-kontakter för de har jag mycket av plus att det är en bra skärmad kontakt. Den klarar även 1.5A utan problem.

Jag har även gjort lite på openASC-projektet men det kan man läsa i den tråden.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag glömde att posta informationen om ett annat kort jag byggt. Det här kortet agerar som en delay för att skydda masterna när de roteras. Om man t.ex. börjar rotera en mast så vill man inte att användaren ska kunna byta riktning på masten innan den stannat. Så efter en rotatering avslutats kommer det här kortet att aktivera ett relä i en viss tid som går att ställa med en potentiometer. Allt från 1 sekund till 17 minuter går att ställa in, jag skulle tro jag kommer välja att ha ungefär 15 sekunder delay.

Kortet är gjort med en ATTINY13 (tack stinrew) och har 3st ingångar som antingen kan vara active high eller active low.

Bild

Bild
In- och utgångar

Bild
Potten används för att ställa in delayen

Bild
Zenerdioder för att skydda mot överspänning på ingången.
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Stinrew »

Varsågod
Användarvisningsbild
wolfheat
Inlägg: 202
Blev medlem: 14 oktober 2007, 20:42:51
Ort: Gävle

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av wolfheat »

Imponerande. Nu lär väl snön ha släppt?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

wolfheat skrev:Imponerande. Nu lär väl snön ha släppt?
Här uppe några mil norr om stället är det iaf fortfarande snö. Dock bör det nog ha tinat bort innan jag åker ner (på Torsdag) kan man ju tycka. Lite högar är väl kvar men förhoppningsvis är det så pass att man kan börja trampa omkring lite utan att plumsa i snön, men vi får väl se.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av hcb »

Jag är djupt imponerad över ambitionsnivån och framför allt utförandet.
En fråga: Är det av någon speciella anledning ni har bildrörsskärmar i schacket, eller är det helt enkelt vad som fanns till hands? Hur är det med störningar från datorer skärmar?
-TLH
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

hcb skrev:Jag är djupt imponerad över ambitionsnivån och framför allt utförandet.
En fråga: Är det av någon speciella anledning ni har bildrörsskärmar i schacket, eller är det helt enkelt vad som fanns till hands? Hur är det med störningar från datorer skärmar?
-TLH
Jag hade gärna haft plattskärmar men prioriterar annorlunda vad pengarna ska läggas på. Det blir väl att byta ut framöver men det är nog långt fram i tiden. Angående störningar har jag aldrig märkt något från plattskärmar, det ska väl främst vara då om man har dåliga nätdelar. Däremot kan bildrör störa ibland, speciellt från TV-apparater. Skärmar brukar man märka lite störningar ibland om man har en antenn väldigt nära. T.ex. på stationen har jag den första antennen vi satte upp, som bara är en trådantenn som sitter väldigtnära huset. Den kan jag märka spurrar på från skärmarna som ändras när man byter uppdateringsfrekvens, men antenner som är lite längre bort märker jag inte något alls på.

Däremot ADSL-modemet jag fick från telia skapar en rejäl brusmatta men som tur var hade jag ett av den gamla modellen i huset när jag köpte det och det stör inget alls. Jag har tagit med mig modemet upp till Luleå för att göra lite mätningar i labbet och se om det verkligen håller sig inom vad som gäller för CE-märkningen som den har på sig. Jag skulle tippa på att det är switchade nätdelen som stör.

Störningar är ett enormt problem nuförtiden för radioamatörer och värre blir det. Att försöka köra radio inifrån en stad är i princip omöjligt nuförtiden, när jag provade i mitt studentrum hade jag en brusmatta som var enormt hög så jag hörde i princip inget. Det är fläktar, nätaggregat, tv-apparater osv som stör. Därför skaffar man ett ställe med 700m till närmaste granne :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då var ännu en helg över. Helgen spenderas med att först sätta upp lite hyllor bakom fuskväggen för att sedan göra en del utejobb. Jag kapade loss drevet i botten av 60m masten då det inte var centrerat. Jag tänker svetsa dit några bultar så när masten står på plats kan man centrera in det innan man svetsar fast det igen. Jag fick knappt in vinkelslipen så det var ett h**vete att få loss drevet men det gick tillslut.

Vi märkte ut vart vi ska placera de tre masterna jag hoppas vi hinner få upp innan snön och på Söndag fick jag lite extra hjälp med ris- och stocksläpning. Tog ner totalt 43 träd av varierande storlek men inte något riktigt stort utan grövsta var nog runt 35cm. Det blir en hel del till att ta ner, ungefär 25st till för att få rent runt 18m masten och sedan ska jag rensa de största träden som löper längs där en av linorna för 60m masten ska stå.

Här är en del bilder från helgen!

Bild
Jag i huggarmundering och splitterny motorsåg!

Bild
Sågen fungerade kanon!

Bild
Mycke ris blir det!

Bild
Oh ja, jag behöver klippa mig!

Bild
Vila behövs ibland

Bild
Funderationer...

Bild
Det mesta var i den här dimmensionen

Bild
Risbränning

Träfällning
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Ett dagsverk! (och ja, dagsvärk också...)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Vill än en gång tacka för denna fina byggblogg. Härligt att sitta och mysa till de fina bilderna när man dricker morgonkaffet och smygdrömma litet om en egen radiostation. :)
Skriv svar