Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, frågan är bara om de lyser tillräckligt starkt? Det behöver lysa med 32 candela, minst 10 grader i vertikalled om jag minns rätt och rundstrålande horisontellt.

Hursomhelst har jag kanske lyckats få tag i ett riktigt hinderljus "gratis" från en radioamatör som hade en liggandes med 48V LED. Men vi får se om den fungerar OK.

Nu beger jag mig snart nedåt till träsket och blir där fram till slutet av Juli, så förhoppningsvis blir det mycket uppdateringar i den här tråden :)
DeeJayPA2
Inlägg: 371
Blev medlem: 19 mars 2008, 19:20:25
Ort: Luleå

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av DeeJayPA2 »

Om hinderljuset inte funkar så skicka mig ett PM så kan jag rota lite bland mina lampor. Råkar ha börjat samla på såna grejer. :roll:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Will do, will do!
morry
Inlägg: 148
Blev medlem: 22 september 2008, 01:43:39
Ort: kumla
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av morry »

sm2wmv du har pm
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Fixade gräsklipparen idag. Det visade sig att det jag trodde var gängpaj var bara märken som blivit i gjutjärnsfästet, riktiga gängen fanns kvar i den härdade motoraxeln. Jag drog in till en butik i byn och de hade rätt bult åt mig så nu har jag klippt halva gräsmattan.

Fick även besök av SM2LIY som ska vara här några dagar. Vi har dragit ris och burit stockar på kvällen och sedan tog vi och bar in ett skrivbord i köket så nu har jag ett arbetsbord där. Jag tog med mig lite utrustning från jobbet också när jag ska mäta lite på boxar, mäta upp faskablars längder osv.

Igår när jag skulle öppna dörren till källaren så ramlade en ödla ner från dörren ner på min arm och jag skrek och jag tror varenda hårstrå på hela kroppen reste sig. Jag var ju inte alls beredd på det. Den lille fulingen smet sedan in i källaren så jag hade ett helvete att få ut honom. Sedan lyckades han sig också ta sig in i huset, något som flickvännen inte uppskattade så jag tog och slängde ut honom i skogen.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av laban12 »

Jag ÄLSKAR den här tråden! :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Satte ihop en 6el yagi för 10m idag (7.5m bom) och testade den gamla matningen (gamma) hur bandbred den var. Vi tog sedan ner antennen och jag satte dit modifieringen av matningen till hairpin men det krånglade så imorgon ska vi göra ett nytt försök.

Bild
SM2LIY och SM2XJP funderar

Bild
SM2XJP står som referens

Bild
Antennen uppe på 15-16m höjd.

Bild
En till vy

Jag ska ta mer bilder imorgon och förhoppningsvis får vi till matningen.

Laban12: skoj att du gillar tråden :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av anders_bzn »

Jag håller med laban12, detta är en verkligt underhållande tråd. Det är så att man vill ta med ett sexpack och komma upp och hjälpa till lite!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Fick till matningen bättre idag, nu fick vi iaf vettiga värden efter att ha satt dit en rf choke för att ta bort eventuella strömmar som går via skärmen på kabeln. Dock är det inte riktigt bra än, ska ta ner antennen igen om några dagar och justera lite mer men just nu måste jag hinna göra lite annat också.

Återkommer med bilder på matingen.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av laban12 »

anders_bzn skrev:...Det är så att man vill ta med ett sexpack och komma upp och hjälpa till lite!
Forumträff?? ;)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, har varit lite seg på att uppdatera. Det har mest varit jobb och städande här tyvärr, iofs har värmen varit så intensiv så nu när det blir lite svalare dagar blir det förhoppningsvis mer gjort.

Vi gjorde som sagt om matningen på en beam, här är lite bilder på hur det är gjort.

Bild
Själva modifierade matningen, elementet är delat och isolerat från bommen och "hairpinnen" monterad.

Bild
Skulle haft glasfiber här istället för att öka styrkan. Det är inga problem på den här antennen men på de större kan det behövas.

Bild
Klammren gjorda av aluminium som gör det möjligt att skjuta bygeln fram och tillbaka och ändra impedansen på beamen.

Bild
Hur rören för hairpinnen är fastsatta i själva elementet

Bild
Ja, alltihopa bakifrån

Bild
Sedan bestämde jag mig för att svetsa ihop en del av armeringsburen till fundamentet. Här är lite delar liggandes på ladugårdsgolvet

Bild
Resultatet, det blir 2st sådana här nät ovanpå varandra med ca 20cm mellan. Sedan sitter det armeringsjärn upp från detta till själva pelaren som masten ska stå på.

Tyvärr tog det dock slut på svetspinnar och skräpet jag köpte på Biltema går fan inte att svetsa med. Så nu har jag beställt ELGA P43 från ett företag i England, 600kr inkl frakt för 4.4kg 2.5mm pinnar.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Electricguy »

gullig RF choke du har lindat av coaxen :wink:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Rifakungen skrev:gullig RF choke du har lindat av coaxen :wink:
Ja, kanske i minsta laget. Det roliga är att innan vi satte dit choken fick vi inga vettiga mätvärden alls. Så efter jag blivit less på myggen och gått in provade vi dagen efter att linda en choke och sätta dit och vips så blev värdena vettiga. Så tydligen rätt viktigt när man kör hairpin-match.

Har du licens rifa?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Electricguy »

jag brukar linda ungefär 10varva RG-58 när jag gör choke:ar
jag har skrivit prov o så, o det är godkännt så ja väntar bara på signalen :P
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Läste att du behövde en saftblandare :) Har en du kan få för en billig peng. dessvärre är den gul och fästet är sönder men det går säkert att plasta igen och i med någon bult så man kan fästa den. sen så kan man ju tona glaset så att det 'lyser' rött ;)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... re#p384690

roligt och följa.. märks att det går undan redigt bra ibland :) Skulle kunna vara ute och hjälpt dig skyffla sten/jord och fälla träd.. det har man gjort ett par gånger.. har te tömt en gammal Silofrån sågspån mm för hand.. blött och stenhårt på sina ställen.

tror även jag har ett litet blixtljus över... vitt är det men går ju färga glaset eller byta lampan.

Fast när jag tänker på det har jag en 'saftblandare som man sätter på bilen fast som blinkar.. man kanske borde bygga om den med denna där fästet är sönder fast frågan är vad jag ska med prylarna till :P
Skriv svar