Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av anders_bzn »

Börja att läsa på sidan ett...

Micke har ju skrivit den bästa manualen på hur man gör!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ska han följa denna som en tutorial så får han förbereda sig på att bli ruinerad också :lol:

Jag har lagt ut några fler videor på när jag fräser med Morbidellin också. Tycker det fungerar rätt bra faktiskt, behöver skaffa ett riktigt T-slot bord för den dock, får nog bli när skatteåterbäringen kommer :) Fastsättningen för skruvstycket fick jag just en 18mm lång fräs jag kan använde för att planfräsa underredet. Eftersom jag försöker optimera Z-rörelsen då den bara är ca 200mm så nådde jag inte med normala verktyg ner till basplattan.

https://www.youtube.com/user/larsmark/videos

Bild
Cindy och SM2HWG på besök

Bild
SA2CLC kom förbi och svetsade fast nya fästen på hans gafflar till traktorn. Den där traktorn låter som en traktor ska :)

Bild


Bild
Börjar städa lite u ladugården för att flytta över material mm till verkstan. Hittade en stagring jag glömt bort.

Bild
Har massor med alu kvar att flytta, men har iaf påbörjat det.

Bild


Bild
"Skrot-alu", dvs använt som jag behöver sortera genom och se vad som är hela element osv.

Bild
Transporterar mellan skrot med bilen

Bild
Den här följde med CNCn och är till en spånsug. Kanske kan användas i slutstegsrummet då jag tänkte jag ska kunna välja att cirkulera luften från det rummet ut i köket alternativt ut ur hela byggnaden.

Bild


Bild
Inge skoj men men

Bild
Första myggan! Dock kom kylan igen och de dog bort.

Bild


Bild


Bild
Fick spendera ett bra tag att försöka kalibrera in maskinvattenpasset jag lånat från jobbet. Men tillslut så fick jag den att visa hyffsat rätt och kunde ställa in fräsen så den blev relativt plan.

Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Lite off, ska planfräsa plattan med fräsen så får jag det exakt mot maskinens axlar.

Bild


Bild


Bild
Råkade handla på auktion, 2200kr för alla dessa tyckte jag var OK. Bara ett av de stora polyretanhjulen kostar 1800kr. Det jag behövde var främst 4st av de vita hjulen, de klarar 1600/800kg per styck.

Bild


Bild
Fräser fösta delen i skruvstycket

Bild


Bild
Planfräste ett hyllplan men efter lite vätska från dimmkylningen så blev det relativt oplant igen :)

Bild
Frånskiljare

Bild
Grannen kom med ett släp jag ska försöka fixa till lite och ha till min traktor

Bild


Bild

Bild
Snö på morgonen, typiskt

Bild
Sjuuukt gott :)

Bild
Börjar bygga en "toe jack" till när vi ska flytta en svarv jag införskaffat som vi ska hämta nästa helg.

Bild


Bild
Sedan ska jag bygga maskinskridskor. Gör det så enkelt jag kan med kullager som hjul. Att jag har 12st per skridsko är för att vill ha lite yta att fördela vikten på.

Bild


Bild


Bild
Fixar åt en i byn

Bild
Denna skulle de slänga ut på jobbet. Tvåfas 400V -> 230V enfas vilket är perfekt för att köra mina enfassteg på. Dock hade det gärna fått vara trefas men men.

Bild
Sexigaste lastbilen i byn!

Såg vi firar snart 500 000 visningar också på denna tråden :)
Senast redigerad av sm2wmv 11 maj 2019, 11:03:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av tecno »

Fräck liten mulåsna på sista bilden :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag har blivit med svarv! Fick köpa en svarv av en gammal bekant så jag, brorsan, pappa och SM2XJP var ner till Järvsö och hämtade den. Riktigt nöjd, det är en Takasawa från 1980 som ser ut att vara i rätt bra skick. Jag har provsvarvat lite med den men behöver skaffa en massa tillbehör. Fyrbackchuck, "steady rest", "follow rest" mm var extra tillbehör som tyvärr inte följde med denna. Jag behöver även skaffa en borrchuck, roterande dubb, fler toolfix 2 hållare, svarvbommar mm. Så har ni något liggande är jag intresserad. Den har H/L läge på motorn där man switchar mellan 3 HP och 5 HP vilket är trevligt, det märks det finns att köra med vilket är skoj.

Så sista 2-3 veckorna har mycket handlat om att bygga saker till att få hem svarven plus ställa ordning den i verkstan. Jag har även tillverkat en del åt en på jobbet, en rattadapter till hans porche 944 vilket gjorde jag fick både fräsa och svarva lite. Men nu ska jag försöka sikta in mig på radio igen och få klart infrastruktur så flytten av radiogrejorna kan börja så småningom.

Bild
Bygger en toe jack (knälyft?) för att lyfta svarven

Bild


Bild


Bild
Mums :) JR Ewing style ;)

Bild


Bild


Bild


Bild
Satte dit styrskenor

Bild
Satte dit en bakläpp. Den går att sätta så man antingen "pumpar" från sidan eller bakifrån

Bild
Skurit ut bitar för att bygga maskinskridskor

Bild


Bild
Mums igen :)

Bild
Axlar ditsatta

Bild
Antalet kullager är för att få mer bäryta mot underlaget

Bild
Plywood så det inte glider lika enkelt. Hålen är för att kunna sätta fast dom om så behövs.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Fräst lite åt en i byn

Bild
Fick ny kabelhärva till släpet av han jag brukar låna L50n av

Bild
Var visst lite mjukt på ett ställe på infarten :)

Bild
Nere i Järvsö där vi ska försöka flytta svarven. Här har vi fått skridskorna på plats och på detta golvet rullade den hur enkelt som helst.

Bild


Bild
På väg upp på trailern.

Bild


Bild
Vi hade lite strul då den hängde upp sig mellan övergången från rampen till platån men efter lite trixande fick vi upp den och tyngpunkten blev perfekt när vi hade den längst fram.

Bild
SM2XJP beredd att ge sig norrut

Bild
Farsan köpte även lite grejor

Bild
Jag packad för att åka från Övik där jag mellanlandade. Peter, SM2XJP åkte direkt så han hade en tur på 100 mil plus lastning under en dag. När han kom hem ställde han inte ekipaget i garaget vilket var skönt så ingen dagg eller dyl hamnar på den.

Bild
Aragon och Tilja var glada att se mig :)

Bild
Resterna av ett av mina radioshack hos mor och far.

Bild
Hade visst lite grejor liggande hos farsan också, tror jag fått dessa av SM3WMU för länge sedan.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Uppe i Burträsk, dags att lyfta av

Bild
Lånade L50n och då kunde jag rakt göra detta helt själv

Bild


Bild


Bild


Bild
Detta drevet behöver bytas men tur nog följde det med ett nytt. Tror dessa är gjorda för att nötas? Verkar vara nån form av fiberdrev.

Bild
Ser jättefint ut!

Bild
Testar lite

Bild
Och direkt hittade jag detta i köket :)

Bild
Nya drevet

Bild
På väg hem från en i byn hoppade bilen till enormt och jag trodde jag tappat bakaxeln. Var dock ljuddämparen som bestämt att vi skulle hoppa lite stavhopp

Bild
Dags att fräsa en rattadapter i ALUMEC 89

Bild


Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Svarvade av den för att slippa göra nå käftar för att hålla den runda biten i fräsen

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Helt klart nöjd!

Bild
Flyttat den på plats. Detta golvet är inte alls i närheten av enkelt att flytta maskiner på. Ångrar något enormt att jag strödde halkskydd...

Bild
Jag kom på att jogga fräsen i ändläget för att se så jag inte får problem och det fick jag, så jag flyttade den 5cm till och detta blev resultatet.

Bild


Bild
Stänkskydd på plats. Den har kylvätskepump också som verkar fungera, får se dock när jag fyller den med vätska. Måste byta ut nån slang först.

Bild
Flyttar svetsbordet lite

Bild
2st verktygsskåp jag fick köpa för 1000kr. Lite sämre skick än jag hoppats på men med lite kärlek så blir det bra.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av stenD »

Ahhh, en uppdatering, alltid uppskattat :D
Extra plus för alla bilder på trevliga vovvar.
MiaM
Inlägg: 9913
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Ingen dålig fräs!

Tips (risk för att jag är captain obvious): tejpa på såndär gul-svartrandig tejp eller liknande på golvet för att markera hur långt fräsen (och ev andra framtida maskiner) behöver kunna röra sig fritt.

Sidospår: Hur tycker du att batteridriven sticksåg fungerar? Jag som använder den typen av maskiner en del men vid enstaka tillfällen tycker att batteridrift verkar som gjort för att stå där med urladdade eller rent av trasiga batterier.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Tycker det fungerar rätt bra med batteridrivet. Är 5Ah batterier och har 3st så nåt är alltid fullt och de räcker rätt länge. Cirkelsågen är väl den som känns sluka mest men den är extremt portabel. Ska man klyva en 45x95 så är det smartare köra en rejäl maskin istället även om den batteridrivna kan göra det så tar det tid. Sticksågen fungerar riktigt bra.

Dock tycker jag Hitachi (Hikoki) skruvdragare är värdelösa. Min Makita som är 8 år gammal är mycket bättre. Brorsan har brutit av flera Hitachi där handtaget gått av och jag verkar på väg att rensa växellådan i min. De verkar inte klara sitt eget moment. Slagskruvdragaren (triple nåt) är dock fantastiskt bra. De övriga maskinerna är OK.

Jag kommer kog köpa makita i framtiden.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av GeekJoan »

Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Zhorts »

Det ser ju ut som att svarven kör upp på släpet för egen maskin... (två bilder senare) aha, det beror på att den gjorde det. Kul uppdatering, grattis till tillökningen! :)
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av wiklis »

Tjusig svarv, ganska typiskt att du fick hämta den söderut.
Dåligt med utbudet på såna maskiner häruppe, tyvärr.
MiaM
Inlägg: 9913
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Tips, kanske: När det ändå körs transporter söderifrån och norrut av saker som väger riktigt mycket, så överväg att transportera begagnade bilar i omvänd riktning! (Jag tänker specifikt på de bilar som börjar på att hamna vid gränsen där värdet ökar istället för minskar pga dess ålder).
Skriv svar