Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Zhorts »

Nu när det blev varmt ute fick bilplatsen bli temporär kapplats
... och det var sista gången bilen fick plats i garaget... :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Du ska se det blir plats för den när jag får stå ute i iskalla vintern och skrapa rutorna :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Börjat rita upp mekanik runt åskfrånskiljarna. Har beställt små linjärmotorer med 50mm rörelse från ebay så ska cadda in dom när jag får dom och vet exakta dimensionerna. Tittade på om jag skulle beställa linjärlager men eftersom jag behövde 8st så blir det nog att lägga ner tiden och göra några glidlager istället. Sedan får linjärmotorn trycka på i mitten och eventuellt kanske jag efter rekommendationer från SA2KNG monterar dit iaf möjligheten för styrpinnar. Dock tror inte jag det behövs om jag får till mekaniken nog, och dessa bakplanskontakter är ju lite fasade.
MountPlateHot v31.png
MountPlateHot v30.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Har bytt ovanstående design till en med linjärlager istället då jag fick tag i några gratis.

Bild
Fick hjälp av SM2XJP att flytta fräsen från källaren och hit. Sist bar jag den själv i två bitar vilket jag minns var ett h*vete och det var väldigt tungt nu också att bära den ihopbyggd trots vi var två denna gång.

Bild
Planen är att bygga en ställning på hjul åt den, men det är ett senare projekt.

Bild
Moddar konsoller

Bild


Bild
Fick 2st skruvstycken av en i byn. Behöver lite kärlek men ser ut att vara riktig gammal kvalite!

Bild


Bild
Sågar urtag för kablar, nu går det att få genom en nätkontakt också

Bild


Bild
Moddade konsollen för mitten

Bild


Bild
Porrar hål!

Bild


Bild
Några hål borrade

Bild


Bild
Planerar ut hur kabelstegen ska gå från skåpen in till slutstegen
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Detta ska göras om helt, 3st nya 60-ledade kablar ska gå in till skåpen ovan

Bild
Telefonkabel jag fick av SM2NOG en gång i tiden.

Bild
Hos GTL och hjälper till lite

Bild
Rengör nya armaturer som ska sättas upp

Bild
Hos SA2CLC som flyttat (närmare SJ2W :) ) där vi fäller omkull hans mast

Bild


Bild
Linjärställdon för åskavskiljarna

Bild


Bild
SVSeeker :)

Bild
Sätter kabelstege i fuskrummet

Bild


Bild


Bild


Bild
Är helt novis på detta men försöker iaf
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Svetsade ihop egna takfästen då de var slut på pendlar hos Ahlsell, plus dessa blir bättre då de inte är mittmonterade

Bild
Fixar ordning detta massiva ekbord jag köpte för 500kr. Det ska bli labb/kontorsbord i nya radioshacket

Bild


Bild


Bild
Takfästen monterade

Bild
Bygger ihop väggfäste av nå gammalt skrot

Bild


Bild


Bild
Hade först tänkt ha montageskenor men detta blir nog bättre efter rekommendation från SM2UVU

Bild


Bild
Hittade ~350 plintar, kommer behövas!

Bild
Nere hos SK2AT där de gjort om shacket. Kunde inte låta bli att byta bakgrundsbild :)

Bild
SA2KNG lyssnar på OSCAR-100 satteliten. Nedfrekvens 10 GHz och uppfrekvens 2.4 GHz.

Bild
Hjälper byta lite lysen, blir jäkligt bra
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Fick dessa från Teemu, SM0W och nu kommer de till användning.

Bild


Bild
Lånade hem maskinvattenpass från jobbet så jag försöker få fräsen i lod

Bild
Planerar fastsättning av skruvstycke

Bild


Bild


Bild


Bild
Tiggde av GTL denna bit 20mm stålplåt

Bild
Kortar av styrhöjare till en skoter åt en kompis

Bild


Bild
Plasman funkar bra även i 20mm stålplåt men behöver skaffa bättre skyddskläder. Inte skoj att få in i skorna och vill ha fullmask när jag skär. Funderar på att köpa en ESAB PAPR (friskluftsmask)

Bild
Platten monterad under skruvstycket

Bild


Bild


Bild
Tog bordet jag fick tidigare av SA2CLC och satte ute. Det är trevligt att slippa allt damm inne och när det är så fint väder går det ju utmärkt!

Bild
Svetsade väldigt lite men ändå...fast med typ 200A vilket jag gissar gör det värre.

Bild
8st M12 gängade i chassit och nu ska nästa fäste dit också. Sedan passar jag in allt och svetsar ihop det. Får se om jag lyckas planfräsa plattan sedan om jag når ner eller om jag behöver shimsa den rak.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Grejat på lite under påsken med olika projekt. Nu börjar det faktiskt vara riktigt skoj när det mest bara är radiopyssel på tapeten framöver.

Jag har grejat lite med CNCn också. Jag försöker få igång så jag kan köra NUMs originalmjukvara till den istället för Xilog3 som jag tycker har en hel del begränsningar. Skulle vilja köra den som en helt vanlig CNC med "vanlig" G-kod och med möjlighet att enkelt göra injustering av verktyg osv. Har kontaktat supporten för NUM i Sverige och de bad mig skicka lite bilder. Jag vill nämligen veta om det är görbart att med rimlig insats köra deras nyare mjukvara mot min NUM1020 PLC. Som jag förstår det så stödjer deras nyare paneler NUM10xx så det borde gå, frågan är bara hur mycket som behöver stökas om i PLCn för att det ska fungera.

Nån som har nån erfarenhet av detta? Har inte någon lust att slänga ut en vad det verkar fullt fungerande styrning som ändå är "relativt modern" och förmodligen gott skulle duga till det jag ska göra.

Nu när det är skoj så ska jag även försöka uppdatera här lite mer, då kanske energin räcker till :) Lite sugen på att man skulle gjort en instagram-liknande app till telefonen som uppdaterar valfri tråd på forumet, då skulle det vara smidigt att göra uppdateringarna direkt även om jag tycker jag fått till det rätt bra nu med script för bildtext mm.

Bild
Behandlat benen till skrivbordet

Bild
Lagt ett varv till på materialstället så nu kan jag börja nyttja det

Bild
Börjat städa ur för att riktigt byggstäda

Bild
Sedan la jag om däck hos en i byn som har däckmaskin

Bild
Han som har däckmaskin kom på besök, han fick se till att röka så röken åkte ur genom svetsutsuget

Bild
Uj så fint :)

Bild


Bild
Funderar på att ta bort det där fönstret och sätta in en dörr. Då kan jag ha det där rummet som kallförråd nära verkstan.

Bild


Bild


Bild


Bild
Mamma och pappa på besök

Bild
Oj så gott :)

Bild
Hittade nå rostfria hörnlister förr, de kom till användning nu!

Bild

Bild
Lite färg så :)

Bild
Satt trådstegar på väggen

Bild


Bild


Bild
Städat ur slutstegsrummet

Bild
Fick igång NUMs MMI på fräsen men det fungerar inte som det ska

Bild


Bild
Gos med Hicco :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av lgrfbs »

Tack för trevliga bilder av din hobby (är det hobby?)
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av VikHe »

Riktigt spännande att se bygget växa fram steg för steg!

Jag tycker att du är väldigt bra på att uppdatera också, med tanke på hur mycket du hinner få gjort mellan varje uppdatering :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det där är ingen Hobby!
Det är ett livsverk, som vi gläds åt att följa.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Tack boys för kommentarerna, det motiverar :) Jag håller på att försöka städa upp lite nu innan jag fortsätter med projekten. Efter det är uppstädat tror jag att fräsen ska få skruvstycket monterat och klura ut hur jag ska göra med ytan för att fräsa plant material. Sedan blir det att bygga i slutstegsrummet och även åskavskiljarna för de behövs för att börja koppla kabel.

Bild
Skaffade lite mer hyllor så man har någonstans att ställa lådorna när vi börjar flytta alla grejor. Jag ska skaffa lite mer Clas i sjön lådor, kan ha 28st i den där hyllan.

Bild


Bild
Var och grejade lite hos GTL och då skulle de lasta på en radialborrmaskin jag var lite intresserad av att köpa ett tag. Men jag ångrade mig, ca 5 ton fullt fungerande stål fick åka till Skellefteå istället.

Bild
Skaffade Raaco handybox på Clas i sjön så jag kan få någonstans att ha alla grejor

Bild
Rekommenderas enormt

Bild
Är hos bytoka och äter burgare

Bild


Bild


Bild
Dom har en liten ny kisseunge

Bild
Börjar stoppa in material i materialstället. Organisation är svårt och vettiga sorteringssätt för material är ännu svårare.

Bild


Bild
Bra att ha skrot. Tycker det är väldigt värdefullt även med småbitar. Tror jag ska skaffa ett gäng 50mm avloppsrör och sätta ihop en typ 8x5 sektion med rör så kan jag stoppa in svarvämnen mm där.

Bild
Bitslådan. Måste skaffa lite nya märkband till dymon

Bild
ALUMEC 89

Bild
ALUMEC 89

Bild
Kortbitar

Bild


Bild
Börjar komma nånvart. Idag ska jag rensa resten.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av tecno »

ALUMEC 89 ====== VILL HA låda :D

Ditt material ställ är väldigt bra byggt, skulle behöva göra en egen men har inte plats tyvärr.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5452
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av anders_bzn »

Dom där Raaco lådorna är mycket bra! Jag har många! Det finns lösa fack att köpa till så man kan få dem precis som man vill ha dem. Jag har på så sätt fått en massa fyrkantiga lådor över som jag sorterar ner delar i som jag lossar i pågående projekt. Så slipper man lösa skruvar på arbetsbänken som rullar iväg och försvinner.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Zhorts »

Är det Raaco eller är det Cocraft? Jag hittar bara Cocraft stora lådor på Clas (bara Clas Ohlson: 41-1610 som är Raaco)... Är det ens någon skillnad? Jag har fått för mig att Cocraft är Clas eget budgetmärke...?
Skriv svar