Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Pejlaren
Inlägg: 1992
Blev medlem: 22 mars 2008, 15:11:01
Ort: Uppland

Inlägg av Pejlaren »

sm2wmv skrev: De flesta kör vertikalt på 160 och 80M. Om du ska få låga strålningarvinkar på dessa band krävs det en antennhöjd på helst över en våglängd, vilket är svårt att åstakomma. Horisontellt är alltid bättre då man får 6dB mer i gain pga markreflektionen men detta ger inte något då man inte får ner strålningsvinkeln. Vi har planen att bygga en 2el för 80M framöver (förkortad, runt 26m långa element) som ska sitta @63m, den kommer förmodligen slå vertikalerna. På den förra stationen hade vi en 2el @60m och den var ungefär 6-12dB starkare än vertikalerna men då var det väldigt dålig jordmån så skillnaden på det här stället kommer förmodligen vara betydligt mycket mindre.

Polorisationen i sig har inte så stor betydelse på kortvåg eftersom signalerna studsar i atmosfären och man får vridningar. Det är annat när signalerna går direkt via markvåg, då har det stor betydelse.
Aha, jag är inte så hemma på kortvåg...:s Ska väl slänga ut nån tråd nån gång har jag tänkt. (men den lär ju bli blygsam i sammanhanget :oops: )

Du ska inte göra nån fjärrstyrningsvariant så du kan köra hela eller delar av anläggningen från annan plats?

Förresten när jag först läste rubriken på den här tråden trodde jag att du skulle bygga en liten transceiver.... :o
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Djupt imponerad. Hade varit härligt med en sådan tomt när det skall sättas upp antenner istället för min ynkliga 500m2 ruta som nu finns och där en 80m dipol inte ens får plats diagonalt...

Vad är det för typ av antennsystem Du skall ha upp, nämde 4 vertikaler någonstans i texten. Det blir många diken att gräva för radialerna till dessa...

Du nämner bara de gamla banden, kör du bara test? Annars skulle väl en LP inte vara helt fel för att täcka allt mellan 20 och 10m?

Skall bli intressant att följa bygget och kanske också få höra Dina signaler när min ynkliga stegmatade icke-resonanta dipol har kommit upp.

Vad har Du förresten för station? Är det dagens amatörsaker som är mera dator än radio, eller gamla tiders kommersiella stationer?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Pejlaren skrev:
sm2wmv skrev: De flesta kör vertikalt på 160 och 80M. Om du ska få låga strålningarvinkar på dessa band krävs det en antennhöjd på helst över en våglängd, vilket är svårt att åstakomma. Horisontellt är alltid bättre då man får 6dB mer i gain pga markreflektionen men detta ger inte något då man inte får ner strålningsvinkeln. Vi har planen att bygga en 2el för 80M framöver (förkortad, runt 26m långa element) som ska sitta @63m, den kommer förmodligen slå vertikalerna. På den förra stationen hade vi en 2el @60m och den var ungefär 6-12dB starkare än vertikalerna men då var det väldigt dålig jordmån så skillnaden på det här stället kommer förmodligen vara betydligt mycket mindre.

Polorisationen i sig har inte så stor betydelse på kortvåg eftersom signalerna studsar i atmosfären och man får vridningar. Det är annat när signalerna går direkt via markvåg, då har det stor betydelse.
Aha, jag är inte så hemma på kortvåg...:s Ska väl slänga ut nån tråd nån gång har jag tänkt. (men den lär ju bli blygsam i sammanhanget :oops: )

Du ska inte göra nån fjärrstyrningsvariant så du kan köra hela eller delar av anläggningen från annan plats?

Förresten när jag först läste rubriken på den här tråden trodde jag att du skulle bygga en liten transceiver.... :o
Jo, om du kollar efter projektet openASC på forumet så ser du vad som kommer styra hela stationen. Jag tänker göra en server som ska gå på en linuxburk i radioshacket som tunnlar data från en openASC-box som kommer finnas här uppe i Luleå. Ljudet streamar jag bara över nätet och sedan kommer det i princip vara samma sak som att vara på plats, förutom att man får styra radion via datorn. Telegrafi finns det några olika lösningar på som en kompis provat med bra resultat.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Marta skrev:Djupt imponerad. Hade varit härligt med en sådan tomt när det skall sättas upp antenner istället för min ynkliga 500m2 ruta som nu finns och där en 80m dipol inte ens får plats diagonalt...

Vad är det för typ av antennsystem Du skall ha upp, nämde 4 vertikaler någonstans i texten. Det blir många diken att gräva för radialerna till dessa...

Du nämner bara de gamla banden, kör du bara test? Annars skulle väl en LP inte vara helt fel för att täcka allt mellan 20 och 10m?

Skall bli intressant att följa bygget och kanske också få höra Dina signaler när min ynkliga stegmatade icke-resonanta dipol har kommit upp.

Vad har Du förresten för station? Är det dagens amatörsaker som är mera dator än radio, eller gamla tiders kommersiella stationer?
På 80M blir det 4st fasade vertikaler, 20m höga med 60st 1/4 radialer per vertikal. Det blir att köra röjsåg en gång per år över där radialerna är tills de är tillräckligt inväxta i gräset. Att gräva ner dem är för mycket jobb. På 160M blir det en 1/4 vertikal (39m hög) med 60st 1/4 långa radialer och jag hoppas vi hinner få upp båda dessa antennsystemen innan snön faller.

Nope, vi kör inte bara test men det är primärt vad vi är intresserade av. Vi kommer sätta upp något mindre på WARC-banden, förmodligen en duobandare på 12/17 och sedan en vertikal eller 2el på 30m men det kommer nog dröja ett bra tag innan detta blir aktuellt.

LP är en kompromiss precis som multibandare. När man dessutom kör test slipper man gärna att ha multibandare då de tenderar att introducera störningar plus att man tappar flexibilitet när man vill kunna använda flera frekvensband samtidigt plus att antennswitchningen blir mer komplicerad.

Jag har en TS930S och en TS850SAT men det blir väl att byta upp sig lite i framtiden men det ligger långt ner på prioritetslistan.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

sm2wmv skrev:* TEXT *

Hurfan kan du kalla detta AMATÖRRADIO PROJEKT?
:shock:
Du är grym, lycka till!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket kul projekt-tråd. Extra plus för alla bilder. :tumupp: :)


Jine & erikh:

Det är den här "typen" av radio som kallas amatör-radio.
Så det har alltså inget med amatör ≈ nybörjare/inte-så-duktig att göra.
På senare tid har ordet "amatör" använts mer som slanguttryck för att beskriva någon som inte är så duktig på det han/hon gör, men det är alltså fel. Apropå fel betydelse:

erikh:
"när jag hör det ordet tänker jag snarare på nån tomte som febrilt försöker få in radio luxemburg"

Tomten är han som kommer på julafton. Ej att förväxla med postpersonal som ger en kartonger med Elfa-logga. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag har jag byggt på en pickup för en effektmätare. Jag tänker ha slutstegen i källaren och vill inte dra upp onödigt med HF genom shacket så jag vill ha en pickup nere i källaren vid varje slutsteg så jag kan avläsa effekten uppe i shacket. Ska posta lite bilder framöver men imorgon drar jag ner till mitt radioställe och gräver vidare på mitt kabeldike. Om vädret tillåter ska vi nog borra för fästet till den 39m höga vertikalen i en stor sten ute på min lägda. Dock så varnar de för snöfall så vi får väl se...

Jag tar med mig kameran så uppdateringar kommer.
Användarvisningsbild
Kinge
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 augusti 2007, 14:06:20
Ort: Tjustorp

Inlägg av Kinge »

Inte så ofta man ser projekt av denna klassen, lycka till. Jag ser fram emot att höra er på banden framöver och läsa detaljer i denna tråden.

73 Kent SM7MMJ @ SK7OA
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Inlägg av Minus »

Låter som du valt QTH med omsorg

ska bli kul o se anläggningen när masterna har tagit sig

73 från SM2 _ . _ _ _
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen var jag ensam ute på stället och fixade lite lister till radiorummet plus att jag satte upp ett skåp bakom fuskväggen med 19" rack innuti (grund modell). Jag spenderade även en del tid ute och fick ner 4st RG-17, 2st 60-ledare och ett rör i kabeldiket jag grävde. Jag fick nästan klart det innan jag behövde åka upp till Luleå igen. Surt dock att det regnade i princip hela tiden så det blev en del städning på kvällen också efter att man dragit in lera i huset.

Här är ett projekt annat projekt jag pysslar med av alla mina 1000 som pågår just nu. Det är en 4x8 antennväljare för mottagarantenner. Tanken är att varje operatörsposition ska ha tillgång till upp till åtta stycken lyssnarantenner (beverages blir det) och varje station blir utrustad med bandpassfilter för att skydda mottagaringången + att man slipper 3dB drop om man lyssnar på samma antenn med olika radior på olika band. Jag har inte testat den än men tänkte göra det nu i veckan, behöver skaffa en DB25. Jag brydde mig inte om att impedansmatcha banorna på det här switchkortet då jag ändå fick lo att "riva upp" jorden så mycket.

Bild

Bild

Bild

Bandpassfiltren:
Bild

Bild

Jag ska ladda upp lite bilder på stationsbyggandet senare men nu först ska jag vila lite :)
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Verkar som ni följer gamla traditioner där uppe i amatörsammanhang. Tänker på bl.a Outback DXC. Devisen "ska de va så ska de va ordentligt" verkar ni hålla på.

Detta hoppas jag att ni tolkar positivt. Tycker själv att det är oerhört trevligt när någon gör sådana här seriösa satsningar. Eftersom det verkar barka iväg käpprätt åt alla ytterlighetsyttringar som finns så må jag kolla om ni tänkt på detta. Diversitetsmottagning med olika antenner och mottagare placerade på olika QTH i närheten eller mera remote. På så sätt skulle man slippa mycket störningar från sändarna. Att synka dessa mottagare skulle bli en liten utmaning, att överföra signalerna till huvud QTH en mindre utmaning.

Vet att det fanns någon begränsning på utsträckningen av QTH vid tävlingar. Men att lyssna in bör väl vara tillåtet från olika QTH?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nej, alla antenner och radior ska finnas inom ett område av 500m (alltså en cirkel med 500m diameter) så det du föreslår går tyvärr inte. Däremot finns det något som heter CW-skimmer som är SDR som ligger och scannar banden och du kan få se vilka som ligger vart. Detta kan man använda i multi-operator klassen och är väl något vi kommer nyttja framöver. Lägga en SDR med rundstrålande antenn, tillräckligt nära för att konditionerna inte ska vara helt annorlunda och sedan låta den skicka spottarna till vår station. Jag personligen gillar det inte men det är tillåtet och ska man kunna konkurrera så får man väl följa utvecklingen.

Och ja, vi överdimmensionerar nog mycket grejor men när man inte kan vara expert på alla områden får man ta i så man känner sig säker :) Och ingen fara, jag tar det som något positivt :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jahapp, en annan helg över. Här är bilderna och lite information:

Bild
Köket som arbetsplats, inte optimalt men det fungerar. Det är dock lite trist när man får främmande. Tror att jag behöver fixa ordning en plats i källaren för framtida lödarbeten med slutsteg osv.

Bild
Föda behövs :)

Bild
Ett tungt skåp skulle upp så jag tog hjälp genom att skruva fast en 2x3" mot väggen som stöd.

Bild
Satte upp lyse i rummet bakom fuskväggen

Bild
Skåpet på plats. Fint med 19" skenor så jag kan sätta in switchar och dylikt.

Bild
Första grejen monterad. En 24-portars switch som jag fick när de lade ner studentnätet här i Luleå.

Bild
Fuskväggen "klar" med lister. Behöver iofs golvsockeln, tror jag stjäl den som sitter bakom väggen då den inte syns längre :)

Bild
Den temporära setupen så man har något att lyssna med när det blir mörkt ute eller regnet öser ner. En gammal go TS930, min absoluta favoritrigg någonsin men tyvärr är de lite för omoderna utan datorstyrning osv.

Bild
Jag hann nästan få klart allt utom att lägga igen diket innan regnet började. Notera att vinkelslipen ligger bredvid diket. Man vet att man använder kabel av rätt sort när man behöver en vinkelslip för att kapa av den :)

Bild
Lite 7/8" i förrådet där all antennswitchning i framtiden ska sitta. Det rummet kommer vara temperaturreglerat så det håller lite högre temperatur än ute för att undvika fukt i alla switchboxar.

Bild
4st RG-17, 2st 60-ledare och röret nedlagt

Bild
RG-17 med metallhöljet, bör klara en del stryk.

Bild
Diket redo för att fyllas igen!

Jag har gjort lite nya filmer också som jag ska tanka upp på youtube vid tillfälle...

To be continued...
Pejlaren
Inlägg: 1992
Blev medlem: 22 mars 2008, 15:11:01
Ort: Uppland

Inlägg av Pejlaren »

Vad är det för ytmonterade kretsar som sitter på antennväljarkortet, och vad är de till för?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det är bara för styrningen av antennvalet. Det är först en 74238 som dekodar 3st ledare (plus en ledare för att säga om radion ska lyssna på en antenn eller ej) och sedan ULN2003A som drivkrets för reläerna. Det var bara för att slippa köra 8st ledare för varje radio (32st ledare) utan nu blev det 16st istället totalt (4st för varje radio).

Sedan sitter det också ett gäng ytmonterade motstånd som är pulldowns och ingångsfilter för logiken. Spolen och kondingen är också ett ingångsfilter fast för DC-matningen. När jag lödde det insåg jag att jag borde ha använt resistorpacks istället :)
Skriv svar