Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Rifakungen skrev:aaaaah....Hammarlack :P med en ungefärlig torktid på 8år :D iaf den jag har :wink:
Den här har jag för mig är "torr" att ta i efter 6 timmar och kan övermålas efter 24h. Däremot tror jag den tar ett tag innan den härdar rejält.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Idag svarade jag lite detaljer för att göra om matningen på de gamma-matchade antennerna mot att göra dem matchade med hairpin istället. Fördelen med detta?
#1 Tål i princip hur mycket effekt som helst
#2 Inga problem med fukt

Det man behöver göra är framförallt att isolera drivelementet från bommen. Detta gör jag genom att ta bort det nuvarande 28mm röret och byter ut det mot svarvade rör som är gjorda av teflon. Man kapar sedan 22-röret på drivelementet på mitten och skjuter in den svarvade staven för stabilitet.

Bild

Bild

Kommer mer information om detta framöver. Jag ska försöka få tid att fräsa ut aluminiumdetaljerna till detta imorgon. Jag vill ha det med mig ner nu när jag går på semester.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Uj, mycket bilder blir det men nu kommer det lite mer, nu tankat från min skräpkamera...Blir lite mycket när man inte hinner uppdatera under dagarna utan gör det i en klump.

Bild
Ett stagankare ihopmonterat

Bild
Oj så fina stövlar...fast tanken mest för att få en referens, 43or har jag

Bild
Skoj att brottas ensam med dessa klumpar, sägs väga totalt nästan 100kg men det tror jag inte riktigt stämmer, tunga är de dock.

Bild
Fick sätta dit en stege för att ens ta mig upp ur gropen. Den var lite blöt så leran hade blivit hal och att se mig insmord i lera är inte lika erotiskt som det låter...

Bild
Ja, då har man intervallskottat några timmar...

Bild
Och till ens stora glädje finns det mer att skotta...

Bild
Städade radiorummet också, blev riktigt prydligt.

Bild
Operatörsplats med nya radion, en FT1000D, en av de bästa mottagarna på marknaden

Bild
Värd lite gott efter en dag skottande...

Så ja, om ni inte är less på bilder på gropar och lera så får ni väl fortsätta läsa tråden :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Electricguy »

VAFAN?? :evil: har du inte forumet uppe på datorn?? :D :D
häftigt bygge annars! Riktigt avundsjuk :wink:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Fick besked idag om markering av masten. Måste ha hinderljus som är lågintensivt och måste sätta flaggor på stagen som är över 45m. Hinderljus kollade jag en firma och de kostar 6000kr så jag tänker bygga ett med LEDs. Kravet är > 32 cd och minst 10 grader spridning i vertikalled. Kommer nog att kosta runt 500kr att bygga så blir lite billigare än ett köpes. Någon som har en saftblandare eller liknande som antingen är röd eller genomskinlig?
Användarvisningsbild
rectumfrier
Inlägg: 171
Blev medlem: 3 juli 2008, 12:49:54
Ort: Falun

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av rectumfrier »

Olle.Norell hittade väl en saftblandare för inte så länge sen? :wink:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av ElectricMan »

Köp lysdioderna av MrMister så har du redan sparat en hel del! :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, det vore helt klart ett alternativ.

Nu har jag byggt lite på min effektmätare, eller programmerat snarare. Här är de första bilderna!

Bild
Fronten

Bild
LCD

Bild
Själva input-kortet som har frekvensräknare (för att kunna göra effektmätaren linjär över frekvens), pickup-ingångar för forward och reflected power.

Det är en pickup som plockar upp RF-signalen och den kan jag sätta nere i källaren så man slipper dra in HF i shacket. Själva kortet i effektmätaren är begränsad så max input voltage är 10V på båda ingångarna och då får man dela ner spänningen beroende på vilken pickup man har i själva pickupen. På så sätt kan man byta pickup för olika effektnivåer och bara ändra några konstanter i mätaren för att den ska visa rätt.

To be continued...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Mer grejor frästa till hairpin-matningen av antennerna. Blir intressant att se om detta fungerar, då blir det fler som behöver fräsas.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av gurgalof »

Synd att det är så långt till Luleå...

Det hade vart kul att se allt IRL.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jepp, fast det är inte Luleå utan 18 mil längre söderut...men fortfarande långt för dig :)

Edit: Råkade citera senaste inlägget...för övrigt en vansinnigt onödig regel då det inte gör något...
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av gurgalof »

Klantigt av mig att läsa Ort under din Avatar, borde kollat i första inlägget...:D

Är för trött nu.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Simulerade lite på antennerna jag ska konvertera till hairpin match och provade några olika avstånd att sätta dem på 16m masten. Tror jag väljer att prova stacka dem med 0.7wl avstånd mellan, strax under en bomlängd. Men det beror lite på hur jag kan göra fästet i masten, jag vill inte göra det så jag inte kan sänka masten helt så möjligen blir det lite mindre än 0.7wl. Tänkte att jag ska greja lite med de antennerna nu i veckan. Jag ska först sätta upp en antenn med gamla gamma-matchningen och sedan kolla bandbredd osv. Sedan tar jag ner antennen, konverterar den till hairpin-matning och sätter upp och jämför. Blir det bra konverterar jag den andra antennen och sätter den nedanför. Ska bli riktigt intressant att se.

Simuleringarna:
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/simul ... ack_small/
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

sm2wmv skrev:Fick besked idag om markering av masten. Måste ha hinderljus som är lågintensivt och måste sätta flaggor på stagen som är över 45m. Hinderljus kollade jag en firma och de kostar 6000kr så jag tänker bygga ett med LEDs. Kravet är > 32 cd och minst 10 grader spridning i vertikalled. Kommer nog att kosta runt 500kr att bygga så blir lite billigare än ett köpes. Någon som har en saftblandare eller liknande som antingen är röd eller genomskinlig?
Rött ljus borde gå bra att skicka genom en gul/orange saftblandare, sådana är såklart lättare att få tag på.

Annars kanske nån såndär båtlanterna kan funka, fast då vill man nog titta inuti för att se om man kan lobotomera bort oönskade färgfilter. (jag tror att en "rundstrålande" lanterna har vitt, rött och grönt ljus. Grönfiltret är väldigt dumt att ha om man vill stråla ut rött ljus åt alla håll. Vitt eller rött kan väl däremot kvitta om man ändå har röda lysdioder).
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av squiz3r »

MiaM: Det du tänker på är en sån där "3-i-1" lanterna, en vanlig rundstrålande är helt vit. Så det borde ju fungera!
Skriv svar