Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag lagt in på hemsidan att man kan köpa kretskort till antennswitchar av mig. Kör det som hobbyverksamhet så det är utan tanke på lönsamhet utan all förtjänst går direkt in i andra projekt rörande radiostationen.

http://www.sj2w.se/contest/?page_id=1511
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Snyggt!

Jourhavande besserwisser måste påpeka att det är egentligen DE-storlek på hålen för d-sub-kontakter. DE-9 heter den vanliga 9-poliga och DE-15 heter "vga-kontakten" :)
http://en.wikipedia.org/wiki/D-subminiature
Egentligen spelar det oftast ingen roll utan riskerar nog mest att röra till det för folk som inte har koll på namnen på kontakterna, men det kan vara bra för att beskriva "ovanliga" storlekar.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jaha, där ser man. Det är alltså så att B representerar storleken på höljet och tillhör 25-poliga. Tack för att du lärt mig något nytt idag :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, förra veckan gjorde jag klart ingångsfiltrena till slutsteget. Jag testade dem i helgen och det verkar lovande, jag får det nog inte att fungera på 28 MHz men det verkar OK mellan 1.8 - 21 MHz iaf. Jag behöver även koppla in neutraliseringen och testa det, så vi får se hur bra det fungerar.

Sedan idag gjorde jag ett litet ryck och satte fast lite nätdelar och några kort i styrlådan som ska sköta remote-tuningen av slutsteget. Det gick hyffsat och nu ska jag börja dra kablar till D-SUB kontakterna.

Bild
Ingångsfiltret

Bild
Det har fått sig ett lock

Bild
Och blindnitar ditsatta så jag kunde skruva fast locket

Bild
Effektmätarkort på sidan av lådan och sedan styrkortet

Bild
Kortet där i mitten är MOSFET:ar till stegmotorerna och sedan är det ett 24v, 12v och 5v nätagg.

Bild
Det tar sig...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Idag har jag spenderat 4h att löda lite kablar. Jag lödde bla kablar och kontakter, pull-up motstånd och avkoppling på manöverboxen till slutsteget. Jag drog även klart 230v till nätdelarna, satte dit en säkringshållare och fixade kablarna till stegmotordrivarna.

Bilderna blev lite suddiga...

Bild
Kablarna för manöverboxen har fått textlabel på sig och ditmonterade

Bild

Bild
Manöverboxen. Enda ändringen är att PAD-knapparna inte används. Man kommer aldrig manuellt vilja ändra paddingen så det är bara onödigt att slösa I/On på det.

Bild
Stegmotordrivarna. Jag satte dit 10v zenerdioder för att skydda FETarna. Jag satte först vanliga flyback men eftersom det går lika mycket ström när man vrider manuellt så gjorde det att det var högt moment på motorn. Med zenerdioderna så snurrar de fritt som de inte vore inkopplade.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt! Höll nästan på att fråga "var har du köpt den?" :D

Sista bilden med de röda och svarta sladdarna:
Jag vet inte varför, men jag tycker det är svårt att löda lite "tjockare" ledare direkt på kretskort sådär.
Löda ledare på kontaktdon är det inga problem, men just platta kopparytor.... Jag får sällan snygga lödningar då.
Antingen blir det tenn överallt eller ingenstans, lite överdrivet men det känns så. :)

Dioder med tjocka ben är inga problem, så det måste ha något med sladdarna att göra.
Att ledarna suger åt sig mer värme eller att det är svårare att fixera dem.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, lite knepigt är det om man har jordplan och dylikt i närheten. Annars tycker jag det fungerar rätt bra om man bara ser till att tvinna ledarna rejäl och sedan förtenna både på kortet och kabeln innan man löder. Jag har hål i kortet men det blev enklare sådär eftersom hålen var lite för små för den där kabeln.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag varit lite flitig igen under veckan och idag. Jag fick lite plats över på en panel för jobbets räkning så jag caddade lite fort ihop ett kort jag planerat att göra länge. Det är version 2 av min USB->openASC bus dongel där jag förbättrat den framförallt med samma typ av filter som sitter i alla andra boxar och dessutom har den här en 5->9V step up så det krävs inte någon extern matning längre utan det räcker att man matar den via USB. Den verkar fungera ypperligt!

Sedan har jag suttit och gjort ordning kablar i racklådan för styrningen av slutsteget och 2st små reläkort som driver 28 och 12v reläer till slutsteget. Det börjar ta sig, det är inte så mycket elektronikpyssel kvar innan jag kan börja skriva kod för automationen av steget. Jag har redan tjuvstartat lite med stegmotorkod men det är mycket som inte är klart, så det blir lite jobb men förhoppningsvis är det klart till mitten av Maj hade jag tänkt. Jag behöver dock skaffa några säkringshållare och sätta in i lådan, kom på att som det är nu har jag inte korten avsäkrade vilket är dumt.

Bild
USB-dongeln för openASC-bussen

Bild
En annan vy av dongeln

Bild
Ännu en vy. Kretskorten är prototypkorten som cogra tillhandahåller.

Bild
2st reläkort monterade, samma där så fanns det en liten yta på panelen så jag caddade generella reläkort för 4st reläer

Bild
Kablar i mängder! Jag gillar verkligen att använda FTP-kabeln som Clas Ohlsson har. Jag skalar bort höljet och använder ledarna till sådant här, de är riktigt, riktigt bra.

Bild
Reläer

Bild
Lite av kontakterna färdiga, jag ska sätta klämferriter runt dessa ledare också.

Bild
Nätdelarna, behöver sätta säkringar här från varje nätdel.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av kankki »

Kabeldragning är trevligt! Speciellt när det är redigt gjort! :tumupp:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Electricguy »

Man ska gärna använda samma färg på alla trådar så det är lätt att felsöka också! :mrgreen:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Idag har jag nästan gjort klart racket. Om jag inte glömt något så är det som är kvar att göra att koppla PTT input (push to talk) till styrkortet, dra koaxer mellan REF/FWD effekt BNC-kontakterna till effektmätarkortet (genom 2st dämpsatser) men för att göra detta måste jag plocka bort ett par grejor från effektmätaren som finns på plats vid stationen.

Sedan ska jag göra nya hållare till stegmotorerna, ska modifiera det lite så jag har lite mer justermån för avståndet mellan potten och stegmotorn plus flytta ner hålen för fastsättning mot slutsteget eftersom hålen nu kom för nära stora drevet.

Jag måste ta och städa skrivbordet på jobbet så jag har plats att ställa dit racket, så det får bli ett av uppdragen på jobbet under veckan :)

Bild
Löder kablar till stegmotorerna

Bild
Ytterligare ett reläkort monterat, nämligen PA PTT, PA ON/OFF, högspänning ON/OFF och ett extra relä till något skoj.

Bild
Säkringar är även monterade, lite fult men det får duga.

Bild
Reläkort #3

Bild
En stegmotor med pot monterad. Funderar på att fräsa dessa fästen ur tjockare aluminium istället så jag kan fräsa ner själva potten så den inte kan rotera om den skulle råka komma lös.

To be continued...
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Oskar »

Det är så vackert så en tår kryper fram :)
Keep up the good work!!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Instämmer givetvis. :)
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

JimmyAndersson:
Jag tror att tricket är att på nåt sätt fixera kabeln så att man inte behöver hålla den på plats när man löder.


sm2wmv:
Otroligt snyggt som vanligt!

Om man ska anmärka på nåt så på bilden med texten "Nätdelarna, behöver sätta säkringar här från varje nätdel." så ser det ut som om lågspänningskablarna ligger invid enkelisolerade nätspänningsförande kablar. Om lågspänningskablarna elsäkerhetsmässigt ska anses vara ofarliga att beröra så ska man nog egentligen ha ytterligare ett lager isolering nån stans, t.ex. använda treledad nätkabel och bara skala bort ytterisoleringen närmast anslutningarna på nätaggen, eller kanske nån lämplig slang på rätt ställe, eller kanske bara fästen för kablarna som ser till att de garanterat håller avstånd från varandra. Jag hade inte brytt mig om att fixa det bättre om det varit mitt eget bygge. Jag antar dessutom att lågspänningssidans signaljord ändå har kontakt med skyddsjord både här och var, och att elfaran snarast är att bränna sig på koaxanslutningarna om nån klåpare pillar på anslutningarna när sändaren kör ut 1kW HF...
Pejlaren
Inlägg: 1992
Blev medlem: 22 mars 2008, 15:11:01
Ort: Uppland

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Pejlaren »

Är det vanaliga småsignalrelän eller är det någon "HF-deluxe modell"?
Skriv svar