Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Nu gissar jag bara men numeriska tangentbord med fyra extra knappar låter som Cherry G80-3700. De fyra knapparna är programmerbara, därav att man kan lyfta på locket och sätta in en "lapp" med valfri text.
http://www.cherrycorp.com/english/keybo ... /index.htm
Undrar vilka preparat de intagit när de i broschyr-pdf'en påstår att man kan få bordet i flera internationella utföranden, trots att det inte innehåller något som ändras beroende på land... :vissla:

Jag har ett sånt själv, och har slarvat bort instruktionen för länge sen. Det visade sig att nu går det äntligen att ladda ner en sådan från Cherrys hemsida, vilket jag misslyckats med förut. Direktlänk till PDF'en:
http://www.cherry.de/files/manual/64403 ... 700_KA.pdf
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Finns ingen anledning att programmera om dem från standard, så det spelar ingen roll.

Det är dock inte exakt den där modellen, men de är programmerbara.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag fixat lite i openASC. Bla gjort så att de där Cherry keypadsen fungerar, dvs lagt till fyra extra knappar i konfigurationsmjukvaran och firmwaren på boxen.

Jag gjorde även en liten film som visar remotemjukvaran,
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/bilde ... EO0003.3gp

Att det rycker fram och tillbaka lite i gradtalet är pga ingen filtrering, ett RC filter räcker nog för att göra det där bra.

Det är inte klart men det är iaf en god bit på väg.

Jag gjorde även en RF-choke för 80m 4-SQ under julledigheten som jag glömt visa här,
Bild

Sedan har jag experimenterat lite med ingången till ett slutsteg men jag har inte tagit några bilder än, ska ta lite bilder när jag väl gör det "klart".
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, idag var jag lite flitig. Det där LP-filtret jag byggde för 20m tidigare för 200w gjorde jag idag för högeffekt. Efter flera timmars krånglande lyckades jag få till filtret så jag hade 0.1dB genomgångsdämpning och en notch på runt -65dB. Men då när jag skulle finjustera notchen lyckades jag bryta sönder en 220pF kondensator och givetvis hade jag inte någon fler. Jag har massor 330pF och massor med 150pF men inget där mellan. Så nu har jag ebayat 18st till junkboxen.

Bild
Schema

Bild
Kondingarna på plats, jag skulle valt tunnare koppar som överdel, för nu om man råkar bryta för hårt när man försöker justera spolarna går kondingarna sönder (!)

Bild
Redo för tuning, blev inte lika fint efter jag brutit en massa men det tänker jag inte visa här :P
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av RADIOT »

Fegis :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ritade ihop ett "station interface" med Winkey chip för telegrafi, isolationstransformatorer för ljud mellan radio och PCn och FSK-interface.

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Har varit lite segt på slutet, men nu har jag fått tummen ur och börjat greja lite igen.

Jag har börjat göra en låda till ingången för ett slutsteg. Sedan hittade jag en rejäl kanalfläkt som de skulle slänga på jobbet som jag tog reda på. Den ville inte alls starta så jag chansade att byta ut startkondingen och då gick den igång. Sedan har jag byggt på lågpassfiltret för 20m, börjar bli rätt bra nu och jag gjorde klart resten av lådan + monterade en fläkt. Det jag behöver nu är att ta med mig 2st 7/16" kontakter (börjar ha slut på chassiehonor) från radiostationen så jag kan göra klart filtret och fintuna det.


Bild
Början på lådan till ingångsfiltret

Bild
Kylfläns

Bild
Kanalfläkt, 21 m3 luft i minuten.

Bild
Lådan till lågpassfiltret

Bild

Bild
Man ser lite av innanmätet
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Känns fel att tråden ramlat på sida 2 för första gången förmodligen sedan bygget startades 2008. Hur som haver, jag fick ett ryck idag och borrade fast 2st 7/16" chassiehonor som jag skrotade från ett misslyckat filter, till lågpassfiltret och spenderade en halvtimme och tunade in det.

Nu ska jag testa detta om det håller och i så fall ska jag bygga en för de övriga banden (160, 80, 40m). Jag hade i princip ingen dämpning alls på 14.0 MHz, 0.17dB vid 0.017dB vid 14.05 MHz och runt 0.07dB vid 14.35 MHz. Jag hade nog kunna fintuna det ännu bättre men det kändes som för mycket jobb. Jag måste löda loss spolen, sedan klämma ihop eller dra isär den lite och sedan löda fast igen.

Jag vid ca -75dB dämpning i notchen på 28.2 MHz, vid 28 MHz var det -57dB och 28.5 MHz ca -55 dB vilket jag är helt nöjd med!

Bild
Färdiga filtret

Bild
Mätresultatet

Bild
Mätuppställningen
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av hcb »

Mycket snyggt, precis som vanligt.

Hur mycket effekt räknar du med att det skall försvinna i lågpassfiltret egentligen? Är det de där ≤0.2 dB från ≈1 kW RF på 20 m, eller kommer övertonerna också att bidra med en signifikant effekt som skall kylas bort?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Vid 1kW blir det runt 15-20W värme med så där lite genomgångsdämpning. Jag trodde dock inte alls det skulle vara i närheten av så pass bra som det blev. Så fläkten är överflödig nu.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag fått lite gjort igen. Jag har bockat till en ful låda till ingångsfiltret till ett slutsteg och jag har även byggt ihop nya versionen av openASC-effektmätaren. Den har en 16-bit A/D istället för ATMEGA32 inbyggda 10-bitars och den har även en förbättrad frekvensräknare som ska ge mycket bättre upplösning. Den består av en 32bit räknare som jag tänkte låta räkna och sedan bara läsa ut ifrån efter x antal ms.

Om den här fungerar fint så ska Gunnar, SG3P (SK3W) komma upp och vi ska bygga ihop 7st mätare till hans M/M station också (http://www.sk3w.se).

Bild
N-kontakt för ingång och sedan genomföring för styrkabeln

Bild
Kortet med filter och neutralisering

Bild
En racklåda som ska innehålla styrelektroniken för slutsteget

Bild
En radiomodul som vi fick med oss när vi hämtade lite skrot i Finland

Bild
Kortet populerat i väntan på att ugnas

Bild
Annan vinkel

Bild
Jag har inte någon pickup här uppe så jag får testa den med en signalgenerator

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Grejat lite med ingångsfiltret till slutstegsbygget och börjat komma någonstans. Men jag har lite strul att få till det på 21 MHz, kapacitansen för neutraliseringen ställer till det lite så jag måste klura lite mer. Jag är inte säker jag kommer behöva neutralisera och tar jag bort det så har jag inga problem alls.

Bild
Kortet

Bild
Filterpositionen för 20m (14 MHz)

Bild
Filterpositionen för 20m (14 MHz)

Bild
2st positioner populerade

Bild
Kapacitansen simulerar rörets ingångskapacitans och sedan sitter det en spole där för biaseringen.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Fräste fronten idag till 19" racklådan som ska innehålla styrelektroniken till slutsteget. Plats för 5st BNC, 13st DB9, nätuttag och en säkring + två dioder (fanns redan där).

Bild
Fronten

Bild
Baksidan, nedsänkta D-SUB så skruvarna till DB9 kontakterna passar vettigt

Bild
Hela lådan
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av anders_bzn »

Tjustigt!

Du bygger bara snygga grejjor! Fortsätt så!
Filuren95
Inlägg: 14
Blev medlem: 1 mars 2012, 18:13:15

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Filuren95 »

:o jag är mållös.. det är så vackert :D
Skriv svar