Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Idag fick jag ett ryck och grejade lite. Gjorde först ett notchfilter, ett 3-pole Chebyshev för att notcha bort 3.65 MHz. Jag har lite problem på det bandet så jag tänkte man kan stoppa in notchfiltret på den en annan radio och se om det är grundtonen som skapar problem eller övertonerna.

När jag provade använde jag vanliga keramiska kondingar (X7R?) och sedan fick jag en ide att prova NP0 för att se skillnaden. Notchen på en "pol" i filtret gick från 18dB till 30dB pga detta, med exakt samma värde, NP0 is the shit :)

När jag satte ihop filtret fick jag runt -60dB notch och väldigt lite genomgångsdämpning på de andra banden, så hyffsat nöjd med resultatet. Jag skulle behövt sätta trimmerkondingar så jag kan finjustera filtret vettigt efter jag satt ihop det. Varje inviduell notch blev helt perfekt på 3.65 MHz men när jag satte ihop dem sköt de iväg lite och jag orkade inte göra mer på det. Men trots lite imperfektion fick jag -60dB, så det duger till att testa det jag vill men det blev inte "perfekt".

Sedan fick jag för mig att bygga ett övertonsfilter för 80m. Den här gången blev det inte lika bra som de jag byggt för 40/20m, bla för att stubbar ger mindre notchar desto lägre frekvens. Men det blev iaf -62dB notch men det jag blev irriterad över var att jag inte fick ner genomgångsdämpningen till mindre än 0.15dB.

Bild
Koncert med Smokie. Brorsan är med som ljudtekniker på turnen så det blev gratis inträde. Jag är inte så för "dansbandsrock" men de har en del rockigare låtar och det var bra drag med dansande 60-taggare ;)

Bild
Notchfiltret

Bild
NP0 ytmonterade kondingar ditlödda på ja, ett sätt...

Bild
Mitt filtertestkort

Bild
Hybridlågpassfilter, ca 2uH spole så den blev lite stor.
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm7tjc »

Who the f*** is Alice?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Haha, ja fast den gamla varianten :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Idag fick jag lite gjort igen. Jag tog och satte en fläkt på 80m notchfiltret för säkerhetsskull. Jag hade lite konstiga hål redan i lådan så jag bestämde mig för att trycka in luft för att få lite mer turbulens eftersom uthålen låg fel till. Det verkar iaf fungera rätt bra när jag testade så jag hoppas det håller sedan för även digitala moder (keydown).

Sedan gjorde jag en hållare för de sk. "småk*kar" som de kallas i Östersundstrakten. Det är Ryska W1W reläer som är speccade 3kV och 10A som jag ska ha 2st paralellt för att koppla in paddningskondingar till ett slutstegs PI-filter. Jag hade helst velat ha W2W reläer men tyvärr har jag bara ett sådant kvar och det är dedikerat till att padda på C1an i slutsteget, så det fick bli den mindre varianten men 2st per konding. Detta är för vi ska få det att fungera på 160m också.

Bild
Fläkten till notchfiltret

Bild
Hållare för reläerna

Bild
Ska skarva på kabel och sedan crimpslang över stiftet.

Bild
Om jag skulle sluta på mitt jobb så skulle den saken jag saknar mest vara CNC-fräsen, jädrar vad jag har nytta av den.

Bild
Fyra småk*kar placerade tempoärt på fästet.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Vi har märkt att när man väljer ett av våra slutsteg, det som används mest (Granger, 1kW) så dämpas signalerna lite, det är svårt att säga hur mycket men tillräckligt för man ska höra skillnad, framförallt när man lyssnar på brus. Så idag byggde jag ett TX/RX relä som ska sitta extern och koppla förbi slutsteget helt vid mottagning. Det gör även att kabelsträckan blir mindre, iofs bara med kanske 10m. Så någon större skillnad bör inte det göra. Jag mätte upp denna och den har en genomgångsdämpning på 0.1dB vid 30 MHz. Inte perfekt men betydligt mycket bättre än vad det är nu, för 0.1dB hör man knappast.

Hittade några fina 24V reläer på elfa som jag köpte 5st av.

Bild

Bild
Framifrån
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Idag har jag byggt klart halva 4-Sq boxen som brann upp för 80m. Fick ett kretskort av SG3P, han hade ett extra så jag kunde laga den innan tävlingen nästa helg. Nu till helgen ska vi få låna L70n och lyfta upp 18m masten, så då blir det lite roligare bilder igen förhoppningsvis. Planen är att resa masten på Lördag och försöka sätta upp antennen på Söndag.
tgr
Inlägg: 725
Blev medlem: 10 maj 2006, 09:17:07
Ort: Mölndal

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av tgr »

Fina byggen.
Som nybliven amatör med bygglust så är det alltid bra att få lite tips. Dock kan det vara svårt att veta vad som är vettigt att försöka sig på.
Finns dina byggen dokumenterade mer tekniskt någonstans?
Har du t.ex. elfa-nummer på det relä du valt?
Referenser på filter och antenndesign osv.
Allt är av intresse :)

Själv tänkte jag försöka få ihop en förkortad dipol för 80m i helgen om jag bara lyckas välja en bra design av alla som finns där ute. Tyvärr är det fortfarande för mycket skog på vår tomt för att en fullängdsdipol ska få plats.

73 de SA6BJE
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag har en del scheman och layouter som det går att få om man frågar mig. Däremot är det en del som inte är dokumenterat, det mesta i filterväg t.ex. Jag har byggt övertonsfiltrena från W2JVN handboken om stubfilter.

Reläerna har jag använt en typ som heter VSB12-STB men tyvärr har de utgått ur produktion. Nu håller jag på ett undersöka ersättare och jag har nog hittat några på elfa, som är lite dyra men jag hoppas att med bra rabatt kunna få dem lite billigare.

1-polig 37-443-32
2-polig 37-443-45

Jag ska ta och köpa en av varje och göra lite RF-mätningar på dem tror jag.

Annars så har jag efter jobbet byggt klart 4-SQ boxen för 80m. Jag har även lödigt ihop en låda av skrotade laminat men tyvärr gjorde jag en tankevurpa så jag fick lov att göra en "droppkant" nedtill så att vattnet inte rinner ner på själva aluminiumplåten där alla kontakter mm sitter. Så det blev en del plastic padding och förhoppningsvis kan jag snygga till det så den ser vettig ut, för just nu är den ful som stryk. Jag ska montera ett 15w motstånd i lådan så ska förhoppningsvis fukten hålla sig borta.

Jag har även byggt ett CAT-interface till FT1000D som får plats i en DB9-kontakt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Här är lite bilder på kvällens arbete,

Bild
CAT-interface för FT1000D

Bild
En annan vinkel

Bild
Den nya 4-SQ boxen, som förhoppningsvis inte brinner upp på ett tag.

Bild
Den spacklade lådan, hugaligen...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nu har vi dragit upp masten och det gick utmärkt. Jag satte ett fiolstag på den, för säkerhetsskull då inte stroppen kunde sättas längre upp än ca 7m. Återkommer med bilder på Söndag kväll förmodligen.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

I helgen drog vi upp 18m masten. Vi lånade GTLs L70 som vi lånat förr med SM2XJP som vanligt styrandes den fina skapelsen. Vi fick även använda deras långa arm som gav en lyfthöjd på 8.5m (!). Däremot kunde vi inte kroka masten längre upp än ca 7m, så för att vara säker att inte masten knäcks vid eventuella knyck, så satte jag ett fiolstag som extra säkerhet.

SM2XLL dök upp och hjälpte till att bygga fiolstaget och sedan dök SM2XJP upp med traktorn och precis när vi skulle lyfta dök även SM3JLA upp. Flickvännen Anna tog bilderna.

Vi hade tänkt sätta upp en 5el för 20m men min underskattning hur stor antennen är gjorde att vi hade behövt plocka ner 5st träd minst med 3h solljus kvar på Söndag. Så eftersom tävlingen nu till helgen är stora anledningen att vi ville upp med den antennen (den ska sitta i en framtida mast egentligen) från början och att vi inte skulle hinna, gjorde att vi strunade i planerna, skruvade isär antennen och stuvade undan den för vintern. Så masten får stå tom i vinter.

Bild
Mast med fiolstag monterat

Bild


Bild
SM2XJP i L70n

Bild
GTL

Bild
Vi lyfter upp ett måttband för att kunna se hur högt den kan lyfta

Bild
SM3JLA springer glatt förbi, eller om han viftar med armana som en fjolla...jag är inte riktigt säker :)

Bild
Jag pekar säger något i stil med "Det där är masten"

Bild
Grabbarna diskuterar medans jag är iväg och hämtar en till stropp

Bild
Lyftdags

Bild
Jag krokar fast stroppen

Bild
Lyfttest, men vi hade krokat för högt upp så vi fick sänka ner den igen och sätta stroppen en meter längre ner

Bild
På väg upp

Bild
Går fint

Bild

Bild
Jag och SM3JLA övervakar

Bild
Snart dags att stoppa in bulten

Bild
Såååååå, nu är den på plats

Bild
Dags att fästa staglinorna

Bild
Skruvar loss fiolstagwiren

Bild
Jag skruvar ihop element

Bild
Jag och SM3JLA skruvar
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av tecno »

Detta är en tråd man följer med största glädje :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Gjorde en liten rundvandring av stationen inomhus. Ingen vidare kvalitet men jag tror det kan vara ok ändå.

Kolla på hemsidan, ids inte lägga in dem här.

http://www.sj2w.se/contest/?p=1427
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av pbgp »

det var skojjiga videos. Man får en helt annat känsla för vad ni sysslar med :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, har inte uppdaterat på ett tag men det har inte hänt så mycket heller. Vi har kört CQWW DX CW, vår favorittävling på året och den största telegrafitävlingen i världen. Det var inte några toppkonditioner, för lite solfläckar så 10/15m var öppet rätt kort och lite små norrsken gjorde att vi inte nådde målet på 6000 kontakter som jag satte upp innan tävlingen. Det blev dock ett nytt Skandinaviskt rekord och det är vi nöjda med.

Vi skulle behöva ha fler operatörer, som det var nu så var vi tre fram till Lördag kväll då även SM3JLA dök upp och det är för lite. Man skulle helst vilja ha minst 3st operatörer igång hela tiden.

Bild
4st operatörsplatser igång. 3st med slutsteg och ett som bara var för lyssning.

Bild
En bild på stora masten

Bild
Tyvärr gjorde denna operatör ingen nytta :(

Bild
SE2T, SM2LIY och SM3JLA

Bild
SM2WMV (jag), SM2LIY och SM3JLA. Ja, jag ska både klippa och raka mig lite innan jul hade jag tänkt :)

Idag tog jag och fräste till ett par plåtar till automatik till ett slutsteg.

Bild
Blev bra, förutom att hålen för fastsättning av hela saken (som ska ske med M8 gängstång) blev för nåära drevet så jag får inte plats med någon mutter. Så jag får fräsa om hålen till vertikala spår tror jag.

Bild
Skriv svar