Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Henry »

Nja, har inte varit med om att de har varit så där fruktansvärt dyra men om man däremot låter en motorfirma göra allt till en så skall man veta att de kan ta betalt, en timmes jobb kan man lugnt räkna med att de tar betalt för även om det tar 10 min och det kan lätt bli en 500:-+ för en sådan här grej. Köper man däremot en enda gängfjäder själv så kostar de inte mycket en bit under 100:- i alla fall när jag köpte en lite större för några år sedan. Det är dock långtifrån alla som vill sälja en till en eftersom de vill klämma en på så mycket pengar som möjligt genom att de tvingar en att lämna in det som skall fixas.

Först ville de inte sälja när jag beskrev vad det var som skulle fixas för det var lite jobb med det, då de förstås ville göra det själv och tvinga en att betala en massa pengar, men när jag frågade om de inte sålde sådana här i löspack så sa det att de gjorde de ju. Ja så vad är då problemet menade jag? Ja då gick det ju helt plötsligt att sälja en till mig.. :roll:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av ElectricMan »

Laitis i Luleå har dom.
Köpte själv till moppen när jag märkte att den förra ägaren hade dragit sönder hålen till motorkåpan... Minns inte vad jag betalade men mer än 100kr var det iaf. för ett set med verktygen och allt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Nä, trist med sådan attityd, dock inte direkt ovanligt... :roll:

Finns annars hos tex swedol för några tior, 50-60:- för ett fem pack stora, verktyget verkar kosta en eller två hundralappar, beroende på modell. Var vist en hel sats jag tittade på förut... :)

Har ej testat själv hurpass bra de är, men enligt texten skall de funka för gjutjärn.

Edit: Men varför i glödheta säkringar hänger sig firefox precis hela tiden nu då?? :(
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ahh, ska kolla upp det. Om det inte går att gänga direkt i gjutjärnet? Det gör ju inget om det blir större diamter på bulten än det som satt där tidigare, finns gott om material att ta av och borra upp kniven är inga problem.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Minus »

många stiga klippare brukar ha ett knivfäste i aluminium som ska gå sönder innan motorns vevaxel får ta smällen o blir krokig , den sitter med en kil och låses fast med samma bult som kniven , vevaxeln går nog bra att svetsa i men då ska man ju kunna borra om den i en svarv också.


du kan inte be dem som ska gräva att skrapa bort lite av gräsmattan så får du ledig från gräsklippning ett tag ?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Henry »

mer än 100kr var det iaf. för ett set med verktygen och allt

Givetvis tillverkar man ju sitt eget verktyg och sparar ca 200:- på det. :)


Det blir väldigt starkt även i gjutjärn tom på ett sätt starkare då det är av härdat stål. Gänga i gjutjärn är inga problem alls om det var det du menade.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Minus skrev: du kan inte be dem som ska gräva att skrapa bort lite av gräsmattan så får du ledig från gräsklippning ett tag ?
Kanske vore en ide :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Henry, trodde det var särskild gänga till dedär?

Gjutjärn går fint att gänga direkt om man har tappar/snitt för detta, skall egentligen vara särskilda för gjutjärn.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Henry »

Inte den jag gjorde i alla fall det var vanlig gängstigning som den skulle skruvas i, detta var dock minst en 7 - 8 år sedan jag gjorde det här så jag vet inte om detta kanske ändrats idag. Men jag kunde i alla fall använda en vanlig gängtapp kommer jag ihåg. Vet inte om de däremot är anpassade för att få samma inner som ytter vad gäller metrisk storlek oavsett men om inte så blir det gängtappar med kanske udda stigning.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är så numera för att tvinga en att köpa speciella gängtappar.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag har varit ute idag och tagit ner en massa träd. Ska fortsätta och avverka medans damen min är här ute så kan jag släpa ris och greja när jag är ensam här. Kommer lite bilder senare.

Annars hade jag tänkt svetsa ordning en spricka i ett av fästena för 60m masten men hittade inte någon slipskiva på OK som var stor nog. Hittade en 115 men jag behöver så mycket djup som möjligt för att komma åt att slipa bort galven. Möjligen får jag köra med borrmaskin och någon borste på den för att komma åt. Det sprack när de tog ner masten och släppte staglinorna ojämnt, det är dock en enkel fix men lite krånglig att komma åt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Henry, nej vad jag mins så skall man om man skall vara petig egentligen använda en annan förtapp (om man brukar sådan...) samt spetsen är litet annorlunda vad jag minns i övrigt är gängstigningen lika. :)

sm2wmv, jag kan möjligen ordna spillbitar av konstruktionsjärn och kanske även tjock plåt (om det gäller små bitar). om sådant saknas.

Ursäkta off topic... :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Henry »

Ja det där kan nog mycket väl stämma, men det fungerar i vissa fall lika bra med vanligt vad jag hört om det inte är stora belastningar och mindre storlekar det handlar om. Men däremot så vissa av dagens jag har sett är gjorda av rund tråd och blir nog inte så bra med vanlig gängtapp men den jag använde då var däremot gjord av 4 kantsstav vriden 45 grader så att säga och som sedan var rullad, så det var exakt samma typ av gänga som på en vanlig bult och gängtapp och tror väl även att dessa finns numera. Är den rund så behövs det nog däremot lite annorlunda tapp skulle jag gissa.

Nä nu blir det nog inte mer oft från mig om detta. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av mrfrenzy »

Om det bara är spetsen som skiljer så är nog skillnaden bara att det är en gängtapp som klarar bottengängade hål till skillnad från dom vanligaste med en avsmalande spets som är avsedda för genomgående hål.

För att avsluta petigheterna så är det inga gängor på en bult ;)

Keep up the good work sm2wmv!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Mizzarrogh skrev:Henry, nej vad jag mins så skall man om man skall vara petig egentligen använda en annan förtapp (om man brukar sådan...) samt spetsen är litet annorlunda vad jag minns i övrigt är gängstigningen lika. :)

sm2wmv, jag kan möjligen ordna spillbitar av konstruktionsjärn och kanske även tjock plåt (om det gäller små bitar). om sådant saknas.

Ursäkta off topic... :)
Jodå, sådant kommer behövas så jag hör av mig om jag inte hittar på närmare håll. Är ju lite drygt att skicka sådant alternativt hämta i Hudiksvall.

Nu har grävaren varit här och grävit stoooora hål. Det är rejält hård blålera här men som tur var träffade vi inte på så mycket sten. Det var vid ett stagfäste vi fick flytta tillbaka det lite för att det var en sten där som inte ruckade 1 mm när han försökte flytta den.

Grävmaskin var en Åkerman H3, kommer med lite bilder senare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

En solid sten kan man ju annars använda som stagfäste i sig, om man gör på följande vis: 1. Borra någon dec med en Kobra eller HILTI, etc. 2, Öglan (tex av 1" rundstål, eller vad man nu önskar, hittar du en galvad är det förstås ännu bättre, men kanske inte nödvändigt) slutar tvärt och är i sin nedre ände uppsplittat med ett nedskuret rakt snitt så man får en fiskstjärtsliknande form, i denna lägger man sedan en liten zink kil som sticker ut en liten bit, när man sedan hammrar ned öglan med slägga så kommer följaktligen kilen då den går mot botten att vidga baspinnens nedre del och öglan sitter som berget, nästan enda sättet att få loss sådana öglor är att krossa själva stenen.
Skriv svar