Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag hade en RÖHM 1-13mm chuck för B16 som jag satte dit, tyckte den kändes riktigt fin kvalla. Köpte bara en ISO50 -> B16 adapter. Har dock sneglat på de där men lite för pricy för min användning. Har faktiskt aldrig varit med om att en borr lossnat när jag stannat, men jag har inga maskiner som tvärstannar heller så det är nog därför.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Dags att fräsa ett gäng delar till Plasman

Bild


Bild


Bild
Gjort ordning lite material

Bild


Bild


Bild
Hade detta elskåp men efter jag caddat upp det så blev det för litet, så jag beställde ett 600x600x210

Bild


Bild
Nackdelen med att fräsa...

Bild


Bild


Bild


Bild
Skoj att få börja montera ihop grejor på riktigt

Bild
Moddat en skruv

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild


Bild
Blev kasst med magneterna, så jag ska försöka få ut dom och sätta dit skruvbara lite större magneter. Då kan jag shimsa in höjden perfekt och sedan ska jag försänka styrskruvar för registreringen av positionen.

Bild


Bild
Moddat, så jag kan ställa in höjden bättre på svarven

Bild


Bild
Borrat och gängat lite

Bild
Fick ta en tur med traktorn och dra lös Jetpak. Tur nog hade de

Bild
Bär bort lite snö

Bild
Rasade från taket :D

Bild


Bild


Bild
Mysstynd ute i en snödriva med choklad och mackor i solen på lunchen

Bild


Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Lite stämningsbilder :)

Bild



Bild
Fick göra en liten egen "boring bar"

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
En trasig pryl som ska fixas

Bild
Bygger upp nog med material för att kunna borra ur den och återställa den till "nyskick"

Bild


Bild


Bild
SA2CLC har börjat köra laserskärmaskin så han skar ut lite grejor åt mig

Bild


Bild


Bild
Borrar aluplåten han skar ut åt mig

Bild
Provar linuxcnc lite

Bild


Bild
He blir nog bra detta :)
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Zhorts »

sm2wmv skrev: 9 mars 2021, 19:29:39
Bild
Fick ta en tur med traktorn och dra lös Jetpak. Tur nog hade de
... ja, vad hade de? :)
Härlig uppdatering igen, även om jag är förlorad i den mekaniska världen. Varför, till exempel, blev det kasst med magneterna, och vad är de till för? Det är säkert uppenbart för alla andra...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Haha, skulle stå "Tur nog hade de paket åt mig nämligen elskåpet som jag beställt" När jag var där insåg jag att bilden tidigare nog var på det gamla elskåpet så jag gick tillbaka för att editera det :)

Magneterns är för att hålla den där plåten som håller i plasmamunstycket. Det är för att om något man skär ställer sig upp eller på annat sätt gör så att plasman fastnar så ska den där biten lossna från maskinen och en mikrobrytare märker då detta och maskinen stannar plus larmar. Då är det mindre risk man kör sönder munstycken mm.

Att magneterna funkade dåligt var att pga jag gjorde fickan lite djupare och limmade fast magneterna så var det svårt att få fast magneterna på rätt djup och de blev för långt in nu så de är lite svaga. Plus jag vet inte hur jag tänkte med att de skulle registrera bra för det gör dom inte alls. För om den nu löst ut så man måste sätta tillbaka den vill man den ska vara hyffsat rätt position så att när man fortsätter skära så skär den på rätt ställe. Men jag har tänkt borra ett hål som är så pass lite djup att en stoppskruv i den andra plattan ej fastnar vid kollision men tillräckligt för att kunna registrera bra. Sedan byter jag ut magneterna mot sådana man skruvar fast för då kan jag shimsa dom till rätt djup vid behov.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
En liten plåt för att hålla fast nätdelarna på högkant

Bild


Bild


Bild


Bild
Gjort klart denna, funkar fint :)

Bild


Bild


Bild
Börjat montera på kabelrännorna

Bild


Bild
Mums :)

Bild
Dåliga bilder tyvärr, skulle nog snart behöva en ny telefon. Jag körde över min med bilen vilket inte gjorde det bättre, dock fungerar den än.

Bild


Bild
Blev några iterationer av schemat, osäker om det här var senaste men troligen inte

Bild
Tog bort och kommer har raspberry pi 4an i samma låda som skärmen istället. Då behöver jag bara dra ström och nätverk mellan. Plus jag fick plats för mer plint.

Bild
Hållare för induktiva givare
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Monterat ihop Y-axelns remdrift

Bild


Bild


Bild
Gör ett gäng bussningar till en polare som bygger om ett gaffelställ till en lastare

Bild


Bild
Siktade på drygt 40.3 men klantade mig på ett par.

Bild
Alla klara

Bild


Bild
Monteart dit drivningen för X-axeln

Bild
ARGH! Ett element har gått av på 2el för 40m. Tur nog ska det göras lite ändringar i den där masten till sommaren, så ska lix riggas upp i den. Men jobbigaste antennen att ta ner såklart...

Bild
Monterat fast Z-axeln

Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild


Bild
Fick kabelkedja och förspänningen är för stor, så den går inte använda. Fick beställa från JBCNC istället vilket var bättre.

Bild


Bild
Monterat dit rem

Bild


Bild
Gör fäste för skåpet

Bild


Bild


Bild
Ny fräs, första intrycket är bra :)

Bild
Skaffat riktiga snöskor! :)

Bild
Planfräst dubbdockan till SA2CLC svarv och fräser här en liten "relief".

Bild
Köpte 30st ISO 50 hållare från Tyskland. 5 EUR styck.

Bild
Ska bygga en verktygsvagn till fräsverktygen

Bild
Klurar på hur jag vill ha det. Tror nåt sånt här och sedan ska jag ha ett litet bord till höger om skåpet där jag kan ha ISO50 och ISO 40 hållare för när man ska dra åt osv.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild

Bild
Dessa ska hålla remmerna för X-axeln

Bild
Fynd på tradera. Tur nog hade jag fått ett gäng förpackningar med HM-plattor av han jag svarvade bussningarna åt. 2st hela askar hade jag som passade denna :)

Bild


Bild
JBCNC kabelkedja funkar bättre!

Bild


Bild
Monterat nya skär!

Bild
Justeringsslits

Bild


Bild
Fräst spåren

Och där är jag ikapp, nu är bilderna nutid :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av GeekJoan »

Härligt att se när det går undan. :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Fixar distanser så att hållarna för tandremmen kommer ut lite mer och ger längre slaglängd på X-axeln

Bild


Bild
Hade svetsat lite och kom tillbaka till detta efter jag ätit lunch. Var en sopmopp som hade börjat pyra. Men som tur är så har jag väldigt lite brännbart i området runt där jag svetsar, men här fick jag en påminnelse om att vara ännu mer noga. Det fanns egentligen aldrig någon risk för något värre men man blir ändå lite skraj. Brandvarnare hade varit fint men hur ska man implementera det vettigt i en verkstad som då och då blir fyllt av dammrök eller svetsrök? Skulle kanske kunna sätta vid portarna som är långt ifrån där man normalt slipar/svetsar. Tror bästa skyddet är att vara noga med vad man lämnar framme. Jag har t.ex. plåtsoptunnor med lock.

Bild
Boven...

Bild
Offret

Bild
Luktade fan i verkstan några dagar så var inte så skoj att vara där men nu är det OK igen

Bild


Bild


Bild
Blev riktigt bra, spännarna funkar ypperligt

Bild


Bild


Bild


Bild
Börjat koppla elen i skåpet

Bild
Hade sådan hemsk värk i nacke och huvud så jag fick gå och lägga mig i Måndags em...Hicco tyckte han skulle mysa med mig också :D (Jag bad honom att ej fisa...)

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Fräst hållare för kabelkedjan

Bild
Vackert väder så jag, Anna och Hicco är ute och promenerar lite på skoterspåren

Bild


Bild
40m 4-SQ

Bild
Detta är inget Hicco gillar. Han rycker undan tassarna ibland och då blir matte arg :D

Bild
Vackert!

Bild
Gjorde den lite högre för att enkelt få ut kablarna ovanför motorn

Bild


Bild
Blev riktigt fint. Synd bara man måste acceptera att den här kommer vara ganska skitig och ful i framtiden när den börjar användas...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av mrfrenzy »

Väl att det klarade sig med lite röklukt...
För verkstäder brukar man rekommendera värmedetektor av typen "rate of rise". De löser ut om temperaturen i taket ökar mer än X grader på Y minuter.
https://www.ahlsell.se/10/el-1/tele-dat ... -6065a1c5/#
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Klas-Kenny »

Har också funderat på detta med brandvarnare i verkstaden.

En sån där detektor som du tipsar om mrfrenzy, borde inte den reagera väldigt sent?
Det ska ju till en hyfsat utvecklad brand innan man får en ordentlig temperaturhöjning i en stor lokal. Men något som ligger och pyr så här ryker ofta duktigt (men ger inte mycket värme), det vill man ju reagera på så att man kan släcka i god tid.

Men en "vanlig" brandvarnare kanske kunde fungera hyfsat egentligen, jag menar om man svetsar så pass att det blir rökfyllt kanske man skulle fundera på om det är lämpligt att vara och andas i ändå. :) Då borde man kanske skaffa utsug, eller öppna upp lite dörrar åtminstone.
Skriv svar