Första Pic-projektet: IR-manick

Berätta om dina pågående projekt.
jonkers
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 oktober 2004, 15:04:52

Första Pic-projektet: IR-manick

Inlägg av jonkers »

Utan att riktigt veta vad jag ger mig in på så har jag bestämt mig för att göra en IR-manick som första pic-project.

Med manick så menar jag en lådda som kan sampla ir-koder, placera dom i minne och sen sända ir när den får RS-232 kommando.

Kommer nog att snickra ihop ngn form utav applikation till pc´n som styr manicken oxå.

Detta kommer att bli ett ganska stort projekt för mig och om ngn har erfarenhet av ngt liknande så mottages alla tips tacksamt, jag är även sugen på litteratur (helst på nätet) i ämmnet (IR-ämnet alltså).

Rent spontant så känns det som själva samplingen av IR-koderna kommer bli det svåraste att få till.


Jag ska försöka rapportera mina framsteg (om jag nu gör några).


- jonkers
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Som du redan själv har insett så är det ett väldigt stort projekt, då du måste klura ut: IR-överföring, Rs232 mottagning, RS232 sändningen (på datorn), och sist men inte minst skrivning och läsningen till minnet i pic:en.

Så min fråga är, hur ny är du inom µC programmering?
Om du är helt grön så bör du börja med o blinka vanliga dioder i olika mönster, använda bit-behandlande operationer mm.

Jag löste ett IR-projekt som jag gjorde genom att bygga ihop koderna med olika delay´s. Sen la jag dom som olika sub-rutiner. En som hette one: och en zero:. Sen var det bara o ropa efter dom i rätt ordning.

Tex. såhär:

Kod: Markera allt

0100:
rcall  zero
rcall  one
rcall  zero
rcall  zero
ret
Den skickade då 0100. Sen får man modulera in sin data på en bärvåg (38Khz) med tex en 555-timer som är justerad till 38Khz.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Man kan ju välja en liten µC med åtminstone en CCP-modul så kan man sätta igång den på att mata ut 38kHz PWM med 50% pulskvot, så slipper man ju hela 555-patrasket :D

RC5 (om det nu är det protokollet som är aktuellt?) är väl inte så snabbt, så det räcker väl gott och väl att programmera i högnivåspråk?
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

www.epanorama.net finns beskrivningar av RC5 och RECS80 protokollen.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Vid inläsningen av IR-koder från befintliga fjärrisar så använder du lämpligen någon av dessa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 021467.htm

Själv har jag använt 8601:an, som är mycket enkel att bygga med. Fast jag tror de andra fungerar i princip exakt likadant. Det finns ett litet kopplingsschema på den sidan som visar hur man kopplar in den till en µC. Ladda ner databladet (finns också på ELFA-sidan, vid artikelnumret) och läs. Den är känslig för 38 kHz modulerat IR-ljus med våglängd 940 nm. Det är vad som används av de allra flesta fjärrisar.

Jag håller själv på just nu och bygger en fjärrkontroll för min Thomson-teve, med bara volym upp/ner och kanal upp/ner. Det är mest en övning i att göra egna kretskort hemma samt att löda ytmonterat vilket jag aldrig gjort förr :D Thompson-teven använder så kallad space encoding för fjärrisen, vilket innebär att fjärren skickar ut ett antal 38 kHz pulståg, vardera kanske en millisekund långa. Teven mäter avstånden mellan pulstågen, och tolkar ett kort avstånd som en binär nolla och ett långt avstånd som en binär etta (eller tvärtom, minns inte).

Eftersom du nu ändå ska ha en µC så behöver du inte bry dig om att låta en 555 timerkrets skapa 38 kHz-signalen, det kan lika gärna µC göra i mjukvara. Det är sånt den är gjord för :)

Själv hittade jag koderna för min fjärrkontroll på http://www.lirc.org/. Där finns de flesta fjärrkontroller under supported remote controls.

Kom gärna med fler frågor, som du ser har jag rotat lite i det här med IR :-)
Skriv svar