Mitt rörbygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Mitt rörbygge

Inlägg av Oblivion »

Hej

Nu när höstmörkret faller å kylan kryper på så är det alltid skoj att krypa upp i soffan och lyssna på ett välljudande rörsteg.

Men först måste man självklart bygga ett...

Denna gången tänkte jag satsa på nått enkelt. Jag kollade runt vad som fanns å vad som såg intressant ut, Frågade också mig själv hur kraftigt steg jag behövde. Denna förstärkare är inte tänkt att användas till mina stora högtalare utan mest till datorn och småhögtalarna. Jag bestämde mig slutlingen för att göra en lättare modifikation på en förstärkare baserad på 6ch6-rören som utgångsrör.


Allt ska självklart hardwiras... Inga mesiga kretskort här...
Här är schemat:
http://hififorum.knaak.dk/Oblivion/tube ... schema.JPG

Som man kan se så är det en förstärkare som använder fyra st 6ch6 per kanal i PPP (paralell push-pull) Jag har aldrig testat att bygga på detta sätt tidigare så det är ett litet experiment.

Som Fassplitter används två små 6C4 rör, Och som ingångssteg så används 6BR7.

En bild på rören
Bild
Bild

Då förstärkaren använder ganska få delar så har jag friheten att det är lätt att experientera med olika komponenter. Jag inskaffade därför lite olika kondensatorer för att se vilka som låter bäst.

Dom jag har och välja mellan är: Ryska teflonkondingar (K72N), Ryska Silver-mica och Elfas Polypropp. Jag kommer även delvis att använda mig av PIO kondingar.

Ett par bilder:
Bild
Bild

Nätdelen är rörbaserad och jag kommer att använda mig av ett par 6D22S
Som är ett par ryska diodrör. Dessa har toppkatod så jag kommer att använda mig av en fin toppcap.

Utgångstransformatorerna, Nätdelen å drossel inskaffades på http://www.edgaraudio.se/ och är av märket Hammond.

Här är en bild på dessa.
Bild

Utgångstrafosarna är ett par 1615 och är specade för 15W. Drosseln är en 193J på 10H 200mA

Nättrafon är en 370HX.

chassiet till förstärkaren ville jag bygga i ett ljust träslag och mitt val blev en fint ådrad planka av ask. Toppen på förstärkaren kommer att vara av 3mm anodiserat aluminium, och matchar fint den 6cm stora aluminiumvolymratten på framsidan.

Bild
Bild

Högtalarterminaler och RCA-kontakter inhandlades på Biltema. Nätfiltret är ett schaffner.

Bild
Bild

Topplåten är för nuvarande inte färdig men så här kommer den att se ut när den är klar.
Bild

I hörnen så kommer jag att ha svarta M8 bultar som kontrast till anodiseringen.

Bild

Det e oxå denna typ av bultar som jag kommer att skruva fast rörsocklarna med.

slutlingen några bilder på div komponenter...
Bild
Bild

Kom gärna med synpunkter å funderingar[:D]

Mer kommer.....
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

DATORHÖGTALARE till ett rörsteg.............helgerån!!!!!!
Ärligt talat det vore intresant om så simpel "kringutrustning" kan göra ett rör steg rättvisa!
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Heheh

Nej jag ska inte använda datorhögtalare i den benämningen..Äger inte ens ett par....

Har ett par småmonitorer som jag använder till datorn och ett par större som jag använder till den stora stereon. Dock behöver jag en egen förstärkare till datorn då jag inte orkar koppla om högtalarterminalerna till småhögtalarna hela tiden.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Kanske lite overkill att bygga rörsteg till datorn :D Men rör är alltid trevligt och vad jag vet så är väl ryssarna rätt bra på rör. Dom hade körde ju med rör istället för halvledare i deras krigsflygplan för att inte kunna slås ut av elektromagnetiska pulser. Har du tillgång till en elgitarr så tycker jag du ska testa hur det låter också. Väldigt snygg låda!
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Har igentligen redan en förstärkare till datorn... Inbyggd :D

Rör det med... 3-4W kanske

Ursäkta kvaliten...
Bild
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Fritzell: SovTech kanske låter bekant...........(rörfabrikat).........men vi får ju inte glömma nämna det kinesiska märket: Golden dragon.........tror jag... :humm:
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Inlägg av Gnu »

Jag har ett par legendariska Forsell till salu om nån är intresserad. :wink:

apropå fina hi-fi grejjer alltså
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

[Ur avdelingen "Jag har träffat Lassie"]

Jag har varit hos Peter (Forsell) i hans villa i Djursholm och fått historien om hans olika byggen berättad för mig. Klart trevlig och skärpt kille; kirurg, audiofil, uppfinnare, investerare och miljardär.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Matseng: Han som gör (eller i alla fall gjorde) sååååååå läckra skivspelare... med nån luftpumpsanordning till de de där supernajsa tonarmarna!

Oblivion: Det där ser "skitbra" ut ...hoppas ljudet kommer ligga på samma nivå!

Edit: 3-4 Watt....hmm....då är det lättdrivna högtalare som gäller....HORN kanske? :twisted:
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

3-4 äkta watt spelar så det räcker o blir över i ett normalstort rum. Vid normal lyssningsvolym så spelar man sällan på en högre medeleffekt än 0.1W. Drar man på 1W så blir det högst svårt att föra en normal konversation utan att behöva skrika.

De flesta HIFI förstärkare av normal prisklass kan endast ge rent ljud upp till ca 25-35% av sin fulla effekt. Spelar man högre än så riskerar man övertons distorsion (ohörbar) men den vill bränna upp diskanterna. (jo jag har också varit ung :oops: )

Men visst ser det jävligt fint ut på pappret med 2x80W.

Mikael
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Men om man vill lyssna på Tjajkovskis (rättstavat?.......troligtvis inte :lol: )
"overtyr 1812" eller så...då blir det bekymmer!

Edit: Mina högtalare är av modell EPOS11 (lite gamla nu..) å deras verkningsgrad är ungefär 86-87 dB/1W/1m....eller så å då krävs det lite pulver! Men som du säger så krävs det inte så mycket som man tror. Min förstärkare ger ut 2*20 Watt (Naim Audio Nait2 )....å det räcker oftast till.
Senast redigerad av evert2 25 oktober 2004, 19:45:08, redigerad totalt 1 gång.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Det beror på vid vilken volym. :roll:

Jag har sett rörsteg som gett 2x10W och de har kunna spelat på bra, mycket bra.

Mikael
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jag har hört det sägas att rörsteg ger bättre klang än transistorsteg och att de distar behagligare....men jag tror iaf att det krävs en lättdriven högtalare om man skall kunna spela "tillräckligt" högt.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Typ 92 dB eller mer....måste alltså inte vara horn
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Hehe kul att se lite diskution i tråden..

Mjo datorförstärkaren är inte så kraftfull, Den är inte heller byggt för att spela med seriöst heller. Det är bara mono...

Dock kan man spela ganska högt med den :D

Den stora kommer ju bli lite kraftigare med sina 15W, Jag valde att satsa på kvalitet istället för kvantitet. Ska även testa att triodkoppla utgångsrören och då kommer uteffekten att sjunka drastiskt...5W om jag har tur, Men antagligen kommer jag inte att göra så i den slutgiltiga designen.

Horn har jag inga tyvärr..
Skriv svar