Ytmonterad Gainclone, LM3886 förstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

12 uV!.....det var inte mycket. Kör du med DC-servo eller ?
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Precis och med en grymt bra audio opamp som dessutom råkar ha extremt bra DC-parametrar trots att det är en opamp med JFET ingångar. AD8610/8620 från Analog Devices inte tråkig!
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Nu har jag testat med musik. Den låter bra... för att uttrycka sig norrländskt.
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Jag har börjat att samla in pengar till gruppinköpet. Tre QRP02 lever. Förutom min så finns en i Belgien och en i Norge. Dessa två herrar är minst sagt förtjusta men det har nog en hel del med att de har lyckats tror jag men en del av lyckan är nog att de faktiskt är så nöjda som de skriver.

Anders, Norge:
And the sound is impressive right from the start. I will let them run with fairly low level for a couple of days.
P-A You have done a great job A toast for You
Walter, Belgien
IT'S ALIVE!!

One channel is playing for the moment! Nora Jones has the honour to brake in the new chipamp. What I can tell sofar is that this one sounds smoother than my other GainClone. Voices are clearer, even with only one channel playing this is noticable.
On the technical side: DC offset must be low because I can't measure it with my DMM!?
A big thumbs up to P-A. You managed to create a nice sounding amp, even if it's with those eyesores called SMD. Before I finish the other channel I'm first gonna concentrate myself on the chassis.
Sofar I'm a happy fellow.
Teckna er på listan för detta tillfälle kommer inte igen.
http://www.diyaudio.com/wiki/index.php? ... +Gainclone
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad kostar komponenterna?
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Jag föreslår att du laddar hem komponentlistan och kollar med Elfa till exempel. Priset kan variera kraftigt om du har saker i skrotlådorna eller om du köper riktigt lyxiga komponenter ochen jättefin låda.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

www.student.itn.liu.se/~frejo242/ELFA-1.tsv

Tror jag fick med det mesta där.

Det som saknats då är trafo, mur3020pt och AD8620.

Tips på var man kan få tag på dessa komponenter?

edit:
trafo hitta jag på elfa, räcker 200VA? (tyckte jag såg den siffran nånstans men hittar den inte längre)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Som jag fattar det är mur3020pt alternativ till de likriktar dioder som finns med i listan.

Så det är OP:n som fattas. Det verkar som att det är fler som har svårt att få tag i den.

EDIT: Priset på komponenterna från elfa. (allt utom OP) går på 711kr för en uppsättning. Medan det blir 515kr/st om man beställer till 10kort. 426 om man beställer till 20 kort Så det lönar sig att beställa tillsammans.

Ska sova på saken. Men om jag kommer fram till att jag ska bygga, så kan jag organisera inköpet. Om intresse finns.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Antar att någon form av förförstärkare måste till för att få sjysst volymkontroll. Kan en passiv sådan med en TX102 fungera?

http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En förstärkare kan inte vara passiv. Möjligtvis en dämpning, men jag antar att det är det du är ute efter.
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Jag är intresserad av samköp, men finns det inte billigare ställen än elfa? Digikey kanske? Fast blir kanske inte billigare ändå :)

Jag skulle vilja ha några komponentkit iaf.

/Andreas
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Det finns andra ställen man knappast någon som är så lätt att göra affärer med. Digikey har jag dåliga erfarenheter med. Europeer var då i alla fall som parias och betalningsmetoderna ren öken. Det kanske är bättre nu?

Vissa komponenter är dyra i små antal. Industrikvantiter på motstånd handlar om 3-5 öre!
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

frejo skrev:Antar att någon form av förförstärkare måste till för att få sjysst volymkontroll. Kan en passiv sådan med en TX102 fungera?

http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm
Till min konstruktion behövs inget aktivt försteg eftersom den har en förstärkande buffert.
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

danei skrev:Som jag fattar det är mur3020pt alternativ till de likriktar dioder som finns med i listan.

Så det är OP:n som fattas. Det verkar som att det är fler som har svårt att få tag i den.

EDIT: Priset på komponenterna från elfa. (allt utom OP) går på 711kr för en uppsättning. Medan det blir 515kr/st om man beställer till 10kort. 426 om man beställer till 20 kort Så det lönar sig att beställa tillsammans.

Ska sova på saken. Men om jag kommer fram till att jag ska bygga, så kan jag organisera inköpet. Om intresse finns.
AD8610 kan man få som sample direkt från AD. Diodvalet är inte kritiskt. 5A, 200 V är minspec.

OPA134 är ett bra alternativ till AD8610.

Notera att min komponentlista är ett förslag. Man behöver inte köra med dyra lyter eller häftiga dioder.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag sitter och försöker göra en lista me prylar från digi-key. Problemet är att man måste ta andra likande komponenter näste hela tiden. Jag tvivlar på att folk skulle lite på att jag helatiden väljer en bra ersättare. Det är nog svårt att få uppslutning på ett gruppköp om man inte följer rekomenderat listan ganska bra.
Skriv svar