Batteriladdare Max712 och läsning av 'datasheet'

Berätta om dina pågående projekt.
SmourF
Inlägg: 267
Blev medlem: 13 april 2004, 15:33:58
Ort: Jönköping
Kontakt:

Batteriladdare Max712 och läsning av 'datasheet'

Inlägg av SmourF »

hej allihopa :), jag e ganska passiv med postningar, kanske för att jag inte kan så mkt, hehe

själv har jag börjat på LTH, Civilingengör inom Elektronteknik, så jag hoppas att jag inom några år blir lite bättre :), men eftersom jag inte orkar vänta får jag be om lite hjälp :D

jag tänkte bygga en snabbladdare med kretsen max712, det var den jag hittade, om någon har synpunkter varför jag borde göra laddare av en annan krets är det välkommet :)

eftersom jag är väldigt dålig med datasheets :? så tänkte jag fråga er allmänt, hur läser ni ?, jag har kommit så här långt, föresten, länken nedan är chipets datasheet.

http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX712EVKIT.pdf

många pinnar och hålla reda på :), har kommit så långt, att input volten ska vara 1.5volt högre än det totala voltantalet på batterierna som ska laddas.

att BATT+ och BATT- är de som laddar batterierna.

det där med att bestämma laddtiden, antal batterier som ska laddas och Js position (som nämnts i 'battery connection'), och hur jag kontrollerar temperaturen och sånna grejer, bör ju vara en termostatliknande sak, men hur skickas informationen.

man kommer in på termer on/off, open/ref/V+/BATT-...etc när man ska programmera timern oc hantal Batterier som ska laddas

om man ska ladda fler batterier kopplar man de PARALELT, då de e spänningen som ökar ?, bara en sån där allmän funderare :).

det är väl vad jag kommer på nu :), hoppas någon kan avvara lite tid.

http://www.gnt.ee/users/ergo/charger/index.html "en som också byggt laddaren"

MVH SmourF :P
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Läs databladet till kretsen så blir det lättare.http://av.rds.yahoo.com/_ylt=AoCSvPe3oJ ... MAX712.pdf
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

[OT]

Och därmed bidrog danei med veckans kortaste länk! :roll:

[mer OT]

SmourF, vem är du? Vi borde gå i samma klass! :humf:

[/OT]
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var den första jag hittade till ett datablad. Jag letade inte aktivt efter en lång, även om det kan verka så. :vissla:
SmourF
Inlägg: 267
Blev medlem: 13 april 2004, 15:33:58
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

$tiff skrev:[OT]

Och därmed bidrog danei med veckans kortaste länk! :roll:

[mer OT]

SmourF, vem är du? Vi borde gå i samma klass! :humf:

[/OT]
jag är med i grupp 1, vilken grupp är du med i ? :), visste jag skulle träffa någon klasskompis här :D

ok, så den länken var inget och ha eller ?

det är lugnt, bara morgon, får invänta och se när jag kommer hem, kanske det dyker det upp någon mer info :), tack för de snabba svaren annars ;)

MVH SmourF
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Batteriladdare Max712 och läsning av 'datasheet'

Inlägg av Fritzell »

SmourF skrev:om man ska ladda fler batterier kopplar man de PARALELT, då de e spänningen som ökar
Kopplar man två batterier som är på samma spänning parallellt kan man ta ut mer ström. Serikopplar man dom ökar spänningen. Eller menade du att om man skall ladda dom parallellt ökar spänningen på laddningen? :?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kopplar man in batterierna parallellt är det ju strömmen som måste öka, och spänningen på samma nivå...
SmourF
Inlägg: 267
Blev medlem: 13 april 2004, 15:33:58
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hehe, jo, jag vet att jag skrev fel 8) , men vad kan man säga :p

man kopplar ju givetvis seriellt, för det är spänningen som ska öka :)

har läst datasheetsen par gnger till, usch, fattar inte riktigt, men aja, avaktar lite till :)

MVH SmourF :D
Skriv svar