Ny på forumet, min lilla byggtråd.

Berätta om dina pågående projekt.
zthee
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 februari 2008, 10:20:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ny på forumet, min lilla byggtråd.

Inlägg av zthee »

Hejsan Forumet!

Jag är helt ny här (hittade ingen presentationstråd, så jag tänkte jag kör i byggtråden).

Hur som helst. Jag hittade hit från 99.se/musik - där jag har mer och mer halkat in på att bygga saker själv.. Senaste projektet är en enkel sequencer (den här http://www.studiomanus.com/seku.htm)

Det började som en idé av att jag skulle använda 2st 4017 och en AND-krets som sequencer. Men efter labbande och strul så övergav jag idéen och övergick till 4067:or. Och helt plötsligt så går allt som en dans (Även om det kostade lite mer).

Bild

Så långt jag kommit nu. Den fungerar och slavar fint från x0xb0xens gate-ut pulser. Kvar är den lagom roliga biten av att dra sladdar till jack, switchar och pottar. Men det är nog gjort i ett litet naffs :D
Användarvisningsbild
Pehr
Inlägg: 341
Blev medlem: 11 januari 2006, 18:53:16
Ort: Norrköping

Inlägg av Pehr »

hey! :D Kul att detta bygget hittat hit också :)

Jag tycker det känns lite overkill att ha 3 st 4067or, den häranvänder bara en och funkar i princip likadant.

Å andra sidan verkar seku'n mycket enklare uppbyggd. :roll:
zthee
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 februari 2008, 10:20:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zthee »

Jag tittade lite på MFOS-seq innan jag började bygga. Men den kändes för svår för mig, med tanke på min lätt begränsade elektronikkunskap.

Sekun är ju väldigt lätt att bygga måste jag säga. Och det finns några roliga möjligheter att ändra på saker och ting som jag ska försöka utnyttja.

Det jag funderar på mest just nu är om man skulle kunna få den att räkna baklänges?

Då måste man vända på alla klockpulser ut från 4520:n - så min första tanke var att köra allt genom en 4049 (inverter) och sen ha en switch mellan vanlig och inverterad klockpuls. Men jag är osäker på om det verkligen skulle fungera.. Man får löda lite och se! :D
Spinxen
Inlägg: 536
Blev medlem: 25 augusti 2005, 14:21:49
Ort: Sveriges framsida
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Också standardkommentaren, vi vill ha ljud exempel när den är klar ;-)

Och håller du på med musik, så läs den här tråden: Gjort en låt

Välkommen till forumet :-)
zthee
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 februari 2008, 10:20:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zthee »

Klart ni ska få ljud när den är klar!

Men du kan få en preview redan nu: [mp3]Bleep, bloop, bleeeouwp, bloop, bleep[/mp3] ;)

Tackar!
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Välkommen till forumet!

Om du vill kunna stega bakåt så får du byta 4520 mot en upp/ned-räknare t.ex. 4516.
Skriv svar