Större LEDmatris, till skolan

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

:wall: :wall: Lära sig läsa hela tråden...

min är inte lika stor heller och utan transistorer.

ON swec: Dator i kylskåp är annars en favorit, eller när någon _slagit_ upp ett hål i sin sida och tejpat fast en fläkt, så underbart.
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

min är inte lika stor heller och utan transistorer.

öhh, okey...?

Jaha...

:wink:
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Ja....

Den har inte lika många kolumer=inte lika stor.
Den drivs direkt från pic:en=inga transistorer.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Alla fel skyller jag på för lite sömn och sjukdom.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

tror att michel också är lite trött som skriver sådär :D

har testat att fräsa kort. Gick relativt bra eftersom jag lyckades fräsa 10 mil breda banor med 10 mil clearance. Det dåliga var att jag vände skiten fel så att top och bottomlayer inte hamnade där de skulle
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ok nu har det gått framåt, håller på att jobba på ett annat projekt som ska vara klart på fredag så jag hinner inte med så jättemycket på det här. Nu är ivf bakgrunden till matrisen gjord och en kompis ska sätta fast alla lysdioder imorrn... ska bli skoj och se om han orkar :P

jag har gjort kretskortet nu som ser ut såhär:
Bild

det är väldigt svårt att få bra bild på kretskort. Det fattas en del komponenter uppe till vänster som tillhör RTCn men eftersom jag inte kan styra den som man ska ännu så löder jag inte dit något


dags fortsätta på andra projektet, vad ska man ha sömn till?
Senast redigerad av EagleSpirit 30 januari 2007, 16:40:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ååå, vad vacker det är med frästa kort! :D :tumupp:
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Ja.......nästan lite onödigt bra...... :doubt:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

nu är det ultimata projektet klart! Denna underbara perfekta nedräknare är färdigbyggd :roll:

projekttid: alldeles för mycket
kostnad: någon som känner för att skänka en slant? :D

resultat: en grunka som visar antalet dagar till studenten :?: :?

tips: kolla igenom kretsschemat en extra gång innan ni börjar med layouten.... kolla dessutom schemat en gång till när ni gjort layouten om ni råkat göra ändringar

det går alltså att ändra hastighet på texten genom att trycka lite på knapparna som sitter i lådan, jag har även skapat ett litet menysystem så jag kan stanna texten om man skulle vilja och så kan man ändra antalet dagar. 9V batteriet är temporärt backupbatteri tills jag får igång RTCn.

aja, här kommer lite bilder och filmer på skapelsen

Bild

Jag tog även ett foto ca 35m bort men det blev för suddigt, i verkligheten ser det kanon ut
Bild
Bild
Bild

Film1 (0,75MB)
Film2 (0,31MB)

filmerna är lite crappy men man kan nog se vad det är ändå.

fråger/kommentarer?

edit: fixade till bilderna. tyvärr funkar inte filmerna för tillfället eftersom jag inte har nånstans att lägga dom.
Senast redigerad av EagleSpirit 30 januari 2007, 16:43:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Ser riktigt nice ut! Imponerad!! Lite synd att RTC:en inte vill... hade varit pricken på I:et :)

En sak jag stör mig på är dock att jag fortfarande inte förstår hur man styr lysdiodrarna på en ledmatris :oops:

//Rille
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

Inte illa..bra jobbat :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

anoderna kopplar jag ihop i 7 rader som kopplas via motstånd direkt till PICen, katoderna kopplar jag i 33 kolumner som går till ULN2003 som är drivers för att de ska orka. När man skickar in en 1a på ingången på en sån så öppnar den en transistor som är kopplad till jord. Det betyder att när det är en 1a ut på rad 1 från PICen en 1a till en ingång 5 på drivaren så lyser just den dioden. Genom att använda johnsonräknare har jag bara en 1a som "vandrar" på kolumnerna.

hoppas det räcker som förklaring

RTCn ska igång! Ska beställa hem en från MAXIM och se om det är fel på just dom jag har. De har ju trots allt suttit i en annan konstruktion tidigare
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Mycket snyggt, kretskortet får mig att börja dregla, prerfekt kapat kort också,
Antar att det var den storleken kortet hade när du köpte det?

En fråga bara, vart/hur får du dina kretskort frästa?

/ Johan
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vilka fina pads och skruvhålssymboler du har på kretskortet! Vem har ritat dem tro? 8)
Finfin display måste jag säga. Rakt och välbyggt. :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

man tackar

heh, jag visst är det snygga skruvhål, fick ju bara göra några ändringar på dom för att de skulle passa :P

johan.o: skolan har en fräs så jag gör dom själv. ingen annan på skolan som kan den så det är jag som är boss över den 8) ska beställa in nya fräsar och cutters till nästa vecka, dom vi har nu är lite slitna. I verkligheten är det skadade kanter på en hel del av ledningarna där.

vi hade inga cutters inne så jag har sågat ut kortet med sticksåg och sen filat lite

nu står den i skolan och blinkar så fint, vi hade inte material för att hänga upp den på väggen och därför väntar jag med bilder därifrån. Det är lite små programmeringsfel kvar men det ska jag fixa till någon gång.

en lärare blev dessutom sugen på att köpa in den till skolan så att senare årskurser kan använda den, så jag får hela härligheten betald + förhoppningsvis går lite i vinst :D

nu ska jag vila!!! i onsdags blev jag tvungen att sitta upp till 3.30 för jag dessutom hade ett historiaseminarium på morgonen.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Finns bara en sak att säga: Grattis!!
:bravo:
Skriv svar