Ytterligare en Nixie-klock

Berätta om dina pågående projekt.
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Ytterligare en Nixie-klock

Inlägg av swirve »

Så har även jag hoppat på detta med Nixie! Behr sålda billiga rör så jag kunde helt enkelt inte hålla mig. Har gått o suktat efter dylik klocka länge, men att pröjsa 3k eller vad en färdig kostar är att glömma.
Tack vare Behr har jag nu också en kod att titta på och även eagle-schema att utgå från!
Ska granska detta lite och fundera ut hur jag ska göra (allt detta varvas med C++ programmering och Digitalteknik, hmm är det bra studiemiljö??)
Kommer säkert komma upp massor med frågor som jag tar efterhand... även rikligt med bilder lovas!
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Inlägg av swirve »

Eller ev. kanske ja inte kör det utan har hittat ett schema som jag började pilla lite på igår. Har fått hjälp av bror min som ska slänga ihop koden :) Tycker det är roligare att göra allting själv även om jag nog tjuvkikar lite. Schemat ja tänkte köra efter är detta:
http://www.nixieclocks.de/english/downloads/108b4.pdf
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Inlägg av swirve »

Idag kom det paket!!

Bild

Otroligt porriga rör! Jag tror dock jag ska måla om baserna till svarta. Sen funderar jag på om man kanske skulle borra ett hål i mitten på de och sätta i en diod som får lysa upp röret lite grand.
Senast redigerad av swirve 30 augusti 2007, 16:42:49, redigerad totalt 1 gång.
Kraco
Inlägg: 170
Blev medlem: 3 maj 2007, 12:43:07
Ort: Sundsvall

Inlägg av Kraco »

Sportigt att du lagt upp hela din adress här för allmän beskådan, nu kan alla komma och hälsa på när som helst så håll kaffet varmt ;):D
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> Sen funderar jag på om man kanske skulle borra ett hål i mitten på de...

Kan du förtydliga det där lite ?
Hur menar du ?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

En gissning är att han menar underifrån på sockeln.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

I *sockeln*, jo det skulle kunna fungera.
Men lyser inte nixierör ganska bra själva ?
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Inlägg av swirve »

Äh vad tusan, jag hemlighåller inte vem jag är! :P Den som vill komma på kaffe är så välkommen så :)

Just precis så! Alltså man borrar hål i mitten av plast-sockeln och monterar en lysdiod, hur jag gör med det vet jag inte. Men tycker det kunde vara lite småmysigt.

Nu måste jag bara rita klart och designa kort i eagle, misstänker att det kommer ta en del tid innan jag blir nöjd.

edit:
Ett första utkast på vad som ska bli kontroll-kort till klockan. Uppenbara fel och konstruktiv kritik mottages! +5-Volt-dragningen ska göras lite fetar. Kortet är breddat 2 mm utåt vänster så de inte är o-routade.
Bild
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Inlägg av swirve »

Nu har ja även gjort ett utkast på rör-drivkrets-kortet.
Kommentarer? Tänkte låta det gå nån dag innan jag sätter mig och tittar igenom ordentligt igen o ser om jag gjort några fel.


Bild
Användarvisningsbild
behr
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 juni 2005, 19:14:59
Ort: Hässleholm

Inlägg av behr »

finns det tillräckligt med plats för spolen?
vet inte vad du ska ha för spole, men tex:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 015770.htm
dom ser större ut än utrymmet på kortet.
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Inlägg av swirve »

Precis den tänkte jag använda. Och det stämmer att den inte passar, får rita ihop en spole! tnx!

Har insett att jag kanske inte kan köpa 74141-kretsarna från Autemashop.com, han verkar inte helt seriös :(:( Vad göra?
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Inlägg av swirve »

Börjar fundera lite på vad man ska ha för anod-resistor. IN-14 rören som jag har verkar ha en "maintain voltage" på 140-150 volt. Strömmen ska ligga på 2,5 mA tror jag mig ha fått fram. Hur ska jag då veta vad anodresistorn skall vara på för värde?
På några sidor såg jag att de använt 22k resistor. Skulle det funka att köra på 22k och sen justerar man matningsspänningen tills man får 2,5mA ?
Man börjar på en ganska låg matningsspänning och sen ökar tills man mäter 2.5mA ? (borde ges då matningsspänningen är 195 V om maintain voltage är 140V) Höjer jag spänningen höjs strömmen och tvärtom.
Tänker jag rätt nu?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

swirve skrev:
Har insett att jag kanske inte kan köpa 74141-kretsarna från Autemashop.com, han verkar inte helt seriös :(:( Vad göra?
Vad gör att du känner så för Autema? Jag har ju blivit lite nyfiken på Nixie (visste inte ens att det hette så :lol: ) och det verkar vara dom som säljer rör och dylikt (eller finns det fler i sverige?)

/PeterH
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Inlägg av swirve »

PetterH - Använd sökfunktionen här på forumet så har du lite att läsa!
Skriv svar