Liten robot

Berätta om dina pågående projekt.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Om du kör med bara 3volt kan du ju knappast använda spänningsregulator......men det kanske kan räcka med ett lågpassfilter till µControllern och ett lågpassfilter till motordrivningen?

Ja..det borde nog funka...... :)

EDIT: Hur skall den styras????(fruktanslöst nyfiken) :shock:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

EDIT: Hur skall den styras????(fruktanslöst nyfiken)
Tänkte styra med hjälp av motorerna och bara ha ett "stödhjul" framtill kopplat till en liten switch för att återuppliva en leksak (från stenåldern) då jag hade en bil som åkte runt och backade då den kom fram till en bordskant och eventuellt en eller två "morrhår" om det skulle råka stå något på bordet.

Hoppas det gav svar på din fundering

EDIT: Spänningsregleringen gällde för alternativet 9V-batteri

EDIT 2: Det blir en AVR AT90S1200 som matas med en L78M05UC och så spänningsdelar jag ner spänningen till 2,5V i H-bryggan som $tiff föreslog. Så blir det en kul erfarenhet med 90S1200-an eftersom jag aldrig använt den men det känns väl överdrivet att trycka in en mega128 i en så lite robot.

EDIT 3: Har totat ihop en H-brygga (Tack för tipset $tiff) som jag hoppas skall funka. Över motståndet i figuren nedan med label Motor kopplas motorn in.
Bild
Om någon ser något skumt så påpeka det gärna. Alla tips och förslag tas tacksamt emot.
Jo förresten transistorerna i H-bryggan är BC337 och BC327
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det där ser ju skitsmidigt ut...... :tumupp:

Smart att ha spänningsdelningen i själva H-bryggan.

Fast du måste väl ha någon logik för att styra om pwm-signalen....vid byte av körriktningen.....eller...nja...några AND-grindar va?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

MicaelKarlsson:

NAND-grindar bör det nog vara va?


Kom på en annan sak.......kan man inte ha en liten potentiometer "typ" 22 Ohm i bryggan för att kunna finjustera hastigheten....ifall motorerna går lite olika fort..... :?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Kom på en annan sak.......kan man inte ha en liten potentiometer "typ" 22 Ohm i bryggan för att kunna finjustera hastigheten....ifall motorerna går lite olika fort..... confused.gif
Det där med potentiometer låter riktigt listigt :bravo:

Första testet blir utan pwm och bara "helt brutalt" köra fram/back, sen testar jag nog pwm-styrning.

Fast.......
då måste jag byta AVR för AT90S1200 har ingen pwm, kanske skulle satsa på en mega8 istället får fundera på det ett tag :humm:

EDIT: Hittade en på 220 Ohm som man eventuellt kan ersätta motstånden med fast den uslingen går på 11,30 (ELFA: 64-373-05)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Men tror du det behövs så högt värde på potentiometern. Jag tänkt att man först kan ha ett mostånd på typ 82 Ohm...detta seriekopplas i sin tur med en 100 Ohmspot(ev. parallellkopplad med ett motstånd på 47 Ohm)......detta seriekopplat med motorn.........detta låter ju krångligt....men det skyddar motorn för alltför stor överspänning.

Om man parallellkopplar potentiometern så får man bättre upplösning.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Låter intressant!!!

Funderar på om jag skulle testa att bygga H-bryggorna med ytmonterade komponenter, 80% utrymmesbrist och 25% nyfikenhet.
Eftersom jag inte har tillgång till att göra egna kretskort funderar jag på att använda vanliga experimentkort men då återstår
ju frågan hur man fäster komponenterna på kortet, något förslag från alla proffs här på forumet tas gärna emot.


(jo jag vet att det blir 105%)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Ja, det är klart att det är ju inte alla som har allt hemma som behövs för att för att göra ett mönsterkort. Du känner ingen som kan hjälpa dig med det?......Jag har tyvärr inga sådana grejer själv......ÄN!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tyvärr inte!

Men funderar på att använda lackisolerad koppartråd med diameter 0,2 mm så får jag se hur det går. Komponenterna är ju billiga i alla fall!
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det måste ju finnas nått slags experiment-mönsterkort som går att köpa nånstans........eller?

Jag har nånstans sett kort täckt med paddar, med 1,25 mm:s delning.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det går väl alldeles utmärkt att löda SMD på vanliga experimentkort? Man behöver ju inte köra med de allra minsta varianterna :wink:
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Ja men det är väl för stort avstånd mellan paddarna på vanliga experimenkort (2,54 mm).....å det vanligast pin-avståndet på ytmonterade komponenter är väl ca 1,25 mm
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jo, förvisso. Men så länge man håller sig till lite enklare grejer, 0805 och SOT23 så kommer man undan!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Låter betryggande!
Tänkte mig helt vanliga transistorer i just SOT23 och kanske några motstånd i modell större(av ytmonterat) eftersom utrymmet jag har att knåpa ihop två H-bryggor på inte direkt inbjuder till att trycka dit en handfull TO92. Har bara utrymme som max två en-kronor.
Kanske skall säga att det blir första gången som jag skall använda ytmonterat. :)
Behöver man fästa komponenterna innan man löder eller är det bara att "kladda" dil lite lödtenn :?:
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Häftmassa funkar, men det luktar skit när man värmer :lol:

Michael, jag är på samma nivå som dig! :wink:
Skriv svar