motor&styrning!

Berätta om dina pågående projekt.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Vad gäller kapacitets beräkningar på batterier....ju mer ström man tar ut desto mindre ampere-timmar får man ut...tyvärr. Sen är det väl en fördel om batterierna er anpassade för djupurladdning. TYP:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 002102.htm

Jag är inte "100", det var ett par månader sedan jag läste i datablad för blybatterier, men har för mig att de här batterierna var blad de bästa (i avseende på kapacitet, maxströmsuttag under lång tid, vikt mm) ....kanske lite overkill och/eller för dyrt......
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

evert2;

Via telefon är det snabbaste.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jaha,ja trodde att du hade sätt nån prislista, jag "flängde runt" på deras hemsida i jakt på en sådan.....får väl ta mig i kragen å göra det..när det blir dags när jag HAR pengar att avvara till projektet - jag vill ju inte ringa runt "å bara snacka".

Tackar för ditt svar.
Användarvisningsbild
cyber-hagga
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 augusti 2004, 00:50:35

Inlägg av cyber-hagga »

jo jag får nog ta å använda 4st lite större batterier istället men då måste jag köre med nån step-up dc-dc omvandlare då blir det problem med en spole som kan klara så mycket ström , men jag funderade på om jag då kanse skulle kunna använda styr kretsen för att få en stor variation av ut-späningen för att styra motorn eller blir ut-spänningens variationer mer beronde av spolens storlek eller switch frekvensen ?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> cyber-hagga

En step-up-regulator för minst 20A är inget man skojar fram på en eftermiddag. Kolla bara på Fagges försök.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

cyber-hagga: Nja, det är nog bättre med fler batterier i såfall......om du tänker på följande. Komponenter för minst 400:- för DC/DC-omvandlaren (bara en ren gissning - förmodligen kostar det mer). För dom pengarna får du ett batteri till. kanske "stepUp:en" i bästa fall du uppnår en verkningsgrad på 80% eller så.

StepUp:en kan ju inte bara trolla fram spänning så där utan vidare.

Exempel: batterispänning 50V

Motorns arbetsspänning 100 V, samt motorns "strömbehov" vid normal last 25 A.

Om en stepUp nu skulle kunna arbeta med 100% verkningsgrad så blir strömuttaget ur batteriet 50 A....

StepUp å Stepdown kan säkert vara bra till mycket, men inte till allt!
Användarvisningsbild
cyber-hagga
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 augusti 2004, 00:50:35

Inlägg av cyber-hagga »

såja nu har min motor kommit hela vägen från waco Texas hehe
men jag tänkte lite till på dessa batterier och att bara köra med 8*12v-10Ah kan bli lite för lite ström men jag såg nåra blilliga bil batterier 12v-60Ah för 350kr men om dessa ligger på runt 20-25KG styck så blir det nästan 200KG batterier så det blir bara löjligt (men många KiloWatt tmmar :D )

så jag undrade hur det fungerar om man skulle ta 6st 12v-10Ah och 2st 12v-60Ah i serie , kommer dom små batterierna ta slut och sänka den totalaspänningen så bara de 2 stora batterierna blir kvar och levererar 24v , eller kommer dom stora 60Ah batterierna hålla dom små levande tills all stöm är slut ? nån slags genomsnitts ström som lägger sig över alla batterier
6*10Ah+2*60Ah= 180Ah totallt / 8 batterier = 22,5Ah @(12v*8 batterier i serie ) 96v
så 22,5Ah * 96V = 2160W
fungerar detta eller ska de va nån parallel koppling som gäller ?
jag kanse e helt ute å cykclar nu :lol:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Samma ström måste gå genom alla batterier, d.v.s. de mindre batterierna begränsar. Dessutom kommer de stora batterierna att fortsätta att dra ström genom de mindre batterierna - det blir som att ladda dem med fel polaritet och jag gissar att de kommer att dö rätt snabbt.

Jag skulle helt klart hålla mig till en enda sorts batterier.

Arvid
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Det bästa vore nog en borstlös motor och sedan har du ett fartreglage som frekvensstyr motorn. En motor som är lindad med färre antal varv och med tjockare tråd varvar mer än en med många varv med tunn tråd. Dessvärre drar en motor med den tjockare kopparen mer ström.
Skriv svar