motor&styrning!

Berätta om dina pågående projekt.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Sen är det ju hur lagligt det är, tror att om hela alltet inte väger mer än 200kg och inte går snabbare än 25km/h så tror jag man kan klassa det som el-rullstol..

Har en gång försökt med samma sak på en cyckel men inte fått till drivningen från motorn till hjulen på något bra sätt..
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

saxat från vägvärket http://www.vv.se/fo_ytraf/moped/index.shtml

Elcykel

En elcykel räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt. Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, t.ex. för att underlätta trampningen i uppförsbackar och i stark motvind. Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim. Motorns nettoeffekt får inte överstiga 250 watt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

danei skrev:Snarare sätt ett litet fram och ett stort bak. Växel behövs inte. Elmotorer har ett stort varvtals register. Men det behövs troligen ytterligare en nerväxling.
Med toppfart 30 km/h (8,33 m/s) och 26" hjul (omkrets ca 2,07 m) blir rotationshastigheten ca 4/s eller 241 RPM.

Så om elmotorn har märkvarvtal 2400 RPM behövs nedväxling 10:1 för att få ut full effekt av motorn. Det kanske går att driva direkt mot däcket istället?

En annan sak man brukar tala om är "inertia matching" (tröghetsmatchning?) mellan motor och det som drivs, vilket kan kräva ännu högre nedväxling om du vill ha en effektiv drivning. Men det kanske mest är viktigt vid servoapplikationer? Någon som vet?

Arvid
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så höga accelerationer att man behöver fundera på det är det inte tal om här.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Jag bryr mej inte så mkt om hur lagligt det är och inte..Det finns Elcrossar som går som riktiga 125:or.. körtid runt 15-30min..48v batteri troja..och kan man inte använda ett mc batteri?..dom är väl nättare??
SPEC från iBlade
Frame: Laser-cut double downtube with replaceable rear sub-frame. Powder-coated finish.
Fork: Marzocchi Super Monster-300mm front travel, adjustable rebound and compression.
Shock: Works Performance-12.5" rear travel.
Motor: Briggs and Stratton E-Tek Neodymium Pancake
Controller: Fully programmable Alltrax 19.2 kiloWatt Peak (25.7 electrical HP)
Horsepower (Rear wheel dyno tested): 18.2 HP
Top Speed: 40 MPH
Battery: Hawker Genesis-16.7 amphour-48 volt nominal-total capacity 800 Watthours
Wheels / Tires: 3.0 x 24 Rear, 3.0 x 24 Front. Ringle Doublewide rims.
Rear Hub: Proprietary CNC billet aluminum.
Front Hub: Billet aluminum 20mm thru-axle.
Brakes: Hayes Hydraulic 8" rotors.
Seat: Yamaha YZ style- SDG Gripper.
Wheelbase: 56"
Weight (fully charged): 165 pounds.


Bild
http://www.denalicycles.com
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ball!
Grejen är den att den motorn och det batteriet (och motorstyrningen oxå för den delen) säkert går på 20-30,000:-

För crossen lär ju inte vara billigare än en bensindriven precis.

Eller har jag helt fel?
Senast redigerad av Hedis 8 juli 2004, 12:54:51, redigerad totalt 1 gång.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

denna motor skulle nog funka.. den ligger på 34v.."capable of delivering up to 15kW peak and 6kW continuous"..

http://www.drives.co.uk/news/worldnews/ ... ews291.htm
Senast redigerad av anton 8 juli 2004, 13:08:59, redigerad totalt 1 gång.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

>>Hedis>> Blade Kostar 41000Kr ny..så motorn och batteriet kostar nog inte 40-50 laxar..:) Men dyrt lär de va..
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Åhh tusan, säg 20,000:- för motor, batteri o styrning då.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Jo runt 20 tusen går de nog på..men kan man inte göra styrningen själv?!. Eller blir det för svårt? man skulle ju kunna styra motorn med en pot. som man kopplar gaswiren till.. man bygger ut en "spak" på potten som man kopplar wiren till... sen så måste man väl ha andra komponenter också..?!
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Man får använda sig utan en teknik osm heter PWM (pulsbreddsmodulering)

Först får en 555:a skapa triangelpulser. Dessa matas in i en op-förstärkare där man även har en potentiometer anluten till ena ingången.

OP´n arbetar som komparator och lämnar pulserna på utgången

Ju högre spänning du har in ifrån potentiometern ju större del utav pulsen är hög.

Jaja, låter krångligt men du kan läsa mer http://www.cpemma.co.uk/pwm.html]HÄR

Sök annars å PWM +555 med google så hittar du mycket.

Nästa steg är att förstärka och omvanlda signalen ifrån OP´n så den kan driva MOSfet transistorer som tillslut skall driva din last (motorn).

Här gäller det att få stig och falltider så skarpa som möjligt, annars så kommer MOSfetarna i effekstyrningen att arbeta analogt (alltså inte som switchar) och då kommer dessa att brinna upp på 0-tid.

Senså skall MOSfet delen konstrueras. Här gäller det att tänka på att motorn skickar iväg en riktigt elak spik när man slår ifrån spänningen till motorn.

De är mycket som måste fungera. Men börja du med att få PWM pulserna och driv en lysdiod lr ngt.

Ett oscilloskop är ett måste för uppgiften iaf. (kanske inte för att leka med lysdioder men för att förstå hur det fungerar och injustering i slutänden)

Senså vill man nog ha feedback ifrån motorn till styrnigen för att kompensera last etc. så man får ha en mätshunt i serie med motorn och återkoppla denna signalen till PWM kretsen för kompensation.


Nu kanske jag har överdrivit det mästa, men det var iaf såhär vi byggde en elgokart i skolan. Kan ju tillägga att när man drev den på 24v vilket var målet så exploderade MOSfetarna en efter en :)
Men 12v fungerade fint.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Tack Hedis:).. får ta och läsa lite om PWM.. Hur gick gocarten?..va använde ni för motor och batteri?..bil batteri va?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jepp vi körde med bilbatterier på 60AH.
Efterssom vi slutade ganska så precis när vi blev "klara" med den så han vi inte köra så mycket med den.

Men den kanske gjorde 40-50km/h men accade ganska segt.
Man kunde vell köra ca 15min på ett batteri innan det svackade i kraft.

Motorn kom ifrån en Truck, den användes till hyudralpumpen i trucken.
24v var den på iaf.

Vi provkörde litegranna med 24v och kablar dirket till motorn :)
J*vlar vad det gick. Det gick så fint så vi slet kuggarna utav ena drevet på 3min :) (kedjan slakade lite efterssom fästanordningen inte var riktigt klar)

Om inte åskan hade tagit min nätagget i min server så hade jag lagt ut lite bilder. Men dom får komma senare.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

skicka dom till mig kan jag lägga upp dom på min server.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Har dom ändå inte här just nu.
Men vi får se hur det blir. Ingen bråska precis,
Skriv svar