motor&styrning!
saxat från vägvärket http://www.vv.se/fo_ytraf/moped/index.shtml
Elcykel
En elcykel räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt. Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, t.ex. för att underlätta trampningen i uppförsbackar och i stark motvind. Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim. Motorns nettoeffekt får inte överstiga 250 watt.
Elcykel
En elcykel räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt. Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, t.ex. för att underlätta trampningen i uppförsbackar och i stark motvind. Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim. Motorns nettoeffekt får inte överstiga 250 watt.
Med toppfart 30 km/h (8,33 m/s) och 26" hjul (omkrets ca 2,07 m) blir rotationshastigheten ca 4/s eller 241 RPM.danei skrev:Snarare sätt ett litet fram och ett stort bak. Växel behövs inte. Elmotorer har ett stort varvtals register. Men det behövs troligen ytterligare en nerväxling.
Så om elmotorn har märkvarvtal 2400 RPM behövs nedväxling 10:1 för att få ut full effekt av motorn. Det kanske går att driva direkt mot däcket istället?
En annan sak man brukar tala om är "inertia matching" (tröghetsmatchning?) mellan motor och det som drivs, vilket kan kräva ännu högre nedväxling om du vill ha en effektiv drivning. Men det kanske mest är viktigt vid servoapplikationer? Någon som vet?
Arvid
Jag bryr mej inte så mkt om hur lagligt det är och inte..Det finns Elcrossar som går som riktiga 125:or.. körtid runt 15-30min..48v batteri troja..och kan man inte använda ett mc batteri?..dom är väl nättare??
SPEC från iBlade
Frame: Laser-cut double downtube with replaceable rear sub-frame. Powder-coated finish.
Fork: Marzocchi Super Monster-300mm front travel, adjustable rebound and compression.
Shock: Works Performance-12.5" rear travel.
Motor: Briggs and Stratton E-Tek Neodymium Pancake
Controller: Fully programmable Alltrax 19.2 kiloWatt Peak (25.7 electrical HP)
Horsepower (Rear wheel dyno tested): 18.2 HP
Top Speed: 40 MPH
Battery: Hawker Genesis-16.7 amphour-48 volt nominal-total capacity 800 Watthours
Wheels / Tires: 3.0 x 24 Rear, 3.0 x 24 Front. Ringle Doublewide rims.
Rear Hub: Proprietary CNC billet aluminum.
Front Hub: Billet aluminum 20mm thru-axle.
Brakes: Hayes Hydraulic 8" rotors.
Seat: Yamaha YZ style- SDG Gripper.
Wheelbase: 56"
Weight (fully charged): 165 pounds.
http://www.denalicycles.com
SPEC från iBlade
Frame: Laser-cut double downtube with replaceable rear sub-frame. Powder-coated finish.
Fork: Marzocchi Super Monster-300mm front travel, adjustable rebound and compression.
Shock: Works Performance-12.5" rear travel.
Motor: Briggs and Stratton E-Tek Neodymium Pancake
Controller: Fully programmable Alltrax 19.2 kiloWatt Peak (25.7 electrical HP)
Horsepower (Rear wheel dyno tested): 18.2 HP
Top Speed: 40 MPH
Battery: Hawker Genesis-16.7 amphour-48 volt nominal-total capacity 800 Watthours
Wheels / Tires: 3.0 x 24 Rear, 3.0 x 24 Front. Ringle Doublewide rims.
Rear Hub: Proprietary CNC billet aluminum.
Front Hub: Billet aluminum 20mm thru-axle.
Brakes: Hayes Hydraulic 8" rotors.
Seat: Yamaha YZ style- SDG Gripper.
Wheelbase: 56"
Weight (fully charged): 165 pounds.
http://www.denalicycles.com
denna motor skulle nog funka.. den ligger på 34v.."capable of delivering up to 15kW peak and 6kW continuous"..
http://www.drives.co.uk/news/worldnews/ ... ews291.htm
http://www.drives.co.uk/news/worldnews/ ... ews291.htm
Senast redigerad av anton 8 juli 2004, 13:08:59, redigerad totalt 1 gång.
Man får använda sig utan en teknik osm heter PWM (pulsbreddsmodulering)
Först får en 555:a skapa triangelpulser. Dessa matas in i en op-förstärkare där man även har en potentiometer anluten till ena ingången.
OP´n arbetar som komparator och lämnar pulserna på utgången
Ju högre spänning du har in ifrån potentiometern ju större del utav pulsen är hög.
Jaja, låter krångligt men du kan läsa mer http://www.cpemma.co.uk/pwm.html]HÄR
Sök annars å PWM +555 med google så hittar du mycket.
Nästa steg är att förstärka och omvanlda signalen ifrån OP´n så den kan driva MOSfet transistorer som tillslut skall driva din last (motorn).
Här gäller det att få stig och falltider så skarpa som möjligt, annars så kommer MOSfetarna i effekstyrningen att arbeta analogt (alltså inte som switchar) och då kommer dessa att brinna upp på 0-tid.
Senså skall MOSfet delen konstrueras. Här gäller det att tänka på att motorn skickar iväg en riktigt elak spik när man slår ifrån spänningen till motorn.
De är mycket som måste fungera. Men börja du med att få PWM pulserna och driv en lysdiod lr ngt.
Ett oscilloskop är ett måste för uppgiften iaf. (kanske inte för att leka med lysdioder men för att förstå hur det fungerar och injustering i slutänden)
Senså vill man nog ha feedback ifrån motorn till styrnigen för att kompensera last etc. så man får ha en mätshunt i serie med motorn och återkoppla denna signalen till PWM kretsen för kompensation.
Nu kanske jag har överdrivit det mästa, men det var iaf såhär vi byggde en elgokart i skolan. Kan ju tillägga att när man drev den på 24v vilket var målet så exploderade MOSfetarna en efter en
Men 12v fungerade fint.
Först får en 555:a skapa triangelpulser. Dessa matas in i en op-förstärkare där man även har en potentiometer anluten till ena ingången.
OP´n arbetar som komparator och lämnar pulserna på utgången
Ju högre spänning du har in ifrån potentiometern ju större del utav pulsen är hög.
Jaja, låter krångligt men du kan läsa mer http://www.cpemma.co.uk/pwm.html]HÄR
Sök annars å PWM +555 med google så hittar du mycket.
Nästa steg är att förstärka och omvanlda signalen ifrån OP´n så den kan driva MOSfet transistorer som tillslut skall driva din last (motorn).
Här gäller det att få stig och falltider så skarpa som möjligt, annars så kommer MOSfetarna i effekstyrningen att arbeta analogt (alltså inte som switchar) och då kommer dessa att brinna upp på 0-tid.
Senså skall MOSfet delen konstrueras. Här gäller det att tänka på att motorn skickar iväg en riktigt elak spik när man slår ifrån spänningen till motorn.
De är mycket som måste fungera. Men börja du med att få PWM pulserna och driv en lysdiod lr ngt.
Ett oscilloskop är ett måste för uppgiften iaf. (kanske inte för att leka med lysdioder men för att förstå hur det fungerar och injustering i slutänden)
Senså vill man nog ha feedback ifrån motorn till styrnigen för att kompensera last etc. så man får ha en mätshunt i serie med motorn och återkoppla denna signalen till PWM kretsen för kompensation.
Nu kanske jag har överdrivit det mästa, men det var iaf såhär vi byggde en elgokart i skolan. Kan ju tillägga att när man drev den på 24v vilket var målet så exploderade MOSfetarna en efter en
Men 12v fungerade fint.
Jepp vi körde med bilbatterier på 60AH.
Efterssom vi slutade ganska så precis när vi blev "klara" med den så han vi inte köra så mycket med den.
Men den kanske gjorde 40-50km/h men accade ganska segt.
Man kunde vell köra ca 15min på ett batteri innan det svackade i kraft.
Motorn kom ifrån en Truck, den användes till hyudralpumpen i trucken.
24v var den på iaf.
Vi provkörde litegranna med 24v och kablar dirket till motorn
J*vlar vad det gick. Det gick så fint så vi slet kuggarna utav ena drevet på 3min (kedjan slakade lite efterssom fästanordningen inte var riktigt klar)
Om inte åskan hade tagit min nätagget i min server så hade jag lagt ut lite bilder. Men dom får komma senare.
Efterssom vi slutade ganska så precis när vi blev "klara" med den så han vi inte köra så mycket med den.
Men den kanske gjorde 40-50km/h men accade ganska segt.
Man kunde vell köra ca 15min på ett batteri innan det svackade i kraft.
Motorn kom ifrån en Truck, den användes till hyudralpumpen i trucken.
24v var den på iaf.
Vi provkörde litegranna med 24v och kablar dirket till motorn
J*vlar vad det gick. Det gick så fint så vi slet kuggarna utav ena drevet på 3min (kedjan slakade lite efterssom fästanordningen inte var riktigt klar)
Om inte åskan hade tagit min nätagget i min server så hade jag lagt ut lite bilder. Men dom får komma senare.