Kommunicera med en nokia 3210 mobil

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jepp det skall fungera utmärkt på Ericssons gamla modeller (även gamla 388 eller vad den nu hette stödjer detta)

Tror nästan det är värre med 3210:an.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ska börja med "mobilkommunikation" nu. Hoppas det kommer gå smärtfritt. Jag ska köra med T10 hade jag tänkt eftersom jag har tillgång till en sån. Har läst lite och vet på ett ungefär vad jag ska göra, men har några frågor dock. Hur vet man när ett sms eller liknande kommer? Skickar telefonen ut något? Det är nämligen så att jag måste använda USARTen till programmering och kommunikation med dator så den är upptagen. Tänkte om man kan använda någon annan port istället, men då försvinner interruptfunktionen
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

För att mobilen ska skicka ut inkommande SMS meddelanden till dig måste du ställa in det, genom att skicka:

AT+CNMI=3,1,0,0

och för att alla meddelanden ska sparas på "ME" (telefonen);

AT+CPMS="ME","ME","ME"

Då kommer telefonen informera när ett nytt meddelande kommer in och vart det ligger i minnet.

såhär kan det se ut när ett sms kommer:

<+CMTI: "ME",10 ; Meddelandet är lagrat på minnes plats 10

För att läsa meddelandet så skriver man:

AT+CMRG=10

Jag rekomenderar nog att du använder uarten till telefonkommunikation.
En mycket bra länk, som jag haft mycket nytta av är:
http://www.dreamfabric.com/sms/ , där står det mesta om hur SMS är kodade, osv..

VH/ Johan
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hmm, ok. Ska väl testa det där. Synd att jag redan börjat routa på kretskortet och inte har tid att ändra nu :( det är nog lättare att sitta och testa lite då och då. Problem kan ju iofs uppstå om det kommer ett interrupt på samma gång...
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

I min sms-styrda 8-poliga eluttagslist så pollar jag mobilens alla sms-slot med jämna mellanrum. Det fungerar fint.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Jo, det är klart. Jag tycker bara det är enklare att låta
uarten gå åt till telefonen, det är ju den viktigaste kommunikationen i
mitt fall. Ska du bitbanga en serieport till då?

Någon som har skrivit en pdu-encoder/ decoder rutin?
Kom en bra bit men blev för komplicerat att hitta lite buggar efter ett tag.

Det tycker jag är det knepigaste med sms styrning,
enklare är att bara generera texten till pdu och lägga in direkt i datorn och jämföra.
hur har du gjort på den fronten matseng?

/ Johan
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

nu har jag utvecklat min idé lite för förra veckan lyckades jag få tag på en 3G mobil. Jag funderar om man kan styra en sån med nåt liknande system som med AT kommandon? Skulle vara häftigt för isf kan man ju ta bilder och filma lite fast man inte är vid telefonen.

telefonen jag har är Motorola A925 och hade tänkt kontakta motorola men jag tror inte jag kommer få något bra svar eftersom den är så lätt att styra med USBn.

ska iaf försöka få iordning på det här snart
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Jodå det bör gå, telefonerna är bakåtkompatibla iaf.
Men sedan så vore det lustigt om inte framtida fjärrstyrning av telefoner
sker via samma syntax.

Det som gäller är helt enkelt att få tag i AT-komando manualen
för din lur.
Jag har några liggande för äldre telefoner, av typ t28, t68, 888 mm..
annat tips är att kika på etsi , eftersom det är dom som håller i all standardlisering. Jag vet att ericsson, se, iaf brukar skickar AT-komando manual
om man ber om det.

/ Johan
NewCurrent
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 maj 2003, 18:31:34

Inlägg av NewCurrent »

Läste denna tråden för ett tag sedan och bestämmde mig för att leta upp min gamla Nokia 6150. Till min stora besvikelse fick jag reda på att den inte har stöd för AT-kommandon. Hittade ganska snabbt flera sidor som beskriver MBUS protokollet, vilket jag tänkte använda. Alternativt är att använda FBUS men då det "arbetar" i 115200, tyckte jag att MBUS's 9600 borde vara lättare att använda till en PIC. Nu till mitt problem, jag förstår inte förklaringarna till protokollet. Om här finns någon vänlig själ som skulle kunna ge mig ett exempel på hur HEX koden ser ut för att få telefonen till att ringa exempelvis 90510 ( Fröken ur ). Gärna med förklaring till varför koden ser ut som den gör.
Hoppas jag har gjort mig förstådd.

Förmodligen användbara länkar, dock ej för mig :-(
http://www.conket.com/Alarma/6110nuevo.txt
http://www.xored.dk/nokia/pcorner/gettingstarted.php
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Livar upp en död tråd. Hur har det gått, lyckades du sända SMS med 3210:an?
Jag håller på med något liknande, fast jag har kört fast. Kan skicka sms med PCn och logomanager. Fast lyckas inte med nästa steg. Dvs skicka med terminalprogram. PDU är knepigt.
Skriv svar