Kommunicera med en nokia 3210 mobil

Berätta om dina pågående projekt.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Kommunicera med en nokia 3210 mobil

Inlägg av mullemeck »

Hej!

Undrar om någon vet om man kan kommunicera med en nokia 3210, t.ex skicka och ta emot sms med hjälp av en mikrokontroller?

eller får det bli att koppla in sig på knappsatsen och sen simulera knapptryckningar för att gå in till sms-menyn,skriva meddelande, telefonnummer och så?



/mullemeck
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Har 3210 datafunktioner? (modem etc. via kabel).

Isf går det nog, det finns AT-kommandon specificerade för att göra sånt.

Har den inte det är det lättaste kanske att köpa nån gammal ericsson eller nåt som har de funktionerna :)
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Har en gammal nokia liggandes så jag tänkte först å främst försöka använda den till nått projekt.. om det inte går så kommer jag nog spendera några pengar på en mobil till...
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Kolla på Nokias hemsida där finns en komplett AT-lista! Gå in under support och sök på AT commands.
Adam
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 juni 2004, 20:17:07

Re: Kommunicera med en nokia 3210 mobil

Inlägg av Adam »

Kanske denna sidan kan vara till någon hjälp (Nokia 5110 visserligen, men det skiljer kanske inte så mycket på dem)
http://www.mcselec.com/an_124.htm

Adam
Mattias@HTU
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 januari 2004, 14:47:18
Ort: Trollhättan

Inlägg av Mattias@HTU »

Jag skulle tro att denna sida är något för dig - det är till en Nokia 3310/3315.

http://www.embedtronics.com/nokia/fbus.html

/Mattias
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ahh tack för alla svaren.. nu känns det fullt möjligt att kunna lyckas med det..

ska bara få klart ledsnurran så jag kan börja leka med detta på allvar...
DonPulpito
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 september 2004, 20:46:24

Inlägg av DonPulpito »

Bygga ett minitangentborde som det som fanns till någon ericsson anlle för en herrans massa år sen? "Chatboard" eler något sådant hette det..? och jag kan inget om mikrocontrollers men jag misstänker att det är en sådan som sitter i ett vanligt tangentbord.. ochjag vet inte äns vad AT kommandon är så om jag är helt ute och cyklar är det inte så konstigt :)
Adam
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 juni 2004, 20:17:07

Inlägg av Adam »

Hur gick det Mullemeck? Kommit någon vart med projectet?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Självklart kan du skicka SMS enkelt och smidigt från en µC. Jag skulle iprincip säga att så gott som alla mobiltelefoner i dagsläget har stöd för AT&T:s standard. Dock tror jag vissa modeller inte stödjer protokollet fullt ut. Det ska finnas ett stift för RX och ett för TX på undersidan av mobilen. Om inte jag minns fel nu så ska man bara kunna slänga in en MAX232 emellan och rakt in i UART:en på en µC... :)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

"AT&T:s standard" ??? Det har jag aldrig hört talas om att dom har satt nån modemstandard. Vad jag vet så var det Dennis Hayes som grundade Hayes (modemtillverkarn) som 'uppfann' AT-kommandouppsättningen.
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

De flesta mobil lämnar TTL nivårer så MAX232 krets är onödig

här är ett project för att sickar sms och ta imot sms
YAAS - Yet Another AVR SMS Software

Dock är den skriven i asambler :)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

matseng skrev:"AT&T:s standard" ??? Det har jag aldrig hört talas om att dom har satt nån modemstandard. Vad jag vet så var det Dennis Hayes som grundade Hayes (modemtillverkarn) som 'uppfann' AT-kommandouppsättningen.
Jag kanske är helt ute och cyklar nu. Var vädligt länge sen jag läste om det här sist. Men om jag inte är helt borta så var det AT&T (merikanst telebolag) som kom fram till protokollet. Och om jag inte är ännu mer ute och cyklar nu så använder modem och mobiltelefoner två helt olika protokoll. Men jag blandar väl ihop massa olika saker nu igen :-)
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Jag tror också på att Hayes utvecklade AT protokollet och att mobiltelefoner också stödjer AT, dock så har dom ofta "extensions" för att kunna göra specialsaker såsom skicka SMS osv.

/a
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

Någon som vet om det går att göra något liknande på en Ericsson GA628??
Skriv svar