Samtalskostnad för telefoner! Spärra nummer!

Berätta om dina pågående projekt.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

blir det inte farligare ju högre strömmen är?
Användarvisningsbild
herkules
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juni 2004, 08:07:03

Inlägg av herkules »

Precis!.... Det e ju strömmen A som är det farliga!! :O eller?
Är det ingen här som kan säga hur många Amper det finns i teleledningen?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Det är väl, om inte jag är ute å vinglar, effekten som ställer till det. Har för egen del varit dum nog att pilla på 365V/40kHz och några 100 mikroampere och det gjorde rejält ont. Om man pillar i 230V/50Hz lär man inte kunna tala om vad som hände om man ser till att fixa till en sluten elektrisk krets.

Min erfarenhet är som följer: pilla aldrig på elektriska ledare oavsett vilken effekt/spänning/ström som far omkring i dem.
Användarvisningsbild
herkules
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juni 2004, 08:07:03

Inlägg av herkules »

Hm.... Spelar det någon roll om det är 40 hz eller 50 hz??
Men det är nog bäst att inte alls pilla på elektriskakablar! :(
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Det är resistansen i kroppen som bestämmer hur mycket ström det går genom dig. Bara för att det finns 10A i vägguttaget, men bara 0,1A i teleuttaget (heltvild gissning på den senare), så betyder det inte att den strömmen går genom kroppen. Med fnösketorra fingrar som håller löst i en ledare känns det inte alls lika mycket som om du håller hårt med fuktiga, salta fingrar (med samma spänning i bägge fallen). Det kan alltså omöjligt gå 10A genom kroppen, även om vägguttaget kan leverera det. Det är kroppen som "väljer" hur mycket ström som ska gå i den. Resistansen kan inte blir så låg i kroppen. Således blir det spänningen som är farlig. Redan vid 0,06A har du inte en chans att överleva om du "sitter fast" p.g.a. "ogynnsam frekvens". Frekvensen kan vara avgörande om det går att släppa taget eller inte, vilket kan vara livsavgörande. Det känns som vi är lite "off-subject", men, men....
Användarvisningsbild
herkules
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juni 2004, 08:07:03

Inlägg av herkules »

Joo, vi har nog kommit bort från ämnet...
Vet du något om microcontrollers? Vad ska man använda AVR, PIC, BS??
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hos mig kan inte telefonledningen ge mer än 24mA iaf. Testade nyss genom att sätta amperemetern direkt i telefonjacket (dvs direkt kortslutning, och det var ingen säkring i telestationen som gick. Det vore ju himla dumt om det kunde göra det)
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Nja, det kan ju vara strömbegränsat. Termiskt skydd eller något som begränsar strömmen, så du kan nog inte lite på den mätningen.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Jag har fått mig pärlor ifrån tele ledningen när det har ringt. Det kändes o var lite obehagligt men inget som har avskräckt mig. Jag tror att det inte kan bli särskilt mycket ström i ringsignalen. Det lustiga är att när man lyfter på luren så sjunker spänningen drastiskt. Kommer inte ihåg till vilken nivå men det var inte många volt då. Även fast jag läste just telereparatör i gymnasiet så hade vi ingenting om just telefon växlar annat än att koppla in några telefoner i en växel som funkade enligt ett helt annat system.

Jag gissar på att det finns en så hög serieresistans så att den allra minsta ström sänker spänningen.

Några säkringar eller brandfara finns det direkt inte. Inte med de taskiga ringledningar man har spikat rakt igenom i alla år.

Lite kuriosa. För ca 15 r sedan kom jag över kraftaggregatet till Dfs kommuns televäxel. 48 volt, 60A reglerat och inbyggd laddning för backup batterier. Men då skulle det även driva en jäkla massa reläer också. Jag plockade ur allt matnyttigt då den var för stor att spara på. Senare så var jag så in i h-e dum at jag slängde ringkärne trafon på 25kg och +3000VA samt 2st feta ringkärne drosslar på 10 o 15 kg styck. Hade varit kul att bygga en tig svets av det.

Svetsaren ni nämnde som dog satt väl i en cistern o var blöt? Svetsade han MMA (pinne) eller tig så har svetsen fallande spänning. Dvs en tomgångspänning från 50-80 volt. Mina pinnsvetsar har 50 resp 85 v i tomgång spänning och det kräver lite ampere innan spänningen faller till 20-25 volt. Var det ett Tig aggregat med HF start så finns det högspännings komponent för att underlätta start. Vidare så får jag mig ibland ena riktigt otrevliga pärlor av Mag svetsen på jobbet som har bara marginellt högre tomgång än svetsspänning. En Esab 400A processor styrd sak. Tror att det beror på induktiva spikar ifrån regleringen då jag misstänker att den är switchad.

Mikael
Sigge Sinusspänning
Inlägg: 164
Blev medlem: 10 juli 2004, 11:38:50
Ort: Linköping

Inlägg av Sigge Sinusspänning »

Magnus Pihl skrev: Ser man till att bara hålla i en tråd åt gången eller ha installatörshandskar (även bra om man inte vill nöta ner händerna) så är man rätt säker. Jag gissar på att ringsignalen heller inte krampar musklerna, då frekvensen är lägre också.
Magnus, berätta lite mer om installatörshandskar. Vilken spänningar skyddar dem mot? Var kan man köpa sådana?
Användarvisningsbild
IceBear
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 december 2003, 22:34:48

Men halllå :)

Inlägg av IceBear »

En teleledning i viloläge (ingen som ringer) känns knappt att ta i.
Om det ringar kan det kittla lite.
Men det är inte farligt i nåndera fallen, det är så lite Ampere (milliampere).
(Men slicka för guds skull inte på dem....)

Skillnad om du plockar med 220V kontakter (ledningar)
Där finns många Ampere som kan vara direkt dödliga om du är "jordad".
Tex om du samtidigt håller i ett element.
Då kan det vara rätt kört ....

Själv har jag fått en del "kyssar" av 220 volt.
Men jag sitter ju här fortfarande.
Skriv svar