Samtalskostnad för telefoner! Spärra nummer!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
herkules
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juni 2004, 08:07:03

Samtalskostnad för telefoner! Spärra nummer!

Inlägg av herkules »

Hej

Jag undrar om någon vet var jag kan få tag på information om hur man bygger en krets som man kan koppla mellan telefonen och telefonlinjen så att den spärrar vissa nummer och håller koll på telefonkostnaden, t.ex. att om en viss summa är uppnåd så går det inte att ringa mer osv??

Jag är ny inom elektronik, vet ni några bra sidor för nybörjare.
Vad behöver man för att programmera chip osv? Var köper man det, och hur mycket kostar det. Jag har haft lite digitalteknik i skolan och har baskunskaper i några programerings språk (C++, Java, VB mm)
För att jag antar att man måste använda sig av chip.
Eller vad är det jag behöver kunna för att klara av att bygga något sådant?
Behöver jag använda mig av microprossesorer, och vad är egentligen microporssesorer? Var köper man det osv..

Skulle inte någon kunna berätta EXAKT vad jag ska lära mig och vad jag ska använda för koponenter i stora drag, typ...behöver jag microprossesor, chip, digitalteknik osv! För att jag har ingen anning om vad jag ska söka på, var jag ska börja osv.
Jag vill inte ha några svar i stil med: "lär dig elektronikens grunder osv", för det förstår jag själv att jag måste lära mig. Men jag vill ha lite vägledning om vad jag måste lära mig, t.ex. är det digitalteknik, microprossesorer eller något annat..
=O :(
Tacksam för all hjälp!!!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Kolla upp DTMF-toner fungerar.

Man skulle kunna ha en krets som avlyssnar telefonen mha. DTMF. Om man sedan knappar in ett speciellt telefonnummer så bryter kretsen Linjen.

Jag vet att admittansen har lite telefonprojekt:
http://www.studorg.liu.se/admittansen/projekt.html
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Nån som vet om det är tillåtet att bygga och använda en egen nummerpresentatör?
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Du får bara koppla in utrustning som är testad och godkänd att den uppfyller kraven. Sedan ska den klara EMC prov också. Räkna med EMC kostnader på 50,000kr (om det går rätt från början) och säkerligen lika mycket till för att få koppla den till allmänna telenätet. Detta gäller både enstaka apparater som serieproducerade. Det är när de tas i drift som detta gäller.

M.a.o. strunta i reglerna (glöm att försäkringar och sådant gäller om det börjar brinna), eller köp en färdig...
Användarvisningsbild
herkules
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juni 2004, 08:07:03

Inlägg av herkules »

Tack för tipsen!
Jo, jag såg det igår på forumet att man måste ha tillstånd! Men det borde inte vara någon fara om man är någorlunda försiktig, plus att Telia har säkringar osv.

Sen har jag en annan fråga! Igår läste jag på forumet att det är mellan 40-110 V som det kommer ur teleledningarna! Och jag har kopplat in extra linjer utan att ha fått några som helst stötar, har jag bara haft tur eller är det ingen fara att pilla på ledningarna?? För 110 V låter mycket. Hur många Amper är det då?

Ska jag använda mig av microcontrollers? Är det dyrt att programera såna?? Måste man ha special utrustning för att kunna programmera de?
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Det har mest med att du inte ska störa ut annan utrustning, eller få din utrustning utslagen p.ga. störningar, åska o.s.v, samt inte orsaka brand i apparaten. Det hjälper inte ev. externa säkringar för.

45VDC brukar vilospänningen vara. 90-110VAC (ca) är ringsignalen på. Den är nog obehaglig att "få i sig" om det ringer och du håller i trådarna. Den höga spänningen är för att kunna få det att ringa i gamla bakelittelefoner med mekanisk ringklocka, samt utomhusklockor. Så det finns nog ström för att det ska kännas i kroppen, kan jag gissa.
Användarvisningsbild
herkules
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juni 2004, 08:07:03

Inlägg av herkules »

Hur lyckas man med att sätta eld på ledningarna?? Om det blir det kortslutning då går ju säkringen på telestationen. Vad är det som orsakar bränder i ledningar??
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag sa inte att ledningarna brann, jag syftade på apparaten. Med 110V behövs det inte många mA för att det ska börja brinna i apparaten. Med 0,1A t.ex (110 ohm vid 110V) blir det 11W värmeutveckling, vilket blir mycket, mycket varmt.

Kortslutning är inte det farliga, utan nästan kortslutning.
Användarvisningsbild
herkules
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juni 2004, 08:07:03

Inlägg av herkules »

Om min apparat brinner upp gör inte så mycket, bara inte hela lägenheten brinner ner :)
Hur kommer det sig att jag kan klara en 110V stöt utan skador?
Jag skulle aldrig pilla på vanliga elledningar på samma sätt som jag har gjort med tele ledningen.
Det måste va väldigt lite A i teleledningen?!
Senast redigerad av herkules 28 juni 2004, 23:28:50, redigerad totalt 1 gång.
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Ja, jämförelsevis finns det mycker mer ström i vägguttaget. 10-16A är vanligt. Men du får inte i dig mer än kanske 10-60mA om du tar där. Och 10-60mA finns det garanterat i teleuttaget också. Vid 60mA klarar inte hjärtat strömmen - du dör. Hjärtflimmer och sådant uppkommer vid lägre strömmar. (Tror det står lite i elfas blåa sidor om detta).

Vid 11W, i en liten komponent som inte klarar det finns det stor risk att mönsterkort, kåpa, tapet, gardin o.s.v. hänger med....

42V känner du (nog) inte, men vid 110VAC känner du det säkert. Lite beroende på hur du tar och hur svettig du är om fingrarna o.s.v....
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Magnus Pihl skrev: Sedan ska den klara EMC prov också. Räkna med EMC kostnader på 50,000kr (om det går rätt från början) och...
EMC-testerna är en fråga som jag är intresserad av. Vad jag förstått så är det en "självdeklaration" vad gäller dom, man behöver inte lämna in konstruktionen till att accrediterat testlabb - eller är jag helt ute och cyklar och blandar ihop det med CE-märkningen?

Gäller även EMC-testerna för saker som faller in under lågspänningsdirektivet? Och i sådana fall - måste en ficklampa som kan anslutas till en batterielliminator EMC-testas?

Gäller EMC-kriterierna även för byggsatser och "halvfabrikat" där slutanvändaren tillexempel förser en utrustning med strömförsörjning?

Om allt "elektriskt/elektroniskt" måste EMC-testas - är inte det ett mer eller mindre definitivt hinder för all småskalig produktion och kundanpassade lösningar? Det går ju inte att lägga ner 50kkr på en 3000-kronorsprodukt som ska säljas i 10 exemplar.
Användarvisningsbild
herkules
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juni 2004, 08:07:03

Inlägg av herkules »

hm... Om jag har förstått det hela rätt så finns det risk att dö om man pillar på teleledningen!?? Menar du att jag har bara haft j*vligt mycket tur att inte få i mig något???
Det kan väl inte vara så farligt? Jag menar, folk brukar ju själva dra extra linjer hit och dit i huset!? Då borde ju Sveriges halva befolkning ha dött av det?!
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Men läs.....
90-110v AC finns enbart i ledningen när det ringer.

En person med svagt hjärta kan säkert dö utav det.

Men alla dör då inte som råkar pilla i ett eluttag. (inte har jag då dött iaf.)
Så man kan inte säga att det dödar, men det kan.

Den spänning som finns under samtal och vid obelastdad ledning är så låg så den känner man inte ens. Därav har du inte kännt något.
Användarvisningsbild
herkules
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juni 2004, 08:07:03

Inlägg av herkules »

OK!! :oops:
Men ringer det, då j*vlar! :idea:
:? aja, jag får väl vara lite mer försiktig när jag pillar på teleledningen!
Man vet ju aldrig om någon kommer att ringa just när man håller på med det!
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

det finns inget dokumenterat fall där någon har dött under 120v(+/- 10v).. så du behöver inte vara försiktig :lol: :roll:

110v kittlar iaf ganska bra (jag vet av egen erfarenhet :p)
Skriv svar