CNC-Fräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

de två zipfilerna är nog samma sak... ;)

jag använder ett program jag skrev i visual basic, om någon kan lägga upp det så kan jag maila det...

/Johan
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Åhhh, där ser man :D
Vore verkligen guld om du kunde lägga upp programmet!
Din AVR-kod fungerar alltså inte tillsammans med "standardprogam"?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jag kan lägga upp.

Lägg bara till på icq/msn så fixar jag det. Dock bara Adsl just nu...
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag lägger upp det på min server så får vi se om det funkar

http://193.11.236.26:1234/projekt/uploa ... jvscnc.zip

observera att programmet bara är lite halvklart, man får trixa lite för att veta vad som fungerar och inte

/Johan
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

http://ekstam.sytes.net/zeus/jvscnc.zip

La upp den här om inte din funkar 100, hoppas det är okej.

Kommer ligga kvar så länge ni vill.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

SPRAWL:
Jag vet inte om du har NÅN nytta av denna länk men när jag surfade kring på nätet så snubblade jag in på sajten:http://www.dartof.com/servo.htm
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Tack så jättemycket strombom, jag ska försöka få lite tid över så jag kan ta mig en rejäl titt på din skapelse, hoppas jag kan få användning av ditt arbete.
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Jag funderar på att köpa några sådana här servon:
http://www.pro.com.sg/ACservo/SGM02312A.jpg

Tror ni att dom skulle vara lämplig för ett CNC bygge? Eller är dom för veka? (Hade gärna velat kunna fräsa i aluminium).

Specifikation:
200W
200V
3000 RPM
2.0A
0.637N-m
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

de duger säkerligen !

var ska du få tag på en motorstyrning som levererar 200W per motor ?

Edit: nu såg jag att det var servomotorer och inte stegmotorer, så det kanske inte är så svårt att driva dem ?

/Johan
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Dom verkar inte jätte kraftfulla :)

hade tänkt försöka hitta en på ebay, men kanske är svårt. Hade varit roligt att bygga men jag är en novis på området.

/a
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Precis sådana har jag köpt från samma ställe!

Dom är klart tillräckliga för fräsning i aluminium, använd kuggremsnedväxling 2:1 och en ledskruv med stigning runt 5 mm, så får du kraften 640 N! (Motsvarar "vikten" av 64 kg!) Då har jag räknat med en ganska låg verkningsgrad på skruven på 40% (motsvarar ACME/trapetsskuv). Dessutom är det kontinuerligt, maxmomentet/kraften är 3x högre! De flesta motorer märks med elektrisk toppeffekt, dessa motorer utvecklar 200W mekanisk effekt kontinuerligt!

Dessa motorer är 3-fas AC-motorer (det bästa som finns inom servo) MEN det innebär att du behöver en speciell 3-fas servodrivare som är svår att få tag på - dom har inte sådana till försäljning på pro.com (bara en annan sort som inte är kompatibel). Passande drivare är Yaskawa SERVOPACK SGD(A)-02AS/P. Dessa drivs med 230VAC och ställs in med hjälp av en dator (RS-232). Du kan ställa in maxmoment, PID-parametrar m.m.

S-varianten har ingen positionsservoloop och styrs alltså inte med step/dir-signaler utan med +/-10V för att reglera hastigheten. P-varianten har inbyggd positionsloop och kan köras med step/dir. Jag köpte mina på Ebay och dom kostade ca 2x så mycket som motorerna.

Men hittar du drivare så får du motorer som är i en helt annat klass än stegmotorer. Dom är ascoola - om jag är lite nere behöver jag bara gå ut i hobbyrummet och leka lite med mina motorer så blir jag glad igen! :D Från +4000 RPM till -4000 RPM snabbare än du kan blinka! Det säger bara "pang" så har de bytt riktning. Se till att spänna fast dem i bordet innan du testar dem. Detta är riktiga industriservon. (Märks det att jag är kär i dem? :))

Arvid
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Heh,

det låter bra det. Jag antar att du tycker att dom är prisvärda då iaf ;)


Vilken variant av drivarna rekommenderar du? Jag har svårt att hitta rätt antal men man kanske får vänta ett tag och övervaka ebay.

Det hade varit ett roligt projekt att bygga egna drives men det kanske är för svårt. Köpa en och bygga de andra hade kanske varit roligt. Men jag får se.

Vad använder du motorerna till idag?

/A
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Vad använder du motorerna till idag?
Jag tycker det låter som om han har dom till o pigga upp sig när han är ledsen :vissla: :vissla: :vissla:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Absolut prisvärda. Drivarna går på >$900 styck nya. Vet inte vad nya motorer kostar. Det som är bra med begagnat är att man ofta får med kontaktdon också, de kostar asmycket nya (flera hundra per styck, och du behöver 2 per drivare).

Vilken variant av drivare? Tja, det beror väl på. Om du vill kunna köra en CNC-fräs direkt från parallellporten så behöver du nog P-varianten ("for Position Control" som det står i Yaskawas manualer). Jag kan maila lite manualer till dig om du vill.

Just nu ligger motorerna bara ute i hobbyrummet, men det ska bli en CNC-fräs av dem!

Bygga egna drivare är inte lätt. För varje motor behöv 1½ H-brygga (3 ben istället för de normala 2) som ska kunna switcha 6 A vid >300 V. Det är inte så enkelt, precis. Dessutom behövs en DSP med programvara för att räkna på roterande magnetfält för kommuteringen. Du behöver kretsar för strömmätning i varje lindning m.m.

Arvid
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

*LOL* @ Hedis

stämmer bra det!

Arvid
Skriv svar