Ska bygga ett labbaggregat, behöver lite tips och råd

Berätta om dina pågående projekt.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Ska bygga ett labbaggregat, behöver lite tips och råd

Inlägg av XorXaX »

Hej!

Tänkte bygga ett litet labbaggregat som jag ska kunna få ut +12V, -12V, +5V och 3-12V på. Jag har gjort ett litet schema som ni kan se här under:
Bild
Är det någon som tror att det skulle kunna fungera? Om inte så kan ni ju säga till och varför det inte skulle vara nå bra och vad jag ska göra i stället. Och så skulle jag vilja ha ett tips på en bra och hyffsat billig transformator. Dessutom så skulle jag vilja ha en L200 spänningsregulator inkopplad så att jag kan få 3-12V och runt 1A ström. Någon som skulle kunna fixa ett litet schema till det?

Det var nog allt.
Tack på förhand!
/Jonas
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det enda direkta felet jag ser med din ritning är att du inte kan få ut -12V från en 7912 utan att ha en negativ inspänning in!

Du behöver en koppling i den här stilen:

Bild

Där du alltså kopplar in 7912 på den nedre utgången, jord i mitten och dina positiva regulatorer på den övre.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Inlägg av XorXaX »

Ok, det var något sådant jag misstänkte. Men det löser sig ju om man har en transformator med två spolar på.. Tack!
Digger
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 oktober 2003, 10:27:56
Ort: Norrköping

Inlägg av Digger »

Vad händer om man vänder regulatorn upp och ned. Då blir spänningen mellan in och jord negativ. Det borde väl fungera? Visserligen får man inte gemensam jord....
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Spänningsregulator är en halvledare och fungerar därmed bara på "rätt" håll. Sen är ju gemensam jord hela vitsen med negativ spänning...?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det skulle nog fungera att vända den upp-och-ner (om du menar som jag tror).

Men det skulle precis som $stiff säger vara ganska meningslöst. Negativ/positiv spänning saknar betydelse om du inte definierar en viss punkt som 0v. Om man inte är intresserad av att ha både positiv och negativ spänning med gemensam 0-punkt så kan man lika gärna t.ex. kalla +12V för jord/0v och jord för -12V.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Precis...
I kopplingen i första inlägget (bortsett från den inkorrekta -12V) så skulle man lika gärna kunna definiera +5V som jord. Isåfall hade nuvarande ±0V blivit -5V och +12V hade blivit +7V.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Bör man inte också ha några mindre kondingar (typ 0.1µF och 0.01µF) på var sin sida om regulatorerna för att ta hand om snabba spänningsförändringar?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det dom kondingarna gör som man sätter före och efter spänningsreggen är att ta bort växelspänningar (störningar).
Om man skippar dom så kan reggen börja självsvänga och bilda extrem värme helt i onödan. Så dom bör finnas med.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Inlägg av XorXaX »

NU har jag gjort lite ändringar i schemat så nu borde jag väl kunna få ut .12V också?
Bild

Har ni kommit överens om kondingarna efter regulatorerna? Jag har förresten hittat en transformator nu som jag tänkte avnända också, det blidde den här: 56-134-27 . Från Elfa.

Är det ingen som har lust att visa ett schema på hur jag ska kunna få 3.12V variabel spänning med en L200 IC?

/Jonas
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

LED4 är väl felvänd?
Dessutom borde det väl finnas en säkring före transformatorn också?
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Om jag skulle ha byggt ett agg med liknande funktioner skulle jag ha tagit en nätdel från en PC, då behöver man bara bygga till en regulerbar del för 3-12Volten.
Blir nog också billigare än att köpa lösa delar, fast inte lika kul förstås.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Inlägg av XorXaX »

LED4 är jag lite osäker på jag med men det visar sig sen om den är felvänd.

Anledningen till att jag bygger ett eget labbagg är att jag har ett nätagg till en dator nu , emn det är så himla ostabila spänningar på det, dessutom så är det ju mycket mycket mycket roligare att bygga ett eget. Och jag har de mesta utav grejerna så det blir inte så dyrt.
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Ska du driva din dator med denna, eller missförstod jag dig? Gör det inte!
Dels drar datorn mycket mer ström än 78xx regulatorerna kan ge. Sedan blir det mycket känsligt för störningar om du t.ex slår av och på en dammsugare. Då tänker jag inte på spänningsvariationerna utan spiken när du stänger av dammsugaren, den kommer leta sig rakt in i datorn. För att inte tala om omslag i ställverk, åska, övertoner och allt annat hemskt som det finns massor av i vägguttaget! Du behöver RFI-filter, varistorer och överspänningsskydd m.m. Det är inte värt chansen! Jag lovar!
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

Jag tror han menade att han använder en nätdel från en dator som labbaggregat, i första inlägget i tråden skriver han iallafall att det är just ett labbaggregat han vil bygga.
Skriv svar